11:04 - 1400/01/26

نحوه تمیز کردن هد پرینترهای جوهر افشان

هد چاپی، یکی از اصلی ترین اجزا پرینترها است که به انتقال جوهر به صفحه کمک می‌کند. این قطعه، این کار را با شلیک قطرات کوچک جوهر از طریق نازل های پرینتر متعدد انجام می‌دهد تا چاپ مورد نظر ایجاد شود. با گذشت زمان می‌تواند با جوهر مسدود شود و چاپ های شما محو یا خط دار به نظر برسد.

نحوه تمیز کردن هد پرینترهای جوهر افشان

هرپرینتر جوهر افشانموجود در بازار یک ویژگی مشترک دارد:هد چاپی

پرینترهای جوهر افشانبا فرمت‌های کوچک و بزرگ همه دارای هد چاپی هستند که جوهر را بر روی انواع مختلف رسانه ها رسوب می‌دهند. هد چاپ شامل محفظه هایی است که از جوهر تغذیه می‌شوند و نازل های ریزی که جوهر را اسپری می‌کنند. هدهای چاپی با گذشت زمان می‌توانند با جوهر مسدود شود و چاپ های شما محو یا خط دار به نظر برسد.

 قبل از اینکه هد چاپ وجود داشته باشد، عملیات چاپ در چاپخانه هایی چاپ می‌شد که با رسانه ها تماس مستقیم داشتند. این فرآیند اغلب نامرتب و گران بود و پرس ها بسیار بزرگ بودند. هدهای چاپ جوهر افشان جوهر را روی کاغذ یا سایر رسانه ها به صورت کنترل شده اسپری می‌کنند تا تصویر مورد نظر تولید شود.

 

چگونه هد پرینتر را تمیز کنید تا کارتریج ها و پرینتر مدت زمان بیشتری کار کند؟

هد پرینتر جوهر افشانیا همان سر چاپیبه طور دوره ای مسدود می‌شود. زیرا مقدار کمی جوهر یا گرد و غبار خشک می‌شود و در نازل جمع می‌شود. چاپهای ضعیف، لکه دار و غیره همگی از علائم گرفتگی هستند اما با یک تمیز کردن ساده می‌توان کارتریج های جوهر را دوباره به کار انداخت. هد چاپی به دلیل استفاده کمتر از کارتریج مسدود می‌شود. اگر مرتباً چند هفته هیچ چاپی را انجام ندهید، کارتریج های شما در نهایت خشک می‌شوند و باید تعویض شوند.تمیز کردن هد چاپیمی تواند عمر کارتریج شما را طولانی کند و در مواردی حتی خرید کارتریج جایگزین به تاخیر بیفتد.

بدون تعویض روغن و یا سایر تعمیرات، ماشین خود را نمیتوانید بهتر برانید. بنابراین چرا بدون انجام کارهای تعمیر و نگهداری منظم، انتظار دارید پرینترتان برای مدت زمان طولانی کار کند؟

تمیز کردن هد چاپ فقط یک کاری است که می‌توانید برای اطمینان از عملکرد روان پرینترها انجام دهید.

پس از استفاده از پرینتر برای تعدادی از پروژه ها، معمولاً کاربران با مشکلات کیفیتی روبرو می‌شوند. این می‌تواند شامل متن خط دار، محو یا حتی از دست رفته روی چاپ شما باشد و اغلب می‌تواند نتیجه یک پرینتر کثیف باشد.

هد پرینترا معمولاً می‌توان به یکی از دو روش تمیز کرد:

  1. از طریق نرم افزار موجود در رایانه
  2. به صورت دستی
  • تمیز کردن هد پرینت از طریق رایانه و بدون تماس فیزیکی

می‌توانید از طریق رایانه یا پرینتر در مدل های جدید بدون لمسهد پرینترو آسیب رساندن بهکارتریج های جوهریا خود پرینتر این کار را انجام دهید:

  1. با کلیک روی دکمه "شروع" روندتمیز کردن هد پرینتر جوهر افشانخود را شروع کنید.
  2. به صفحه کنترل خود دسترسی پیدا کنید که به شما امکان می‌دهد چندین منو از جمله "پرینترها و اسکنرها" را مشاهده کنید. (لیستی از پرینترهایی را که قبلاً به آنها متصل شده اید و همچنین چاپهایی که در حال حاضر استفاده می‌کنید را پیدا خواهید کرد.)
  3. روی نماد پرینتر کلیک کنید و گزینه "Properties" را انتخاب کنید. (این پنجره به شما امکان می‌دهد مقدار جوهر موجود در کارتریج های جوهر خود را ببینید یا هرگونه مشکلی در رابطه با دستگاه های شما وجود دارد.)
  4. اگر نشانه ای می‌بینید که کارتریج های جوهر شما پر است اما کارهای چاپی شما مبهم یا لکه دار است، این یک نشانه واضح است که شما باید هد چاپ را تمیز کنید.
  5. گزینه "Printing Preferences" و سپس "Service" را انتخاب کنید.
  6. از آنجا، در پنجره بعدی این گزینه را دارید که "Printer Services" را انتخاب کنید.
  7. دستور "Clean Printheads" را مشاهده خواهید کرد که فرایندتمیز کردن سر چاپرا بدون حذف فیزیکی آن آغاز می‌کند.

 اگر مراحل بالا کاری از پیش نبرد،

  • تمیز کردن هد چاپی با دست
  1. درپوش پرینتر خود را باز کنید و سپس آن را از پریز برق جدا کنید.
  2. کارتریج جوهر را برداشته و با یک پارچه را تمیز کنید.
  3. هد چاپ را تمیز کنید.
  4. کارتریج های چاپی را دوباره وارد کنید.
  5. پرینتر خود را به پریز برق وصل کنید.
  6. به پرینتر اجازه دهید بوت شود و توالی راه اندازی خودکار را اجرا کند.
  7. یک برگه آزمایشی چاپ کنید تا ببینید آیا این روش ساده مشکل را برطرف کرده است.
  8. ممکن است لازم باشد چندین بار دیگر این روش را انجام دهید.
  9. اگر همه موارد دیگر خراب است، پرینتر خود را به یک تعمیرگاه ببرید.

(مهم است که به یاد داشته باشید این قطعات ظریف هستند. اگر تصمیم دارید خودتان تعمیر را انجام دهید باید مراقب باشید که به هد پرینتر و کارتریج جوهر آسیب نرسانید.)

اگر بعد از انجام این کارها پرینتر هنوز کار نکرد چه؟

اگر هنوز با مشکلات کیفیت یاخطاهای هد چاپمواجه هستید، ممکن است مشکلات دیگری وجود داشته باشد. قبل از انجام اقدامات دیگر، توصیه می‌شود چهار یا پنج بار دیگر هد چاپ و کارتریج های جوهر را تمیز کنید.

همچنین پرینتر خود را یک شب از برق جدا کنید و نازل کارتریج های جوهر خود را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید پر نیست.

کارتریج های جوهر قدیمی یا آسیب دیده همچنین می‌توانند در عملکرد پرینتر شما مشکل ایجاد کنند. اگر با مراحل بالا مشکلی برطرف نشده است، جایگزینی کارتریج های شما می‌تواند جواب باشد.

قبل از قرار دادن کارتریج های پرینتر جدید،مراحل تمیز کردن هدچاپی پرینترخود را دوباره طی کنید. پس از مراحل اولیه سند دیگری را چاپ کنید تا ببینید تصاویر شما واضح هستند و هیچ خط یا محوشدگی وجود ندارد.

اگر هنوز مشکلی در مورد پرینتر وجود دارد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که آن را به یک تعمیرگاه اختصاص دهید که به طور خاص بر روی پرینتر خریداری شده شما کار کند و بتواند مشکل را شناسایی کرده و برطرف کند تا دیگر مشکلی در کارهای چاپی نداشته باشید. همچنین می‌تواند توصیه هایی برای تمیز نگه داشتن پرینتر شما ارائه دهد تا در آینده با مشکلات مشابه روبرو نشوید.

 

انواع هد پرینترهای جوهر افشان

پیزو و حرارتی

هد چاپی دقیقاً چگونه کار می‌کند؟ آیا همه چاپ های چاپی برابر هستند؟

تولیدکنندگان مختلف ازهد چاپبا فناوری متفاوت استفاده می کنند. در حال حاضر، دو نوع فناوری اصلی وجود دارد که هر کدام از روش متفاوتی برای پاشیدن جوهر استفاده می کنند. دو نوع Piezo و Thermal هستند.

  • هد چاپی Piezo

هدهای چاپ پیزواز گرما برای بیرون کشیدن جوهر از نازل استفاده نمی‌کنند. در عوضهد چاپ Piezoدارای لایه ای است - معمولاً یک فیلم نازک - که در معرض بار الکتریکی قرار دارد و باعث لرزش فیلم می‌شود. این لرزش باعث انعطاف و خم شدن قسمت بالای فیلم می‌شود، باعث ایجاد فشار می‌شود و جوهر را از نازل بر روی کاغذ وارد می‌کند. امکان لرزش و انعطاف پذیری سریع فیلم، امکان کنترل دقیق تری از سرعت هل دادن جوهر از نازل را فراهم می‌کند.

  • هد چاپی جوهر افشان حرارتی

از جوهرهای مبتنی بر آب و حرارت برای چاپ استفاده می‌کنند. به جای استفاده از غشایی برای ایجاد فشار و وارد کردن جوهر به روی کاغذ، از حرارت برای جوشاندن جوهر و ایجاد حباب هوا از بخار جوهر استفاده می‌شود. سپس حباب هوا منفجر می‌شود زیرا از طریق نازلهد چاپ، چاپ می شود. به محض دفع جوهر، محفظه به سرعت خنک شده و فرآیند تکرار می‌شود.

 

لینک‌های پربازدید:

خرید تونر
خرید دستگاه فتوکپی
خرید پرینتر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد