01:27 - 1398/06/28

صدها تن کاغذ بالکی وارد کشور شد

یک هفته پس از تصمیم کارگروه کاغذ کشور برای تخصیص ارز ۳۸۰۰ تومانی به کاغذهای چاپ و تحریر، سرانجام صدها تُن کاغذ که واردکنندگان نتوانسته بودند از گمرک ترخیص کنند، به بازار تزریق شد.

صدها تن کاغذ بالکی وارد کشور شد

به گزارشبازار چاپ ایرانبه نقل از مهر, هفته گذشته بود که بانک مرکزی در جلسه فوق‌العاده کارگروه کاغذ کشور با تخصیص ارز ۳۸۰۰ تومانی برای واردات کاغذهای چاپ و تحریر موافقت کرد که بر اساس تصمیم یادشده، کاغذ چاپ و تحریر بدون واسطه مشمول دریافت ارز ۳۸۰۰ تومانی خواهد بود و واردکنندگان این نوع کاغذها دیگر الزامی به پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارند.

البته بنا بر تصمیم کارگروه کاغذ کشور، اجرای این تصمیم منوط به وجود سه شرط خواهد بود؛ کاغذ مورد نظر می‌بایست در فهرست تعرفه‌های مصوب باشد، دارای کد بخشنامه‌ای قید شده در سامانه آماری بانک مرکزی باشد، و سامانه جامع تجارت به عنوان متولی تائید نهایی با واردات آن موافقت داشته باشد.

بر این مبنا تمامی کاغذهای مربوط به حوزه چاپ و نشر شامل کاغذهای چاپ و تحریر، کاغذهای گلاسه و همچنین کاغذهای بالکی (مکانیکال حجیم شده مورد مصرف در حوزه نشر) می‌توانند در صورت بهره‌مندی از شرایط اعلام شده، از ارز مصوب برای واردات استفاده کنند.

یک واردکننده عمده کاغذهای مکانیکال (موسوم به بالکی) که حدود دو ماه نتواسته بود محموله‌های خریداری شده کاغذ خود را از گمرک ترخیص کند، در گفتگو با خبرنگار مهر، از حل این مشکل مدتی بعد از تصمیم اخیر کارگروه کاغذ کشور خبر داد.

علی واضحی مدیر فروش یک شرکت واردکننده کاغذهای بالکی و موزع این نوع کاغذها در ایران در این باره گفت: در هفته‌های گذشته مشکلاتی در پرداخت ارز پیش آمده بود و باعث اختلال در عرضه این کاغذ شده بود، که با پیگیری‌های انجام شده مشکل مرتفع شد و تخصیص ارز بانکی ۴۲۰۰ تومانی، مقدمات ترخیص و عرضه این کاغذ را فراهم آورد که این موضوع باعث ترخیص محموله‌ها و عرضه کاغذ بالکی به ناشران شد.

وی در ادامه گفت: بعد از جلسه اخیر کارگروه کاغذ، بنا شد ارز کاغذهای چاپ و تحریر با قیمت قبلی (ارز ۳۸۰۰ تومانی) اختصاص پیدا کند که پس از پیگیری‌های انجام شده، همین امروز (۲۹ خرداد) برای اولین بار موفق شدیم برای سفارش‌های در حال ساخت جدید، از ارز مبادله‌ای با نرخ ۳۸۰۰ تومان، استفاده کنیم.

این فعال حوزه کاغذ همچنین گفت: ثبت سفارش برای تهیه محموله‌های بعدی هم انجام شده و تائیدیه‌های آن یک به یک در حال ارائه از سوی بانک مرکزی است. برنامه ما برای تهیه کاغذهای بالکی، ماهیانه است که یکسری از آنها در حال حمل است، یکسری آماده حمل است و یکسری هم زیر ساخت است.

واضحی ادامه داد: هم‌اکنون حجم مناسبی از این کاغذها ترخیص شده و در حال عرضه به ناشران است و مقدار کافی هم در گمرک و در راه است و در ماه‌های آتی مشکلی جهت تامین بازار واقعی کاغذ کتاب نشر وجود نخواهد داشت.

به گفته مدیر فروش این شرکت واردکننده کاغذهای بالکی و موزع این نوع کاغذها در ایران، این سفارش‌ها در کشورهای اروپایی نظیر سوئد، روسیه، فنلاند و آلمان تولید می‌شوند و در ماههای آینده وارد بازار خواهند شد.

وی افزود: با توجه به حل مشکلات تخصیص ارز و حمایت دولت از صنعت نشر، تلاش ما در ماه‌های آینده حفظ ثبات قیمتی و آرامش در بازار کاغذ بالکی کتاب خواهد بود. به همین دلیل فروش کاغذ بالکی به صورت مستقیم و فقط به ناشران دارای پروانه نشر معتبر صورت می‌گیرد و با این روش می‌توان از ورود واسطه‌ها و سوداگران به این بازار جلوگیری کنیم.

این فعال حوزه کاغذ همچنین با اشاره به افزایش‌ قیمت کاغذ در بازارهای جهانی، پیشنهاد کرد: برای کمک به صنعت نشر، مالیات ۴ درصدی علی‌الحساب که در گمرک اخذ می‌شود حذف شود.

 

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد