پرینتر جوهر افشان چیست و چگونه کار میکند؟

پرینترهای جوهر افشان دارای هد چاپی هستند. هدها حاوی هزاران سوراخ کوچک یا نازل هستند. این نازل های کوچک با سرعت قطره های بسیار ریز و میکروسکوپی جوهر را روی کاغذ اسپری می کنند. در نهایت نسخه چاپی با وضوح و کیفیت بالا چاپ می شود.

پرینتر جوهر افشان چیست و چگونه کار میکند؟

پرینتر جوهر افشانبا استفاده از یک سری نازل، قطره های جوهر را به طور مستقیم بر روی کاغذ اسپری و نسخه چاپی را ایجاد می‌کند.

کارتریج های جوهر معمولاً در رنگ های زرد، سرخابی و فیروزه ای به فروش می رسند. این سه رنگ اصلی با هم می توانند توسط پرینتر مخلوط شوند و هر رنگی را چاپ بزنند. هنگامی که کاغذ از طریق یک مجموعه غلتک تغذیه می شود قطعه ای به نام هد چاپ به عقب و جلو حرکت می کند، دقیقاً جوهر را پاشش می کند. اگرچه این روش بسیار ساده تر از پرینترهای لیزری است، اما به راحتی می تواند منجر به لکه گیری شود.

پرینتر جوهر افشان اپسون CX4300
پرینتر اپسون CX4300

مواد مصرفی و قطعات پرینتر جوهر افشان

  • هد: هد پرینتر شامل یک سری نازل است که برای اسپری قطرات بسیار ریز جوهر استفاده می شود.
  • کارتریج جوهر(Ink cartridge): بسته به برند و مدل پرینتر، کارتریج های جوهر دارای ترکیبات مختلفی هستند. مانند کارتریج های جداگانه سیاه و رنگی. یا حتی رنگی و مشکی در یک کارتریج.
  • موتور: موتور باعث حرکت سیستم هد (کارتریج های هد چاپ و جوهر) به جلو و عقب می شود. بعضی از پرینترها دارای موتور دیگری هستند که در صورت عدم استفاده از پرینتر، مجموعه هد چاپ را پارک می کنند.( پارکینگ به معنای محدود شدن حرکت هد پرینتر است، مانند ترمز دستی خودرو)
  • پمپ مکنده: وظیفه پمپ مکنده جلوگیری از خشک شدن نازل‌های هد است. همچنین تمیز کردن هد نیز به عده این پمپ است.
  • تسمه : برای اتصال مجموعه هد چاپ به موتور، از تسمه استفاده می شود.
  • میله تثبیت کننده: میله تثبیت کننده برای اطمینان از دقیق و کنترل بودن هد هنگام حرکت استفاده می شود.
  • سینی کاغذ/ فیدر: اکثر پرینترهای جوهر افشان یک سینی دارند که کاغذ را درون آن قرار می دهید.
  • غلطک: مجموعه غلطک ها، کاغذ را از سینی یا فیدر به داخل می کشند و هنگامی که مجموعه هد چاپ برای عبور دیگری آماده شد، کاغذ را پیش می برند.
  • موتور پله ای تغذیه کاغذ: این موتور پله ای غلطک ها را قادر می سازد تا کاغذ را به اندازه دقیق برای اطمینان از چاپ تصویر مداوم، حرکت دهند.
  • منبع تغذیه:پرینترهای جوهرافشان دارای یک منبع تغذیه برق برای تأمین ولتاژهای مورد نیاز برای کار پرینتر خصوصاً در قسمت عملکرد هد آنهاست.
  • برد های کنترل: بردهایی که در پرینتر تعبیه شده است تا تمام جنبه های مکانیکی عملکرد را کنترل کرده و همچنین اطلاعات ارسالی از رایانه به پرینتر را رمزگشایی کند.
  • پورت های رابط: پورت موازی هنوز هم توسط بسیاری از پرینترها استفاده می شود. اما بیشتر پرینترهای جدیدتر از پورت USB استفاده می کنند. برخی از پرینترها نیز با استفاده از پورت سریال یا پورت رابط سیستم (SCSI)  میتوانند به کامپیوتر متصل شوند.
  • جوهر: مایعی رنگی است که در کارتریج پرینتر هست و با استفاده از نازلها پخش میشود.
فرمتر اچ پی مدل 1220
فرمتر اچ پی 1220

مراحل چاپ در پرینتر جوهر افشان

  1. نرم افزار مورد استفاده شما، داده ها را برای چاپ به درایو می فرستد.
  2.  درایور داده ها را به شکلی ترجمه می کند که پرینتر بتواند آن را درک کند. همچنین بررسی می‌کند که پرینتر آنلاین و برای چاپ در دسترس است یا نه؟
  3.  داده ها توسط پورت های رابط (موازی، USB و غیره) از رایانه به پرینتر ارسال می شود.
  4.  پرینتر داده ها را از رایانه دریافت می کند. مقدار مشخصی از داده را در بافر ذخیره می کند. بسته به مدل، این بافر می تواند از 512 کیلوبایت حافظه دسترسی تصادفی (RAM) تا 16 مگابایت RAM باشد. بافرها مفید هستند زیرا به جای اینکه منتظر بمانند تا صفحه واقعی چاپ شود، به کامپیوتر اجازه می دهد تا با سرعت پرینت را انجام دهد. یک بافر بزرگ می تواند یک سند پیچیده یا چندین سند اساسی را در خود جای دهد.
  5. بردهای کنترل موتور را فعال می کنند. موتور با فعال کردن غلتک ها، یک ورق کاغذ از سینی کاغذ / فیدر را به پرینتر وارد می کند. 
  6.  هنگامی که کاغذ در پرینتر قرار گرفت و در ابتدای صفحه قرار گرفت، موتور هد چاپ از تسمه برای انتقال مجموعه هد چاپ به صفحه استفاده می کند. هر بار که پرینتر نقاطی از جوهر را روی صفحه پاشید، موتور برای کسری از ثانیه متوقف می شود. سپس قبل از توقف مجدد، کمی حرکت می کند. این مرحله به قدری سریع اتفاق می افتد که به نظر یک حرکت مداوم است.
  7. در هر توقف چندین نقطه ساخته می شود. رنگهای CMYK را با مقادیر دقیق اسپری می شود.
  8.  در پایان هر پاس کامل، بسته به مدل چاپگر جوهر افشان، پرینت به قسمت ابتدای صفحه بازنشانی می شود یا در بیشتر موارد ، به سادگی جهت را معکوس می کند و هنگام چاپ شروع به حرکت در سراسر صفحه می کند.
  9.  این روند تا زمان چاپ صفحه ادامه دارد. مدت زمان چاپ صفحه می تواند در پرینتر به پرینتر متفاوت باشد. همچنین براساس پیچیدگی صفحه و اندازه تصاویر موجود در صفحه متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، یک پرینتر می‌تواند 16 صفحه در دقیقه (PPM) متن سیاه چاپ کند اما چاپ یک تصویر تمام رنگی و در اندازه بزرگ برای چند دقیقه زمان لازم دارد.
  10. پس از اتمام چاپ، چاپ متوقف می‌شود. موتور پله ای تغذیه کاغذ غلتک ها را می چرخاند تا صفحه کامل را به داخل سینی خروجی فشار دهد.

* امروزه بیشتر پرینترها از جوهرهایی استفاده میکنند که بسیار سریع خشک می شوند. بنابراین شما می‌توانید بدون لکه گیری بلافاصله اوراق را بردارید.

پرینتر جوهر افشان کانن PIXMA MG2540s
پرینتر چندکاره جوهر افشان کانن PIXMA MG2540s

انواع فناوری درپرینترهای جوهر افشان

• حباب حرارتی: در این فرایند پرینترها از طریق فرایندی موسوم به"drop ejection "، جوهر را از طریق کارتریجها به زیر لایه مورد نظر هدایت می کنند. برای شروع فرآیند، جوهر توسط کارتریج به محفظه شلیک منتقل می شود. در آنجا مقاومت های الکترونیکی آن را با سرعت گرم می کنند. هنگامی که گرمای مقاومت ها باعث می شود جوهر به دمای 644 درجه فارنهایت / 340 درجه سانتیگراد برسد، جوهر بخار می شود و حباب تولید می کند. با گسترش حباب، قطره جوهر از محفظه و از نازل خارج می شود. هنگامی که قطره از نازل و روی بستر جدا شد، خلا ایجاد می شود. این کار جوهر بیشتری را از کارتریج به داخل هد چاپ می کشد.

• پیزوالکتریک: این فناوری از بلورهای پیزو استفاده می کند. یک کریستال در پشت مخزن جوهر هر نازل قرار دارد. کریستال بار الکتریکی کمی دریافت می‌کند که باعث لرزش آن می‌شود. هنگامی که کریستال به داخل ارتعاش می کند، مقدار کمی جوهر را از نازل خارج می کند. هنگام لرزش، مقداری جوهر بیشتر به داخل مخزن می کشد تا جوهر پاشیده شده را جایگزین کند.

پرینتر اپسون L805 مخصوص چاپ عکس
پرینتر جوهرافشان اپسون L805

مزایا و معایب پرینترهای جوهر افشان

پرینترهای جوهر افشانمزایای بسیاری دارند. در مقایسه با اکثر پرینترها، مقرون به صرفه بوده و استفاده از آنها آسان است. بی سر و صدا و ساکت کار میکنند. پرینترهای خوبی برای چاپ تصاویر هستند. در ترکیب رنگ ها، عملکرد خوبی دارند. به زمان گرم شدن کمی نیاز دارند. همچنین جمع و جور هستند و معمولاً به فضای کمتری احتیاج دارند. با این ویژگی ها محبوبیت بیشتری به عنوان پرینترهای خانگی دارند.

معایب خاصی برایپرینترهای جوهر افشانوجود دارد. هد چاپ در بیشتر موارد دوام کمتری دارد. جوهر پرینتر جوهر افشان گران است و می تواند به طور بالقوه خشک شود. که این مورد نه تنها باعث اتلاف جوهر می شود بلکه باعث انسداد در پرینتر می شود. همچنین در مقایسه با پرینترهای لیزری، عملکرد آنها کند است و بنابراین برای چاپ با حجم بالا مناسب ارزیابی نمی شوند.

 

لینک‌های پربازدید:

خرید تونر
خرید دستگاه فتوکپی
خرید پرینتر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد