دستگاه برش لیزری غیرفلزات چیست؟

برش مواد غیر فلزی مانند پلاستیک، پارچه، کاغذ، مقوا، چوب و چرم و ... با استفاده از دستگاه های برش لیزر غیرفلزات، با دقت و کیفیت بالا امکان پذیر است.

دستگاه برش لیزری غیرفلزات چیست؟

دستگاه های برش لیزر غیر فلزات، با قدرت بالا برای پردازش دقیق و حفاری مواد غیر فلزی بهینه شده‌اند.

در این دستگاه ها،لیزرهای Co2 برای دستیابی به حداکثر قابلیت اطمینان در علامت گذاری و کد‌گذاری طراحی شده اند و تصاویر عالی و واضحی را روی محصولات ایجاد می‌کنند.

 از بطری‌های آب گرفته تا اجزای دستگاه های پزشکی، کپسول های دارویی، حفاری و پردازش تابلوهای مدار چاپی انعطاف پذیر و بسیاری موارد دیگر برای طراحی، نصب و پشتیبانی از سیستم علامت گذاری و … به این دستگاه‌ها نیاز دارند.

دستگاه لیزر غیر فلزات 130 در 180
دستگاه برش لیزری 130 در 180 غیر فلزات

 

برش لیزری مواد غیر‌فلزی

با دستگاه برش لیزری غیر فلزات که از جمله دستگاه هایلارج فرمتاست، میتوان طیف گسترده ای از مواد غیر فلزی مانند پلاستیک، مواد آلی، سرامیک و همچنین مواد کامپوزیتی را با سرعت پردازش بالا برش داد.

از مواد غیر فلزی مانند پلاستیک، پارچه، کاغذ، مقوا، چوب و چرم در بسیاری از صنایع (تابلوسازی، تبلیغات، مد، خودرو، مبلمان، بسته بندی و غیره) استفاده می‌شود. در حین برش این مواد از فناوری لیزر برای تبخیر (تصعید) یا ذوب مواد استفاده می‌شود. جریان گاز با فشار کم (معمولاً هوای فشرده) مواد را از روی پوسته خارج می‌کند و برش را تمیز نگه می‌دارد.

اگر در هنگام برش اکریلیک یا چوب، ماده بسیار نازک یا بسیار حساس به گرما باشد استفاده از اسکنر گالوانومتری توصیه می‌شود. اسکنر پرتو لیزر را با سرعت بسیار زیاد در امتداد کانتورهای مورد نیاز حرکت داده و گرمای کنترل شده را به قطعه کار هدایت می‌کند. اگر برش قطعه کار در یک گذر امکان پذیر نباشد، می‌توان از روش برش چند پاس استفاده کرد. طول موج لیزر CO2 برای جذب در مواد غیر فلزی بهینه است.

برش تصعید لیزر در مواد نازک و حساس، امکان ایجاد کانتورهای پیچیده، دقت بالا و لبه های برش با کیفیت بالا با تراشکاری بسیار کم و زبری سطح کم را فراهم می‌کند. پرتوی لیزر به تنهایی مواد را تبخیر می‌کند و بنابراین یک برش خوب از طریق لایه بندی ایجاد می‌کند. برش پلکسی گلاس و چوب نمونه های معمولی تصعید هستند. ( جایی که انتقال مستقیم از حالت جامد به حالت گازی اتفاق می‌افتد.)

 

مواد مناسب برای برش لیزری غیر فلزات

یکی از بزرگترینمزایای برش لیزریتوانایی برش طیف وسیعی از مواد است. در عین حال باید از خصوصیات هر ماده آگاه باشید. بعضی از آنها هنگام برش نیاز به دقت و ظرافت کار بیشتری دارند.

  • برش لیزری پلاستیک ها:اکریلیک، PMMA و Lucite همگی پلاستیک هایی هستند که می‌توانند با لیزرهای CO2 برش داده شوند و در هنگام برش لیزر یک پایان عالی دارند. لبه ها به گونه ای ذوب می‌شوند که به نظر می رسد صیقلی هستند.
  • برش لیزری شیشه:برش شیشه با استفاده از روش های معمول مکانیکی، به دلیل دقت و کیفیت محدود قلم زنی معایب قابل توجهی دارد. با استفاده دسگاه لیزر غیر فلزات، یک سری از مراحل اضافی وقت گیر پس از پردازش مانند سنگ زنی، پرداخت و غیره از میان می‌رود و سرعت کار به طور چشمگیری بهبود می‌یابد. انعکاس پذیری شیشه نیاز به قدرت تجهیزات برش لیزری شما را ایجاد می‌کند تا بتوان از چنین معایبی جلوگیری کرد. فرایندهای لیزر بدون تماس تولید لایه های شیشه ای نازک تر و ترکیبات جدید مواد را امکان پذیر می‌کند. بسته به ترکیب و نیاز شیشه، لیزرهای مختلفی برای برش شیشه وجود دارد.
  • برش لیزری چوب: یک نمونه از کاربردهای برش غیر فلزی با لیزر، برش چوب است. ازلیزرهای CO2 استفاده می شود زیرا تابش سایر لیزرها توسط این ماده جذب نمی‌شود. انعطاف پذیری برش لیزر همراه با دقت و کیفیت بالای لبه های برش، برش لیزر را برای انواع مختلف چوب از جمله تخته سه لا و MDF برای برش مناسب میکند. با این حال، باید از روغنها یا رزین آگاه باشید. زیرا آنها خطر آتش گرفتن را ایجاد می‌کنند.
  • برش لیزری کاغذ:برای برش لیزری کاغذ، معمولاً از لیزر CO2 با کیفیت پرتو بالا استفاده می‌شود. چرا که هم انعطاف پذیری و هم سرعت پردازش بالایی حاصل می‌شود. علاوه بر این کیفیت برش به طور کلی به طور قابل توجهی بهتر از روش‌های مکانیکی است. برخی از دعوت نامه های عروسی مثالی برای این برش میباشد.
  • برش لیزری سرامیک ها: سرامیک ها معمولاً با برش تصعید فرآوری می‌شوند. از آنجا که عمق برش در یک پاس اغلب بسیار کم است، ضخامت مواد بزرگتر با روش چند پاس بریده می‌شود.
  • برش لیزری پارچه ها: روش برش تصعید لیزر برای پارچه ترجیحاً استفاده می‌شود. یک مزیت بزرگ ذوب شدن الیاف نساجی توسط فرایند جداسازی حرارتی است، به طوری که دیگر پارگی الیاف مانند فرآیند جداسازی مکانیکی اتفاق نمی‌افتد. این مزیت در جداسازی پارچه های کیسه هوا و پارچه های لباس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • برش لیزری فویل ها، برچسب ها: با استفاده از فناوری لیزر می‌توان برشهای تمیز و دقیق را در برش ورقها و برچسب ها بدست آورد. به لطف پردازش بدون تماس و بدون فشار، به هیچ وجه پس از پردازش پوسته پوسته شدن مواد وجود ندارد. فقط لایه اول ماده بریده می شود در حالی که لایه دوم زیر آن سالم باقی می ماند. این روش برش بیشتر در مواد چسبنده اعمال می شود و فرایندی است که اغلب در تولید برچسب ها استفاده می شود.
دستگاه برش لیزر ۲۵*۳۵
دستگاه لیزر سایز ۲۵*۳۵

موادی که نباید با دستگاه برش لیزر غیر فلزات برش دهید

اگرچه به نظر می‌رسد لیزر تقریباً هر چیزی را می‌تواند برش دهد، اما محدودیت هایی وجود دارد. انواع خاصی از مواد به دلیل ترکیب شیمیایی نباید با لیزر حکاکی یا لیزر شوند. با برش لیزری این مواد، ممکن است گرد و غبار یا گازهایی تولید شود که کاربر لیزر یا عملکرد دستگاه لیزر را به خطر بیندازد. به همین دلیل ، ما توصیه می‌کنیم که یک ماده لیزر متفاوت برای برنامه خود انتخاب کنید. در اینجا لیستی از موادی که قابل انعطاف نیستند آورده شده است:

  • پی وی سی:برش پلی وینیل کلراید منجر به انتشار اسیدها و بخارات سمی می‌شود. این موارد هم برای اپراتور دستگاه بلکه برای خود برش لیزر نیز مضر هستند زیرا می توانند منبع خوردگی باشند. بنابراین، به جای آن باید روشهای مکانیکی را برای برش پی وی سی به کار برد.
  • پلی کربنات:پلی کربنات اشعه مادون قرمز را که لیزر برای برش مواد استفاده می‌شود را جذب می‌کند و برش مناسبی ایجاد نمی شود، حتی ممکن است ماده شروع به سوختن کند.
  • ABS:معمولاً پرتوی لیزر به حدی گرم است که مواد را بخار می کند. این ماده تمایل به ذوب شدن دارد و یک کار نامرتب و برشی بی کیفیت ایجاد می‌کند.
  • HDPE :HDPE به لیزرها مانند ABS  واکنش نشان می‌دهد.
  • فوم پلی استرن و پلی پروپیلن: هر دو این موارد خیلی راحت آتش می‌گیرند.
  • فایبرگلاس: فایبرگلاس ترکیبی از دو ماده است - رزین شیشه و اپوکسی. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم بریدن شیشه به تنهایی دشوار است. حال یک رزین ایجاد کننده بخار را به مخلوط اضافه کنید !!!

 

لینک‌های پربازدید:

خرید تونر
خرید دستگاه فتوکپی
خرید پرینتر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد