آشنایی با دستگاه بارکد خوان (بارکد اسکنر - بارکد ریدر - اسکنر بارکد)

بارکد خوان (یا بارکد اسکنر) ، اسکنر نوری است که می تواند بارکد چاپ شده را بخواند ، داده های موجود در بارکد را رمزگشایی کرده و داده ها را به رایانه ارسال کند.

آشنایی با دستگاه بارکد خوان (بارکد اسکنر - بارکد ریدر - اسکنر بارکد)

بارکدخوان (یا اسکنر بارکد):

بارکد خوان، دستگاهی است که برای ضبط و خواندن اطلاعات موجود در بارکد استفاده می شود. اسکنر از یک منبع نور ، یک لنز و یک حسگر نور تشکیل شده است که تکانه های نوری را به الکتریکی تبدیل می کند. آنها همچنین شامل مدار رمزگشایی هستند که داده های تصویر بارکد ارائه شده توسط سنسور را تجزیه و تحلیل می کنند و آن محتوا را به رایانه ارسال می کنند. 

 

بارکد چیست؟

بارکد یک کد شناسایی است که یا از مجموعه ای از خطوط عمودی و فضاهای با عرض های مختلف یا یک الگوی دو بعدی از نقاط ، مربع ها و سایر تصاویر تشکیل شده است. بارکد نشان دهنده داده هایی است که کالای موردنظر دارد . تولیدکنندگان بارکد را روی بسته بندی محصول یا روی برچسبی که روی یک محصول چسبانده شده چاپ می کنند.

هنگامی که بارکد با بارکدخوان یا در برخی موارد با تلفن هوشمند اسکن می شود ، داده ها به اطلاعات قابل خواندن ترجمه می شوند و اطلاعات مربوط به آن مورد مانند نام و قیمت و ... روی صفحه ظاهر می شود.

 

عواملی که بارکد را قابل خواندن می کند عبارتند از: 

  • کنتراست چاپی مناسب بین خطهای های روشن و تاریک
  • داشتن تمام ابعاد و فضای لازم
  • داشتن لبه های تیز خطوط
  • کم یا بدون لکه یا خالی بودن سطح
  • سطح صاف و حاشیه های روشن در دو انتهای نماد چاپ شده

 

 

انواع بارکدخوان :

 

  • بارکدخوان قلمی :

بارکدخوان قلمی فاقد قطعات متحرک است و از یک منبع نور و فوتودیود تشکیل شده که در کنار یکدیگر در نوک قلم قرار می گیرند. نحوه عملکرد آن بدین شکل است که قلم باید در تماس مستقیم با بارکد باشد ، در یک زاویه خاص نگه داشته شود و با سرعت مشخصی از طریق بارکد حرکت کند.

 

  • بارکدخوان لیزری :

بارکدخوان لیزری می تواند دستی یا ثابت باشد و برای خواندن موثر آن نیازی به نزدیک بودن به بارکد ندارد. این اسکنر از سیستمی از آینه ها و لنزها استفاده می کند که به آن اجازه می دهد بارکدها را بدون توجه به موقعیت آنها بخواند و می تواند تا 24 اینچ فاصله از بارکد را بخواند. یک اسکنر لیزری برای کاهش احتمال خطا ممکن است در هر ثانیه 500 اسکن انجام دهد.

 

  • بارکدخوان CCD :

بارکدخوانهای CCD از آرایه ای از صدها حسگر کوچک ردیف که به طور متوالی در سر بارکدخوان قرار گرفته اند استفاده می کنند. هر سنسور شدت نور را بلافاصله مقابل خود اندازه گیری می کند. تفاوت مهم بین بارکدخوان CCD با بارکدخوان های قلمی و لیزری این است که دستگاه بارکدخوان CCD در حال اندازه گیری نور ساطع شده از بارکد است در حالی که اسکنرهای قلم یا لیزر نور منعکس شده یک فرکانس خاص را که ناشی از خود اسکنر است اندازه گیری می کنند.این امر آن را برای استفاده در خرده فروشی ایده آل می کند. به طور معمول ، یک اسکنر CCD به عنوان یک رابط از نوع "تفنگ" استفاده می شود و نباید بیش از یک اینچ دور از بارکد نگه داشته شود. هر بار که بارکد اسکن می شود ، چندین خوانش مختلف برای کاهش احتمال خطا انجام می شود. یک نقطه ضعف برای اسکنر CCD این است که نمی تواند بارکدی را که از صفحه ورودی آن گسترده تر است بخواند

 

  • بارکدخوان مبتنی بر دوربین :

این بارکدخوان ها از یک دوربین فیلمبرداری کوچک برای گرفتن تصویری از بارکد استفاده می کنند و سپس با استفاده از تکنیک های پیچیده پردازش تصویر دیجیتال بارکد را رمزگشایی می کنند. یک اسکنر تصویر می تواند بارکدی را از فاصله 3 تا 9 اینچی بخواند. دوربین های ویدئویی از همان تکنولوژی CCD استفاده می کنند که در بارکد خوان CCD وجود دارد با این تفاوت که یک دوربین فیلمبرداری به جای داشتن یک ردیف سنسور ، دارای صدها ردیف سنسور است که در یک آرایه دو بعدی مرتب شده اند تا بتوانند یک تصویر تولید کنند.

 

  • اسکنر بارکد 2 بعدی:

بارکد خوان دو بعدیاز هر دو روش CCD و مبتنی بر دوربین برای خواندن بارکد استفاده می کند.این بارکدخوانها دارای سرعت بالا و ناحیه‌ وسیع خوانش هستند

(بیشتر بارکدهای 2 بعدی برای خوانده شدن توسط تلفن های همراه و همچنین کدهای QR و کدهای داده ماتریس که با تمرکز خودکار یا بدون تمرکز خودکار قابل خواندن هستند ، بهینه شده اند.)

 

  • بارکد خوان چند وجهی :

تقریباً همه آنها از لیزر استفاده می کنند. بر خلاف اسکنرهای لیزری تک خط ساده ، آنها الگویی از پرتوهای با جهت های مختلف را تولید می کنند که به آنها امکان می دهد بارکدی را که در زوایای مختلف به آن ارائه می شود بخوانند. اکثر آنها از یک آینه چند ضلعی چرخان و یک آرایش چندین آینه ثابت برای تولید الگوهای اسکن پیچیده خود استفاده می کنند.اسکنرهای چندوجهی همچنین در خواندن بارکد چاپی ضعیف ، چین و چروک یا حتی پاره شده بهتر هستند.

 

بهترین نوع بارکد خوان کدام است؟

نوع بارکد خوانی که انتخاب می کنید به نوع شغل شما بستگی دارد. اسکنرهایی که از طریق سیم به سیستم POS متصل می شوند ، ارزان تر از آنهایی هستند که از طریق بلوتوث متصل می شوند. با این حال ، یک بارکدخوان بلوتوثی در فضایی که حرکت محدود است ، انتخابی بهتر است.

 اگر وسایل بزرگ یا سنگین می فروشید ، یک اسکنر بی سیم نیز مفید است. صندوقدار شما می تواند بدون نیاز به بلند کردن یا جابجایی جسم برای رسیدن به بارکد ، اقلام را اسکن کند.

 اگر مخاطبان شما جمعیت جوان ، با فن آوری و فن آوری هستند ، یا اگر گزینه رسیدهای ایمیل را به مشتریان می دهید ، یک اسکنر دو بعدی ممکن است بهتر باشد. این اسکنرها می توانند بارکد و کدهای QR را مستقیماً از صفحه نمایش گوشی های هوشمند مشتریان شما بخوانند. با این کار می توانید از این کدها در بازاریابی و ارتباط با مشتری برای تبلیغات و فروش استفاده کنید. 

 

 

بارکدخوان ها را می توان بر اساس طراحی بدنه به شکل زیر دسته بندی کرد:

 

  • بارکدخوان دستی : 

با یک دسته و به طور معمول ماشه مانند کار میکنند 

 

  • بارکدخوان اسلات :

دارای بارکد خوان داخلی یا اسکنر بارکد متصل ، که به کاربر اجازه می دهد تا کارتی را که حاوی بارکد است ، در شکاف بکشد. اسکنر اسلات معمولاً برای اسکن بارکد کارتهای شناسایی استفاده می شود.

 

  • بارکدخوان بی سیم (یا اسکنر بی سیم):

یک اسکنر بارکد بی سیم توسط باتری موجود در آن کار می کند و به شبکه برق متصل نیست و مانند کامپیوتر به داده متصل به دستگاه متصل می شود.

 

  • بارکدخوان ثابت :

مانند نوع بارکدخوان صندوق دارانی که در سوپرمارکت های بزرگ استفاده می کنند ، و کاربر برای خواندن بارکد باید محصول را به اسکنر بیاورد

بارکد خوان نوری دیتالاجیک QuickScan QD2131

 

 

مزایای استفاده از بارکدخوان ها :

 

  • صرفه جویی در وقت:

به روش های موجودی کالا فکر کنید. این کار نیروی انسانی زیادی میطلبید ، و علاوه بر زمینه های زیاد برای اشتباه کردن ، خسته کننده نیز بود. با استفاده از بارکدخوان اکنون با کسری نیروی انسانی و اسکن بارکد ، مواجه میشوید. بارکد به جای اینکه همه چیز را به صورت فیزیکی با دست وارد کنید ، حاوی تمام اطلاعات است. تنها چیزی که لازم است یک اسکن ساده از بارکد است و این اطلاعات به کامپیوتر ترجمه می شود.

  • افزایش کارایی :

ممکن است هنگام ثبت اطلاعات و ردیابی موارد دیگر مانند موجودی و هزینه ها ، اشتباهاتی انجام شود. علاوه بر این ، اگر شخصی بخواهد از تاریخچه یک مورد خاص در روزهای گذشته در قفسه ای مطلع شود ، حفاری در پرونده های قدیمی لازم است به این امید که یک تکه کاغذ گم نشده یا اشتباه از بین نرفته باشد . با اسکن بارکد ، فقط در طی چند ثانیه ، می توان به همه اطلاعاتی که در مورد آن کالا یا هر چیز دیگر که لازم است ، پی برد.

  • اشتباهات کمتر :

در برخی مشاغل ، خطای اداری می تواند بسیار پرهزینه و حتی مضر باشد. اسکنر بارکد اشتباهات را کاهش داده و مقدار زیادی از آن خطای انسانی را از معادله خارج می کند. کمتر خطایی در بارکد اتفاق می افتد.

  • مدیریت موجودی آسان :

استفاده از بارکدخوان سازماندهی و مدیریت موجودی کالا را بسیار آسان می کند. زیرا این امر باعث می شود صاحبان مشاغل بدانند که چه مقدار از کالای موجودی خود را دارند. به جای جمع آوری دستی موجودی با قلم و کاغذ ، می توانید با اسکن بارکد موجود در جعبه های خود ، شمارش سریع موجودی را انجام دهید. هنگام دریافت کالاهای جدید از تأمین کنندگان ، هم می توان برای به روزرسانی سریع تعداد موجودی کالا از همین روند استفاده کرد.

 

همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدنانواع دستگاه های بارکدخوانو مطالعه جزئیات فنی هر کدام به بخش فروشگاه سایت بازار چاپ ایران مراجعه کنید .

 

لینک‌های پربازدید:

خرید دستگاه چاپ بنر
خرید دستگاه چاپ پارچه
خرید چاپگر اکوسالونت

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد