آشنایی با چاپ تامپو

چاپ تامپو یا تامپو گرافی، یک فرآیند چاپ است که شامل انتقال تصویر از طریق پد سیلیکون روی یک سطح چاپی است. چاپ تامپو برای چاپ در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

آشنایی با چاپ تامپو

چاپ تامپو،چاپ پدوتامپوگرافیهمگی نام هایی برای فرایندی است که به موجب آن از یک پد سیلیکون برای انتقال جوهر از یک صفحه چاپ کلیشه به یک لایه استفاده می‌شود.

ازچاپ تامپودر مواردی استفاده می‌شود که سطح مدنظر صاف نیست. چاپ در سطح ناصاف به دلیل بافت سطح، پیچیدگی یا هندسه دشوار است. انعطاف پذیری ذاتی پد سیلیکون برای انتقال جوهر باعث می شود تا با وجود این بی نظمی ها تماس کامل با سطح چاپ شده اعمال شود. این ویژگی منجر به چاپ مطابق تری می‌شود که فراتر از محدودیت ها و بی‌نظمی های موجود است.

ازچاپ تامپومیتوان برای چاپ بسیاری از سطوح جزئی با شکل نامنظم یا کوچک استفاده کرد. از اسباب بازی های کوچک یا وسایل تبلیغاتی مانند خودکار یا جاکلیدی گرفته تا وسایل بزرگ و قطعات خودرو.

در دنیای بسته بندی ظروف، بخش دارویی برای چاپ روی قرصهای روکش دار و کپسول های ژل. در بخش پزشکی برای چاپ بر روی اجزای دستگاه‌‍های پزشکی مانند سرنگ، استنشاق کننده، قلم انسولین. در محصولات ورزشی، صنایع آرایشی و بهداشتی برای تزئین بطری های عطر، نگهدارنده رژ لب. در بسته بندی نوشیدنی ها اغلب در بالای درب بطری ها یا روی بطری هایی با سطح خمیده.

تامپوگرافی

فرایند چاپ تامپو

جوهر بر روی صفحه کلیشه حرکت می‌کند و آن را با جوهر پر می‌کند. سپس یک پد سیلیکونی بر صفحه کلیشه به طور فشرده فشار داده می‌شود. پد هنگام بلند شدن جوهر موجود در صفحه را برمی‌دارد. سپس پد قادر است جوهر را به بستر چاپ شده منتقل کند.

(این فرایند همچنین می تواند برای انتقال مواد کاربردی مانند جوهر رسانا، چسب ها، طعم دهنده ها، مواد افزودنی غذایی، رنگ های طبیعی و روان کننده ها نیز استفاده شود.)

فرایند چاپ پد

ملزومات اساسی چاپ تامپو

  • جوهر تامپو: جوهرهای چاپ تامپو اغلب بر پایه حلال هستند و قبل از استفاده نیاز به مخلوط کردن با مواد افزودنی دارند. بعد از چاپ سریع خشک میشوند. شرایط آب و هوایی بر عملکرد جوهر چاپ پد، به ویژه چاپگرهای مدل جوهر باز تأثیر می‌گذارد. شرایط بیش از حد خشک می تواند منجر به تبخیر سریعتر حلال ها و ضخیم شدن جوهر شود. رطوبت بیش از حد می تواند منجر به جمع شدن جوهر شود. همچنین آب و هوا می تواند بر جنبه های دیگر فرایند چاپ مانند برداشت و انتشار جوهر از صفحه به پد و سایر عوامل تاثیرگذار باشد.
  • کلیشه تامپویا صفحه چاپ: جوهر را نگه میدارد و به پد اجازه می دهد تا این جوهر را به عنوان یک لایه، به زیر لایه منتقل کند. دو دسته کلیشه ارائه میشود: فتوپلیمر و فولاد.
  • پد تامپو: پدهای چاپ تامپو یا تامپون های سیلیکونی، از نظر سختی و بافت سطح سازگارتر هستند و ماندگاری بیشتری نسبت به نمونه های لاستیکی دارند. خصوصیات منحصر به فرد پد سیلیکون این امکان را فراهم می کند تا تصویر را از صفحه مسطح بلند کرده و به سطوح مختلفی مانند سطوح صاف، استوانه ای، کروی، زاویه های مرکب، بافت، مقعر یا محدب منتقل کند. پدها به سه شکل بالشتک های گرد، بالشتک های میله ای، پد قرص ارائه میشوند. هر کدام از پدها سه دسته اندازه برای لنت دارند: لنت های کوچک، متوسط ​​و بزرگ.
  • دستگاه تامپو:دستگاه های چاپ تامپو انواع مختلفی دارند. اما همه این دستگاه ها بر اساس یک یا دو سیستم عامل اساسی ساخته شده اند:
  1. سیستم باز
  2. سیستم بسته

هر سیستمی مزیت خود را دارد. با استفاده ازسیستم باز، می توان از سطح بیشتری از صفحه چاپ استفاده کرد. به این دلیل که محدوده تصویر، توسط قطر ظرف جوهر محدود نمی شود. آنها همچنین از نظر تغییر در جوهر و لوازم جانبی، اجازه استفاده از اندازه های مختلف صفحات چاپ و چندین رنگ را می دهند و کمی متنوع ترند. سیستم باز به طور کلی ارزان تر از سیستم های بسته است. 

مزیت اصلیسیستم بستهاین است که به حفظ تعادل حلال در جوهر کمک می کند. اختلاط اولیه جوهرها و حلال در سیستم جوهر باز بسیار مهم است. یعنی باید به اندازه استفاده شود. و حلال زیاد یا خیلی کمی به جوهر اضافه نشود. اختلاف دما و رطوبت نیز باعث ایجاد مشکل در جوهر کاملاً مخلوط می شود. سیستم بسته برای حل این معایب و امکان چاپ با سرعت بالا ایجاد شده است. این سیستم به طور کلی کنترل بهتر چاپ را تضمین می کند. زیرا جوهرها مستقیماً در معرض هوا نیستند. مزیت دیگر این است که سیستم بسته از تعداد کمتری از اجزای مختلف تشکیل شده است و این باعث تغییر سریع رنگ و تمیز کردن سریعتر دستگاه می‌شود. صفحات چاپی مورد استفاده برای سیستم بسته باید دو برابر اندازه صفحات مورد استفاده در سیستم باز تامپوگرافی باشد.

دستگاه چاپ تامپو

نکاتی برای چاپ بهتر و افزایش طول عمر دستگاه تامپو

پد یکی از مهمترین عناصر در روندچاپ تامپواست. کیفیت تصویر و پوشش جوهر تحت تأثیر پد چاپ شما قرار می گیرد. پد با کیفیت و تیز را استفاده کنید.

مطمئن شوید که لایه زیرین صفحه شما که منتظر چاپ است عاری از روغن و گرد و غبار است، به ویژه ذرات تیز که می توانند عمر پدهای شما را کوتاه کنند.

در هنگام چاپ، فشار اضافی به پد وارد نکنید. حرکت خود را تنظیم کنید و اجازه دهید جوهر کار را انجام دهد. تنظیمات دستگاه خود را مرتباً بررسی کنید. فشرده سازی بیش از حد و چاپ در لبه های تیز منجر به پارگی و خرابی پد می‌شود.

بقایای جامد، جوهر خشک و گرد و غبار را پس از هر بار چاپ، از روی لنت های خود پاک کنید. همیشه از نوار چسب برای پاک کردن بقایای مواد استفاده کنید.

هرگز لنت های خود را هنگام تمیز کردن نخراشید و مسواک نزنید.

برای تمیز کردن لنت ها سعی کنید فقط از نوار چسب، روی قسمت آلوده استفاده کنید. این کار معمولاً بیشتر گرد و غبار و خاک را از بین می‌برد. فقط از مایع تمیز کننده پد بر پایه الکل استفاده کنید. از حلال های قوی پرهیز کنید. از آنها فقط برای حذف اولیه روغن سیلیکون روی سطح استفاده کنید.

پس از چاپ، لنت را به مدت 24 ساعت استراحت دهید. یک لنت اضافی برای تعویض در طول دوره استراحت داشته باشید.

همیشه از سطح چاپ تامپو محافظت و در یک محیط خشک و تمیز نگهداری کنید.

و این نکته را به خاطر بسپارید که تعویض لنت ها پرهزینه است. هرچه پد را بهتر نگهداری کنید ماندگاری آن بیشتر است.

 

لینک‌های پربازدید:

خرید تونر
خرید دستگاه فتوکپی
خرید پرینتر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد