17:56 - 1400/02/22

چیپست کارتریج چیست؟

چیپ یا چیپست کارتریج، تراشه های سیلیکونی هستند که شمارش تعداد صفحات چاپ و میزان استفاده تونر و اطلاعات کارتریج را در خود ذخیره میکنند و در صورت لزوم به چاپگر ارسال میکنند.

چیپست کارتریج چیست؟

واقعاً چه چیزهایی دربارهچیپست های کارتریجمی‌دانید؟ بابازار چاپ ایراندر این مقاله همراه باشید.

چیپست یا چیپ کارتریج، تراشه هایی از جنس سیلیکون و در حدود یک اینچ تا یک سانتی‌متر هستند که حافظه ای برای ذخیره اطلاعات دارند.چیپستمعمولاً حاوی اطلاعات خاص کارتریج است. بنابراین دستگاه می‌داند کارتریج صحیح نصب شده است و عملکرد کارتریج را لیست می‌کند. داده ها را در صورت لزوم نگه می‌دارد تا دستگاه بتواند میزان استفاده از تونر را مدیریت کند. (دستگاه سطح تونر را تعیین می‌کند و این اطلاعات را بر روی چیپست می‌نویسد.)

 

انواع چیپست کارتریج

  • چیپست کارتریج جوهری
  • چیپست کارتریج لیزری

چیپ کارتریج چه کاری انجام می‌دهد؟

  1. چیپستاطلاعات مربوط به تعداد قسمت کارتریج، عملکرد و منطقه را ذخیره می‌کند و در صورت درخواست اطلاعات را برای آنها ارسال می‌کند. (همانطور که از کارتریج استفاده می‌شود، چاپگر اطلاعات چیپست را در صفحات چاپ شده، پوشش صفحه و اندازه بردار باقی مانده ارسال می کند. این اطلاعات در چیپست ذخیره می‌شود و در صورت درخواست به چاپگر ارسال می‌شود.)
  2. . دستگاه ابتدا داده ها را به چیپست ارسال می‌کند و سپس داده های چیپست را در صورت لزوم در تمام موارد بالا بازخوانی می کند. چیپست باید بتواند با استفاده از رمزگذاری صحیح در یک بازه زمانی مشخص به ماشین پاسخ دهد:

• اطلاعات کارتریج صحیح (شماره قطعه)

 • منطقه صحیح (در سراسر جهان، برخی از تولید کنندگان چاپگر از کد چیپست متفاوتی برای مناطق مختلف جغرافیایی استفاده می‌کنند.)

 • کارتریج جدید یا استفاده شده

• در صورت استفاده، تعداد صفحه و پوشش صفحه

 •تونرباقی مانده در کارتریج( اطلاعات چیپست باید با بازده بار تونر مطابقت داشته باشد. چیپست ها قادر به جبران تغییرات بزرگ نیستند. اطلاعات ناسازگار منجر به خطا می‌شود.)

اکنون می‌دانیم که یک چیپست چه کاری می‌تواند انجام دهد. حال بیایید نگاهی بیندازیم به اینکه:

 

چیپست چه کارهایی نمی‌تواند انجام دهد؟

  1. چیپست، عملکرد را کنترل نمی‌کند. چیپست ها با بازده اولیه از قبل برنامه ریزی می‌شوند، اما دستگاه، تعداد صفحات، پوشش صفحه، کم بودن تونر و تنوع را تعیین می‌کند. دستگاه این اطلاعات را برای چیپست می‌نویسد. بنابراین در صورت درخواست، چیپست آن را گزارش می‌دهد. اما تعیین اولیه از چاپگر حاصل می‌شود. هنگامی که "کمبود تونر" یا "برون ریزی تونر" روی چیپست نوشت، دیگر راه برگشت وجود ندارد. به همین دلیل است که اگر شما مشکلی در برق و تونر ندارید. حتی پس از رفع مشکل، چیپست کارتریج همچنان وضعیت کم تونر را گزارش می‌کند. پس از نوشتن این خطاها در چیپست، تنها راه خلاصی از این خطاها جایگزینی چیپست است.
  2. چیپستها با تعداد صفحه خاصی دستگاه را خاموش نمی‌کنند. چیپست ها این توانایی را ندارند. دستگاه ها از اطلاعات ذخیره شده در چیپست برای تعیین اینکه آیا چاپ باید متوقف شود یا خیر استفاده می‌کنند. اما این اطلاعات در ابتدا از دستگاه گرفته شده و توسط چیپست محاسبه نشده است. چیپست ها اطلاعات سطح تونر را کنترل نمی‌کنند. این نیز چیزی است که چیپست ها توانایی انجام آن را ندارند. دستگاه با شمارش تعداد پیکسل ها، سطح تونر را تعیین می‌کند. دستگاه از فرمولی برای محاسبه مقدار تونر استفاده شده در هر پیکسل استفاده می‌کند و این داده ها را روی چیپست ذخیره می‌کند. بعضی از دستگاه ها همچنین از روش های مکانیکی، الکتریکی یا نوری برای تعیین سطح تونر استفاده می‌کنند. باز هم این اطلاعات روی چیپست ذخیره می‌شود، اما توسط چیپست تعیین نمی‌شود.

 

نحوه نگهداری از چیپست کارتریج

چیپستها را از بسته بندی آنها جدا نکنید تا زمانی که میخواهید استفاده کنید.

برای تمیز کردن کارتریج پس از آزمایش از هوای فشرده یا خلا استفاده نکنید. فقط در صورت لزوم آنها را با یک پارچه تمیز پاک کنید (چیپست را پاک نکنید!). حرکت هوا از هوای فشرده یا تولید شده توسط خلا vac می‌تواند باعث ایجاد یک بار ثابت شود. 

پیروی از دستورالعمل های فوق می‌تواند به حداقل رساندن هرگونه آسیب احتمالی کمک کند. 

 

  • نتیجه گیری

چیپست های کارتریج، خواه ناخواه اکنون بخشی جدایی ناپذیر از صنعت ما هستند و به این زودی از بین نخواهند رفت و روز به روز با پیشرفت فناوری احتمالاً پیچیده تر نیز خواهند شد. چیپست های کارتریج روز به روز کوچک می‌شوند و اگرچه ممکن است در کد خود پیچیده تر شوند عملکردهایی که می‌توانند انجام دهند در همان حالت ثابت خواهند ماند.

در حالی که در بیشتر موارد به نظر میرسدچیپست های کارتریجآزار دهنده هستند، در واقع بسیار مفید هستند. با ذخیره اطلاعاتی که آنها انجام می‌دهند ما ثبت خوبی در مورد آنچه مشتری در کارتریج داخلی انجام می‌دهد، داریم. هنگامی که مشتری تماس می‎‌گیرد و می‌گوید که کارتریج فقط تعداد مشخصی از صفحات را چاپ کرده است قبل از اینکه تونر آن تمام شود، شما راهی برای تعیین تعداد واقعی صفحه و همچنین برای بسیاری از ماشین های جدید درصد پوشش صفحه دارید.

 

می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن انواعچیپستکارتریج لیزریوچیپست کارتریججوهریو مطالعه جزئیات فنی هر کدام به بخش فروشگاه سایتبازار چاپ ایران مراجعه کنید.

 

لینک های پربازدید:

خرید پرینتر
خرید تونر
خرید جوهر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد