آشنایی با مرکب در چاپ افست

چاپ افست براساس این اصل است که روغن و آب با هم مخلوط نمی شوند ، به همین دلیل تمام مرکب های چاپ افست حاوی مواد ضد آب هستند و از سه ماده حامل ، رنگدانه و اصلاح کننده ها تشکیل شده اند .

آشنایی با مرکب در چاپ افست

مرکب چاپ افست:

مرکب مورد استفاده برای پرسهای افست لیتوگرافی به جای مایع ، یک خمیر است. یعنی ضخیم و چسبناک است. به طور معمول در قوطی های کنسرو تحویل می شود. تصویر زیرجوهرهای چاپ افسترا نشان می دهد.

مرکب چهاررنگ کره‌ای KMI ( سری رویال استار)

 

مرکب های چاپ افست مخصوصاً برای استفاده درپرسهای افستترکیب می شوند. در حالت ایده آل ، مرکب روی غلتک نباید آب را جذب کند (امولسیون آب در جوهر) ، همچنین نباید مرکب شکسته شود و با محلول در مناطق غیر چاپ صفحه (امولسیون جوهر در آب) ترکیب شود . هرکدام از این مشکلات امولسیون باعث کاهش کیفیت بدن ، رنگ ، یا کیفیت خشک شدن مرکب می شود ، یا باعث ایجاد رنگ آمیزی در مناطق غیر چاپی صفحه و ورق های چاپ شده می شود.مرکب های چاپ افستمورد استفاده در یک ماشین چاپ افست باید بتوانند رنگ و قدرت کامل پوشش را با وجود عمل تقسیم فیلم ، به کاغذ منتقل کنند. این اتفاق می افتد زیرا استوانه افست فقط بخشی از مرکب را از صفحه می گیرد و فقط بخشی از آن را به کاغذ می رساند. بنابراین فیلم مرکب باید بتواند رنگ و تیرگی کامل خود را نشان دهد.

 

مرکب های چاپ افستاز سه ماده تشکیل شده اند:

• ماده حامل :مایعی است که ذرات رنگدانه را نگه داشته و آنها را به کاغذ می برد. دو نوع ماده حامل در مرکب افست استفاده می شود: روغن هایی مانند روغن سویا یا روغن بزرک (که یک روغن مایل به زرد است و از کتان ساخته می شود). و ماده های حامل مصنوعی ، که مایعات حاصل از مخلوط مواد شیمیایی هستند. به عنوان مثال ، فنل و فرمالدئید که با هم مخلوط شده اند ، رزین های فنولیک ایجاد می کنند 

 رنگدانه:بخشی از مرکب است که براقیت ، رنگ ، بافت و سایر مشخصات را به تصویر چاپی می بخشد. رنگدانه ها می توانند سیاه ، سفید (مات یا شفاف) و رنگی باشند.رنگدانه ارگانیک که از کربن ساخته شده است برای ساخت جوهر سیاه استفاده می شود. رنگدانه های غیر آلی ، که با ترکیب مواد شیمیایی مختلف با یکدیگر ساخته می شوند ، برای جوهرهای رنگی استفاده می شوند. به عنوان مثال ، گوگرد ، سیلیس یا خاک رس چینی را می توان با خاکستر سودا یا نمک های سولفات ترکیب کرد و جوهر آبی اولترا مارین ایجاد کرد.

 مواد افزودنی مختلف یا همان اصلاح کننده هابر خصوصیات مرکب تأثیر می گذارند:خشک کن ها سرعت خشک شدن مرکب را تسریع می کنند. عوامل گرانروی، ویسکوزیته را افزایش می دهند.واکس ها به جلوگیری از نقص چاپ مانند خاموش شدن و مسدود شدن مرکب کمک می کنند و مقاومت را افزایش می دهند. مواد دیگر برای کاهش میزان مرکب ، بهبود توزیع آن در صفحه چاپ ، جلوگیری از اکسید شدن و تقویت سایر خصوصیات اضافه می شود.

***تمام مرکب های افست حاوی مواد ضد آب هستند که به این دلیل مورد نیاز هستند که چاپ افست براساس این اصل است که روغن و آب با هم مخلوط نمی شوند.

 

تولید مرکب افست:

  • از آنجا که پرسهای افست می توانند روی طیف گسترده ای از سطوح چاپ کنند ، تعداد زیادی جوهر برای فرآیند موجود است:

 

  • مرکب های یو وی UV 

در چند سال گذشته مرکب های  UV محبوبیت بیشتری کسب کرده اند. این مرکب ها که در معرض نور ماورابنفش سریعتر خشک می شوند ، برای دهه ها در صنعت بسته بندی و چاپ برچسب مورد استفاده قرار گرفته بودند. اکنون که می توان از چراغ های ارزان قیمت LED برای این مرکب ها استفاده کرد ، این فناوری در بازار چاپ تجاری نیز رونق گرفته است.

مرکب های یو وی  UV که قابلیت استفاده از اشعه های ماورا بنفش دارند مزایای مختلفی دارند:

•  سریعتر خشک می شود ، بنابراین پرس ها می توانند سریعتر کار کنند و ریسک کمتری وجود دارد (انتقال جوهر مرطوب از یک ورق به ورق بالا یا زیر).   

 • جذب مرکب در بستر کمتر است ، بنابراین رنگها از پراکندگی و براقیت بیشتری برخوردار هستند.  

  • انتشار کمتر حلالهای آلی.  

  • مرکب های UV برای چاپ روی پلاستیک و سایر لایه های غیر متخلخل مناسب ترند.

 

بدیهی است که معایبی نیز وجود دارد:

• شما به یک پرس با پخت UV احتیاج دارید. پرسهای جدید شامل این فناوری هستند اما میله های دارای چراغ UV نیز می توانند در پرسهای موجود دوباره نصب شوند. مطابق مقاله مجله Graphic Arts 70٪ از تمام پرسهای جدید ژاپنی اکنون پرس UV کم انرژی هستند.

• استفاده از این مرکب ها بر کل روند چاپ تأثیر می گذارد ، بنابراین ممکن است لازم باشد از سایر سیلندرها و مواد شیمیایی پرس استفاده کنید. شستشوی سیلندرها و پاک کننده های زینک که با مرکب UV استفاده می شوند ، تهاجمی تر هستند ، که ممکن است بر طول عمر زینک تأثیر بگذارد. اگر اینها زودتر از بین بروند ، ممکن است برای اجرای طولانی مدت به زینکهای اضافی نیاز باشد.

 • سایش ابتدا نقاط کوچک را تحت تأثیر قرار می دهد ، بنابراین ممکن است چاپ کننده پس از چند (ده) هزار برداشت جزئیات برجسته را از دست بدهد.

• مرکب های UV به طور قابل توجهی گران ترند.

• به دلیل کمبود برخی از مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید مرکب UV ، در سال 2019 مشکلات عرضه وجود داشته است. اینها قیمت ها را بیش از پیش افزایش داده است.

 

 

مرکب های مخصوص چاپ افست:

• مرکبهای حرارتی (Thermochromic): این مرکب ها با افزایش یا کاهش دما تغییر رنگ می دهند یا شفاف می شوند. از مرکب های حرارتی در اسباب بازی ها ، نشانگرهای باتری و برخی از انواع دماسنج ها استفاده می شود. آنها همچنین به طور مکرر در بسته بندی ، برای نشان دادن پیام های تجاری یا نشان دادن گرم یا سرد بودن محصول بسته بندی شده استفاده می شوند.

• مرکبهای فلزی: این مرکب ها دارای خصوصیاتی مانند فلز هستند. آنها حاوی ذرات فلزی هستند که پس از چاپ ، منعکس کننده نور و ایجاد یک براقیت فلزی که روی ، مس ، طلا یا نقره را شبیه سازی می کند ، به سطح بالا می روند. مرکب هایی که هدف آنها ایجاد یک درخشش فلزی است ، مرکب های براق نامیده می شوند(پودر برنز موجود در مرکب "طلایی" می کند. پودر آلومینیوم مرکب "نقره ای" می سازد)

• مرکب های آینه ای: مرکب های آینه ای نوع خاصی از مرکب های فلزی هستند. هنگامی که در سمت معکوس یک بستر شفاف مانند شیشه ، پلی استر یا پلی کربنات چاپ می شوند ، به یک اثر آینه دست پیدا می کنید. این کار را می توان با افست انجام داد

• مرکبهای مرواریدی: رنگدانه های مبتنی بر اکسید فلز در این مرکب ها ، یک براقیت مشخصی به تصویر چاپ شده می دهند که با براقیت مایل به مروارید قابل مقایسه است.

• مرکبهای معطر: این مرکب ها با خراش سطح چاپ شده رایحه می دهند. مرکب ها حاوی ذرات ریزی به اندازه نانو هستند که رایحه ای را در خود جای داده اند. خراشیدن سطح چاپ شده باعث میشود تا بوی آن آزاد شود.

• مرکبهای خراشنده: بلیط های قرعه کشی فوری دارای لایه ضخیمی از مرکب خراشیده شده هستند. مرکب خراشنده همچنین برای پنهان کردن رمزهای راز مسابقات در قوطی های نوشیدنی یا انواع دیگر بسته بندی استفاده می شود. ابتدا یک لاک آزاد کننده یا پوشش UV چاپ شده و سپس لایه مرکب خراشیده در بالا چاپ می شود. این کار را می توان با چاپ روی زینک و همچنین لیتوگرافی افست انجام داد. در افست ، ممکن است مجبور شوید چندین لایه را چاپ کنید تا نتیجه خوبی بگیرید.

• مرکبهای مغناطیسی: از این مرکب ها به عنوان معیار امنیتی در چک ها و سایر اسناد با ارزش استفاده می شود. آنها حاوی ذرات ماده مغناطیسی هستند که حسگرهای مغناطیسی می توانند حضور آنها را تشخیص دهند. یک نسخه تقلبی که با استفاده از مرکب های معمولی تولید می شود ، توسط خواننده MICR (تشخیص شخصیت مرکب مغناطیسی) تأیید نمی شود

• مرکبهای درخشان(Luminescence): اینها دو کاربرد کاملاً متفاوت دارند: مرکب های امنیتی درخشنده ، که بعضا مرکب های مارک دار یا مرکب های تحریک UV / IR نامیده می شوند ، در معرض نور ماورابنفش یا مادون قرمز روشن می شوند. آنها به عنوان یک اقدام امنیتی در اسکناس و سایر اسناد چاپ شده با ارزش بالا استفاده می شوند. مرکب های درخشان در تاریکی عکس که کمی تاریک تر هستند ، به طور موقت نور ضعیفی را در تاریکی منتشر می کنند.

 

ویژگی های فنی مرکب های چاپ افست:

- ویسکوزیته: مقاومت در برابر جریان است. اگر جوهر به راحتی جریان یابد یا ریخته شود ، گرانروی کمی دارد. اگر به هیچ وجه از ریختن امتناع کند ، ویسکوزیته بالایی دارد. مرکب های افست معمولاً ویسکوزیته نسبتاً بالایی دارند.

- طول: مرکب ممکن است "بلند" یا "کوتاه" باشد. با زدن یک گوشه چاقوی جوهر ، آن را امتحان کنید و چاقو را به سمت بالا بردارید. مرکب به دنبال چاقو کشیده می شود و به یک رشته کشیده می شود. هرچه بدون شکسته شدن کشیده شود ، مرکب طولانی تر می شود. مرکب های افست معمولاً طولانی هستند.

- شفافیت : به نقطه مقابل مات اشاره دارد. یک مرکب شفاف رنگ زیر آن را پنهان نمی کند ، بلکه با آن مخلوط می شود و یک رنگ سوم ایجاد می کند. تمام مرکب های مورد استفاده برای چاپ کار تمام رنگ باید شفاف باشند.

 - چسبندگی : چسبندگی مرکب  باید صحیح باشد تا  به غلطک های مطبوعات بچسبد و پرواز نکند ، مرکب های افست نسبتاً غلیظ یا "چسبناک" هستند (مانند خمیر یا عسل). با فشار دادن ، آنها از طریق یک غلتک به نام قطار جوهر حرکت می کنند که در آن غلطک ها جوهر را به یک زینک منتقل می کنند تا  روی بستر منتقل شود.

- پایداری دما : در مرکب اجازه می دهد تا بتواند گرمای تولید شده توسط اصطکاک را که هنگام حرکت مرکب از طریق غلطک ها و سیلندرهای چرخان ایجاد می شود ، تحمل کند. اگر ماده حامل مرکب به اندازه کافی پایدار نباشد ، افزایش دما می تواند اثر سو داشته و در نتیجه قابل اجرا بودن آن داشته باشد

همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدنانواع مرکب های چاپ افست و مطالعه جزئیات فنی هر کدام به بخش فروشگاه سایت بازار چاپ ایرانمراجعه کنید .

 

لینک‌های پربازدید:

خرید دستگاه چاپ بنر
خرید دستگاه چاپ پارچه
خرید چاپگر اکوسالونت

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد