انواع روش های چاپ روی پارچه

در فرایند چاپ پارچه، رنگ در قسمت های خاص و در الگوهای کاملاً مشخص روی پارچه اعمال می‌شود.

انواع روش های چاپ روی پارچه

چاپ پارچه، فرآیند انتقال رنگ به پارچه در الگوها یا طرحهای مشخص است. 

چاپ منسوجات مربوط به رنگرزی است اما در رنگرزی صحیح، کل پارچه به طور یکنواخت با یک رنگ پوشانده می‌شود. در حالی که در چاپ یک یا چند رنگ فقط در قسمت های خاص و در الگوهای کاملاً مشخص روی آن اعمال می‌شود. در چاپ میتوان از بلوک های چوبی، استنسیل، صفحات حکاکی شده، غلتک یا صفحه سیلک برای قرار دادن رنگ روی پارچه استفاده کرد. رنگهای استفاده شده در چاپ حاوی رنگهای غلیظ شده برای جلوگیری از پخش شدن رنگ توسط جاذب مویرگی فراتر از محدوده های الگو یا طرح است.

پنبه، ابریشم، نایلون، پلی استر و غیره؛ هیچ پارچه ای مشابه هم نیست و تفاوت دارد. هر ماده به نوع خاصی از شیمی جوهر نیاز دارد. به همین دلیلدستگاه چاپ پارچهشما باید به طور خاص برای کاربرد شما ساخته شود.

دستگاه چاپ پارچه مدل HM 3200R
دستگاه چاپ پارچه HM 3200R

انواع روش های چاپ پارچه

  • چاپ بلوک: این روش شامل گرفتن یک بلوک چوبی، کنده کاری یک طرح، سپس استفاده از بلوک به عنوان مهر برایچاپ پارچهاست.

بلوک های چوبی با برش چوب های چوبی به صورت افقی و مورد نیاز ساخته می شوند. طرح ها به سطح بلوک سخت و صاف حک می‌شوند. طرح حک شده روی بلوک را با خمیر رنگ غلیظ آغشته می‌کنند و سپس روی پارچه مهر می‌زنند.

هر رنگ جداگانه به یک بلوک جداگانه احتیاج دارد. فرآیند تکرار می‌شود تا زمانی که طرح پارچه را بپوشاند.

این نوع چاپ برای طراحی های منحصر به فرد در مقیاس های کوچک و در مقادیر محدود پارچه، ایده آل است ولی با این روش فرایند چاپ کند جلو میرود. 

 

  • چاپ غلتکی: چاپ ماشین غلتکی، روش توسعه یافته بلوک حک شده است. در چاپ غلتک، از استوانه های حکاکی شده مسی برای غلتاندن الگو روی پارچه استفاده می شود. یک مزیت چاپ غلتکی و استفاده از سیلندرهای مسی این است که جزئیات بسیار ظریف امکان پذیر است. به طور سنتی این روش برای طراحی های بسیار دقیق مانند Paisley محفوظ است. نکته منفی ایجاد صفحه های مسی بسیار گران است. به همین دلیل، این روش فقط برای چاپهایی که به طور مداوم ساخته می‌شوند یا مارک هایی که حداقل های بسیار بالایی را رعایت کرده اند استفاده می‌شود. در این چاپ، هر رنگ در چاپ به یک سیلندر مسی خاص خود نیاز دارد. بنابراین چاپ با رنگ های بیشتر گران می‌شود.

 

  • چاپ سیلک: در این روش چاپ از شابلون و مش نایلون برای ایجاد طرح چاپ استفاده می شود. از ماده ای ضدآب برای جلوگیری از فضاهایی که می خواهید طرح شما در آن نمایش داده شود استفاده خواهد شد و سپس آن فضاهای مسدود شده با جوهر غرق می شوند. با توجه به روش انجام این روش، شما فقط می‌توانید برای هر صفحه از یک رنگ استفاده کنید. اما تکرارهای خارق العاده ای ایجاد می کند. این نوع ازچاپ پارچهمواد زاید زیادی تولید میکند و برای طرح های چند رنگ ایده آل نیست.

 

  • چاپ انتقال حرارت: چاپ انتقال حرارت به عنوان چاپ انتقال حرارتی نیز شناخته می‌شود. ابتدا طرح ها روی کاغذ انتقال حرارتی چاپ می‌شوند که به عنوان کاغذ تصعید رنگ شناخته می‌شود. وقتی پارچه آماده چاپ شد، کاغذ در بالای پارچه قرار می‌گیرد و سپس در معرض گرمای زیاد قرار می‌گیرد و به 400 درجه فارنهایت می‌رسد. هنگامی که رنگ های روی کاغذ داغ می‌شوند، تصعید می شوند؛ یعنی انتقال روی پارچه. نکته قابل توجه در مورد چاپ انتقال حرارت این است که هیچ فرآیند خشک و شویی دیگری لازم نیست.

چاپ انتقال حرارت گزینه خوبی برای چاپگرهای کوچک محلی است که آرم یا آثار هنری سفارشی را روی تی شرت و سایر موارد تبلیغاتی چاپ می‌کنند. به این دلیل که این یک فرآیند سریع و آسان است که فقط به گرما و نوع جوهر مناسب نیاز دارد.

 

  • چاپ پارچه دیجیتال: راه حل صنعت برای نیاز به حداقل های کم و سرعت چرخش سریع و آسان پارچه، چاپ دیجیتال است. چاپ دیجیتال به چاپ جوهر افشان نیز معروف است. روش کار چاپ جوهر افشان میکرو قطره های جوهر مایع روی پارچه اعمال می‌شود.

چاپگرهای تخصصی با فرم گسترده وجود دارند که می‌توانند انواع مختلفی از لایه ها - از کاغذ گرفته تا بوم گرفته تا وینیل و البته پارچه- را مدیریت کنند.

جوهرهای مورد استفاده در چاپ دیجیتال به طور خاص برای هر نوع الیاف (پنبه، ابریشم، پلی استر، نایلون و غیره) فرموله می‌شوند. در طی فرآیند چاپ، پارچه با استفاده از غلتک از طریق چاپگر تغذیه می‌شود و جوهر به شکل هزاران قطره ریز بر روی سطح قرار می‌گیرد. پارچه سپس با استفاده از گرما و یا بخار برای بهبود جوهر به پایان می‌رسد.

 

دو نوع چاپگر جوهر افشان دیجیتال وجود دارد: چاپگر اسکن چند پاس و چاپگر تک پاس

  • چاپگر اسکن چند پاس

چاپگر اسکن چند پاس، تصویر مورد نظر را دریافت می‌کند و داده های pixel-LAB را به اطلاعات مربوط به موقعیت رنگی تبدیل می‌کند. به زبان ساده فایل به چاپگر می‌گوید دقیقاً چند قطره از یک جوهر رنگی مشخص در کدام مکان از پارچه باید پرتاب شود. در چاپگر اسکن چند پاس، هدهای چاپ بر روی اهرمی سوار می‌شوند که از چپ به راست و راست به چپ از عرض پارچه حرکت می‌کنند. پس از هر حرکت اهرم، پارچه با فاصله مشخصی جابجا می‌شود و با توقف، اهرم ضربه بعدی را ایجاد می‌کند. بنابراین تصویر با چاپ میله های افقی تصویر ایجاد می‌شود.

 

  • چاپگر تک پاس

در چاپگر تک پاس، اهرم متحرک وجود ندارد. هدهای چاپ روی عرض کامل پارچه روی یک نوار چاپ ثابت نصب می شوند؛ برای هر رنگ یکی. پارچه با سرعت ثابت در زیر آن میله ها حرکت می کند. بنابراین تصویر در یک ضربه (از این رو "یک پاس") از 1 میله تصویر عمودی در عرض کامل ساخته می‌شود. این سرعت چاپ بسیار بالا (حداکثر تا 2400 متر خطی در ساعت) را امکان پذیر می‌کند. اما چون تصویر در یک گذرگاه چاپی ساخته می‌شود، امکان پوشاندن خطای چاپ وجود ندارد. بعلاوه، چاپگر تک گذر به هدهای چاپ بیشتری احتیاج دارد. (معمولاً 7-10 برابر بیشتر) و از آنجا که هدهای چاپ هر کدام قیمتهای بسیار بالایی دارند، هزینه چاپگر تک پاس بسیار بیشتر از چاپگر اسکن چند پاس خواهد بود.

 

مزایای چاپ پارچه دیجیتال چیست؟

  • هزینه های ثابت کم به دلیل عدم حکاکی صفحه و تفکیک رنگ
  • هزینه نمونه کم زیرا تولید و آزمایش صفحه نمایش برای الگوهای جداگانه مورد نیاز نیست. بنابراین برای سفارشات کوچکتر مقرون به صرفه است.
  • نمونه برداری سریع و تحویل کوتاه مدت
  • وضوح بالا و الگوهای خوب
  • انعطاف پذیری و ترکیب رنگی نامحدود
  • صرفه جویی در مصرف انرژی و آب زیاد زیرا نیازی به شستن صفحات چرخان برای استفاده از رنگ های جدید با استفاده از مقدار بسیار زیاد آب نیست.
  • ضایعات کمتر چون قطرات جوهر دقیقاً روی پارچه چاپ می شوند.
  • اندازه تکرار نامحدود زیرا اندازه تکرار محدود به قطر صفحه دوار نیست.

چاپ پارچه دیجیتالقادر به پاسخگویی به خواسته های امروز برای کوتاه مدت و چرخش سریع است. با استفاده از فن آوری های دیجیتال، می‌توان به استانداردهای بالاتر کیفیت در گسترده ترین پارچه دست یافت. این نوع چاپ، به مشتریان این انعطاف را میدهد تا ایده ها را سریعتر به بازار عرضه کنند.

 

انواع تکنیک چاپ روی پارچه

در اینجا لیستی از انواع مختلف تکنیک هایچاپ روی پارچهآورده شده است که میتوان برای ایجاد جلوه های بی نظیر روی پارچه از آنها استفاده کرد.

  • چاپ مستقیم: در چاپ مستقیم، خمیرهای رنگی مستقیماً روی پارچه چاپ می شوند. اگر می خواهید روی پس زمینه سیاه رنگ سفید چاپ کنید، این روش عالی است.
  • چاپ تخلیه: چاپ تخلیه یک فرآیند دو مرحله ای است. گام یک. پارچه یک رنگ است. مرحله دو. الگوی پارچه روی پارچه چاپ می‌شود. سپس به جای رنگ در خمیر چاپ، از سفید کننده استفاده می‌شود. سفید کننده رنگ را از پارچه رنگ شده که سفید را پشت سر می گذارد پاک می کند. روش تخلیه یکی از پرهزینه ترین روش های چاپ است. اما کیفیت کلی پارچه از بسیاری از تکنیک های دیگر برتر است. به ویژه هنگامی که می‌خواهید رنگ های روشن را روی زمین های تیره تر چاپ کنید.
  • مقاومت در برابر چاپ: این یک روند دو مرحله ای دیگر است، اما به نوعی برعکس چاپ تخلیه است. در فرآیند مقاومت، پارچه ابتدا با ماده ای مقاوم مانند موم یا ماده دیگر چاپ می‌شود و این مناطق چاپ شده را از پذیرش رنگ محافظت می‌کند. وقتی پارچه رنگ می شود یا رنگدانه پر می شود، نواحی موم زده شده رنگ را قبول نمی کنند فقط قسمتهایی که با مواد مقاوم چاپ نشده اند رنگ می شوند. استفاده ویژه از این روش، برای ایجاد جلوه های شکننده مناسب است. روند مقاومت در برابر چاپ معمولاً مقرون به صرفه نبوده و در دنیای صنعتگران از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

 

چاپ روی پارچه با توجه به نوع رنگ مورد استفاده 

• چاپ پارچه با استفاده از جوهر رنگدانه 

• چاپ پارچه با استفاده از رنگهای واکنشی

• چاپ پارچه با استفاده از رنگهای اسیدی

• چاپ تصعید رنگ

 

مشکلات ایجاد شده در چاپ پارچه

  • کشیده شدن رنگ: وقتی رنگ قبل از زمان خشک شدن لکه دار شود.
  • پاشیده شدن رنگ
  • الگوی فازی: الگوی فازی زمانی است که لبه های یک الگوی چاپ تیز نباشد و خطوط مبهم و تار به نظر برسند.
  • خارج از ثبت نام: در چاپ خارج از ثبت، صفحه های مختلفی که طرح را تشکیل می دهند به درستی تراز نشده اند، بنابراین چاپ سه گانه به نظر می‌رسد.
  • علامت توقف: گاهی اوقات دستگاه چاپ باید متوقف شود. شاید برق از بین رفته باشد یا شاید نیاز به تعمیر و نگهداری باشد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، می‌توان لحظه ای را که پارچه متوقف شده است، یک خط تمیز تعیین کرد.
  • نقاط حساس: لکه حساس یک نقطه ضعیف در پارچه است که در طی فرآیند چاپ ایجاد می‌شود. یک نمونه از نقاط مناقصه چاپ تخلیه است. روند سفید کننده به طور کلی پارچه را کمی ضعیف تر می‌کند. بخشهای چاپ تخلیه نقاط حساس هستند. توجه به لکه های حساس مهم است زیرا اگرچه ممکن است یک پارچه از کنترل کیفیت عبور کند اما هنوز هم ممکن است این لکه های حساس باعث مشکلاتی در روند دوخت لباس شوند.

 

لینک‌های پربازدید:

خرید دستگاه چاپ بنر
خرید دستگاه چاپ پارچه
خرید چاپگر اکوسالونت

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد