پرینتر لیزری چیست و چگونه کار میکند؟

پرینتر لیزری به دستگاهی گفته می شود که از یک پرتو یا نور متمرکز برای انتقال متن و تصاویر بر روی کاغذ استفاده می‌کند. از آنجا که پرینترهای لیزری از جوهر استفاده نمی کنند، در مقایسه با چاپگرهای جوهر افشان کمتر مشکل لکه گیری تصویر دارند و قادر به چاپ سریعتر صفحات هستند.

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار میکند؟

پرینتر لیزرینوعی دستگاه است که به جای چاپ سنتی جوهر بر روی کاغذ، از بار لیزری و الکتریکی استفاده می کند. پرینترهای لیزری با وضوح معمول 600 نقطه در هر اینچ یا بیشتر، ظرافت و پیچیدگی چاپ را افزایش داده اند.

یکی از بزرگترین تفاوت هایپرینترهای لیزریاین است که به جای جوهر مایع، ازپودر تونر برای چاپ استفاده می‌کنند. تونر خشک است و در مقایسه باجوهر پرینتر جوهر افشان کمتر مشکل لکه گیری تصویر ایجاد می کند. چاپ صفحات نیز سریعتر انجام می‌گیرد.

هنگام عبور کاغذ از پرینتر، پرتوی لیزر به سطح درام استوانه ای شلیک می کند. این درام دارای بار الکتریکی (به طور معمول مثبت) است که در مناطقی که پرتوی لیزر به آن برخورد می کند معکوس می شود. با برگرداندن شارژ در مناطق خاصی از درام، پرتوی لیزر می تواند الگوها (مانند متن و تصاویر) را بر روی گیرنده نور چاپ کند. پس از چاپ سند، بار الکتریکی از درام خارج شده و تونر اضافی جمع می‌شود.

پرینتر چندکاره لیزری اچ پی M130fw
پرینتر چندکاره لیزری اچ پی LaserJet Pro MFP M130fw

انواع پرینتر لیزری

پرینترهای لیزریبه دو صورت تک رنگ (سیاه سفید) و رنگیعرضه می‌شود.پرینتر لیزری سیاه سفیدبه صورت تک رنگ چاپ می زند.پرینتر لیزری رنگی، علاوه بر کارتریج تونر سیاه، کارتریج تونرهای فیروزه ای، سرخابی و زرد را نیز دارد.  قیمت پرینترهای لیزری رنگی تا 10 برابر بیشتر از پرینترهای لیزری تک رنگ است.  

پرینتر لیزری سه کاره اچ پی مدل M130nw
پرینتر لیزری چندکاره اچ پی M130nw

نحوه عملکرد پرینتر لیزری

کامپیوتر، داده های الکترونیکی (به طور معمول چند مگابایت یا میلیون نویسه) را به پرینتر لیزری می فرستد. مدار الکترونیکی در پرینتر همه این داده ها را دریافت و پردازش می کند. این امر باعث می شود تا پرتو لیزر از طریق درام داخل چاپگر به عقب و جلو اسکن شده و الگویی از الکتریسیته ساکن ایجاد کند. الکتریسیته ساکن، پودری به نام تونر را به صفحه جذب می کند. سپس یک واحد فیوزر، تونر را به کاغذ چاپ می کند.

  1. میلیون ها بایت (نویسه) داده از رایانه وارد پرینتر می شود.
  2. یک مدار الکترونیکی در پرینتر، نحوه چاپ این داده ها را نشان می دهد تا در صفحه درست به نظر برسد.
  3. مدار الکترونیکی، سیم شارژ یونیت درام را فعال می کند. این یک سیم فشار قوی است که به هر جای دیگر یک بار الکتریکی ساکن می دهد.
  4. سیم شارژ، درام را شارژ می کند. بنابراین درام بار مثبت پیدا می کند که به طور یکنواخت در سطح آن پخش می شود.
  5. همزمان مدار لیزر را فعال می کند تا تصویر صفحه را بر روی درام بکشد. پرتوی لیزر در واقع حرکت نمی کند: از آینه متحرک که آن را از طریق درام اسکن می کند برمی گردد. در جایی که پرتوی لیزر به درام برخورد می کند، بار مثبت موجود را پاک می کند و به جای آن منطقه بار منفی ایجاد می کند. به تدریج، تصویری از کل صفحه بر روی درام جمع می شود.
  6. غلتک های لمس کننده درام، آن را با ذرات ریز تونر می پوشاند. یک بار الکتریکی مثبت به تونر داده شده است، بنابراین به قسمت هایی از درام، گیرنده های نوری که بار منفی دارند می چسبد. هیچ جوهری به قسمتهایی از درام که بار مثبت دارند جذب نمی شود. تصویری مرکب از صفحه روی درا جمع شده است.
  7. هنگامی که کاغذ در نزدیکی درام حرکت می کند، بار منفی آن ذرات تونر با بار مثبت را جذب می کند. تصویر از درام به روی کاغذ منتقل می شود.
  8. کاغذ مرکب از دو غلتک گرم (واحد فیوزینگ) عبور می کند. گرما و فشار غلتک ها ذرات تونر را به طور دائمی در الیاف کاغذ ذوب می کند.
  9. پروژه چاپی مدنظر از پرینتر خارج می شود.
پرینتر لیزری کانن LBP214DW تک کاره
پرینتر لیزری کانن i-SENSYS LBP214DW

نکات خرید پرینتر لیزری

  • ظرفیت و سرعت چاپ
  • وضوح تصویر
  • زبانهای چاپگر
  • FPOT (اولین زمان خارج کردن کاغذ) و زمان گرم شدن دستگاه
  • و غیره.

 

لینک‌های پربازدید:

خرید تونر
خرید دستگاه فتوکپی
خرید پرینتر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد