اسکنر دستی چیست و چگونه کار میکند؟

اسکنرهای دستی نسخه های کوچکتر و قابل حمل از نسخه اسکنرهای رومیزی هستند و اسناد، تصاویر و سایر رسانه ها را به صورت دستی اسکن می کنند .

اسکنر دستی چیست و چگونه کار میکند؟

اسکنر دستی، نوعی دستگاه الکترونیکی برای اسکن اسناد و ضبط و ذخیره آنها به صورت دیجیتالی میباشد و نسبت به اسکنرهای رومیزی اندازه کوچکتری دارد. بیشتر سهم کاربرد دستگاه به مهارت کاربر بستگی دارد چرا که از نظر فیزیکی استفاده از آن با دست و تحرک زیادی همراه است. 

انواع اسکنرهای دستی

اسکنرهای دستیبسته به نوع اتصال، تغذیه کننده دستی یا خودکار، سیمچلکس و دوبلکس بودن در انواع مختلف در بازار عرضه می‌شود.

  • اسکنرهای باتری دار/اسکنرهای اتصال USB

تعدادی از آنها باتری دارند و برخی دیگر از طریق اتصال USB به رایانه رومیزی یا لپ تاپ اسکن می کنند.اسکنرهای بی سیمداده ها را از طریق Wi-Fi به رایانه، گوشی موبایل یا تبلت و برخی از کارت های حافظه پشتیبانی می‌کنند که به شما امکان اسکن بدون وجود هیچ دستگاهی را می‌دهد و برای اسکن کردن به هیچ اتصال خارجی احتیاج ندارند، اگرچه بیشتر آنها به کارت ذخیره اضافی (معمولاً کارت SD) نیاز دارند که به هزینه آنها می‌افزاید. با استفاده از اینها، اسکن های شما در دستگاه حافظه ذخیره می‌شود و می‌توانید هنگام بازگشت به خانه یا دفتر خود، آنها را به رایانه، ابر یا درایو شبکه منتقل کنید. این برای شرایطی که فضای میز تحریر محدودی دارید و دیگر جایی برای اسکنر و رایانه ندارید ایده آل است.

اسکنرهای بدون باتریارزان تر هستند، اما برای کار باید به کامپیوتر متصل شوند. این باعث می‌شود که آنها کمتر قابل حمل باشند، زیرا شما همچنین باید نوعی دستگاه همراه را به همراه داشته باشید و احتمالاً حداقل دستگاهی به اندازه تبلت دارید تا بتوانید کیفیت تصویر را بدون بزرگنمایی و بزرگنمایی بیش از حد بررسی کنید.

به نظر می رسد راحت تریناسکنرهای دستی، اسکنرهای دستی کاملاً جدا و یا به عبارتی باتری دار هستند. آنها معمولاً عرض و ضخامت کمی دارند، بنابراین در کوله پشتی ها و کیف های دستی به راحتی جای می‌گیرند.

آنها نیازی به حمل رایانه ندارند، اما این نیز نقطه ضعف آنها است. از آنجا که پس از اسکن کردن تصویر نمی‌توانید پیش نمایش آن را مشاهده کنید، احتمالاً به خانه یا دفتر خود باز خواهید گشت و متوجه خواهید شد که اسکن نامناسبی انجام داده اید -این ممکن است به این معنی باشد که باید دوباره برگردید و دوباره سند را اسکن کنید.

اسکنرهای رایانه ای حتما به اتصال رایانه یا لپ تاپ نیاز ندارند و اگر یک نت بوک یا تبلت کوچک نیز داشته باشید که اغلب با خود حمل می‌کنید کافی است، این بار زیادی به شما نمی‌افزاید.

اسکنر دستی اسکن زی BSQ020
اسکنر قابل حمل اسکن زی BSQ020

 

  • اسکنر دستی با تغذیه کننده دستی کاغذ/ با تغذیه خودکار کاغذ( Sheetfed)

اسکنرهای قابل حمل در دو نوع اصلی وجود دارند: تغذیه دستی و تغذیه خودکار

اسکنرهای تغذیه دستیفقط یک برگ را می‌پذیرد.

 اسکنرهای Sheetfedهمراه با ADF برای اسکن اسناد چند صفحه ای هستند.(معمولاً حداکثر تا 20 برگ را می‌پذیرد.)

 

  • اسکنر دستی سیمپلکس در مقابل دوبلکس

تقریباً به اندازه اینکهاسکنر قابل حملیک صفحه یا چند صفحه را بپذیرد مهم این است که دو حسگر داشته باشد. دو سنسور به دستگاه اجازه می‌دهد تا هر دو طرف را همزمان اسکن بگیرد (اسکن دوبلکس). در مقابل در اسکن یک طرفه، ورق زدن صفحه به صورت دستی و تغذیه مجدد آن در اسکنر برای اسکن گرفتن طرف دیگر به صورت دستی انجام می‌گیرد. (سیمپلکس یا دوبلکس دستی)

*بیشتر اسکنرها دوطرفه هستند و فقط برخی از اسکنرهای رده پایین فقط یک طرف را اسکن می‌کنند.

هنگام اسکن اسناد یک یا دو صفحه ای روی اسکنر تغذیه دستی، ضبط یک طرف به یکباره چندان بد نیست. اما هرچه صفحات دو طرفه را اسکن کنید، اسکن زمان بر و خسته کننده تر می‌شود. ADF برای اسناد دو طرفه طولانی تر شما را نجات می‌دهد. 

 

نحوه کار اسکنر دستی

هنگام عبور از روی یک سند، اسکنر صفحه را روشن می‌کند و سنسورها تصویر یا متن را به عنوان مجموعه ای از نقاط نور می‌گیرند.( مجموعه ای از سنسورهای نوری کوچک به صورت خطی بیشتر طول اسکنر را اشغال می‌کنند.)

غلتک های موجود در اسکنر سند را لمس می‌کنند و طول سطحی را که اسکنر از آن عبور می‌کند اندازه می‌گیرند و به اسکنر اجازه می‌دهند تصویر را به درستی ضبط و اسکن کند.

***نکته قابل توجه هنگام کار با اسکنرهای دستی، تجربه و دقت کافی میباشد زیرا مستقیم نگه داشتن اسکنر برای امکان اسکن بدون لغزش بسیار مهم است تا سند مدنظر واضحتر و با کیفیت تر اسکن شود.

 

تفاوت بین اسکنر رومیزی و اسکنر دستی

اسکنرهای دستیبسیار کوچک هستند و می توان آنها را برای اسکن در یک دست نگه داشت ولی اسکنر رومیزیدارای یک سطح صاف است که تصویر یا سند چاپ شده روی آن اسکن و ذخیره می‌شود و می تواند یک صفحه را در یک عبور اسکن کند.

 اسکنرهای دستی اگرچه کیفیت پایینی در اسکن دارند ولی به یک دید مستقیم برای اسکن سطح مدنظر نیاز دارند، اما باز هم به دلیل:

  • وزن سبک
  • اندازه کوچک
  • قابلیت حمل آسان
  • استفاده راحت و کنترل آسان
  • اشغال کمتر فضا
  • انتقال داده در زمان واقعی با انتقال چندرسانه ای، بلوتوث WiFi
  • قادر به اسکن مواردی که به دلیل اندازه یا موقعیت مکانی نمی توانند در اسکنر مسطح قرار بگیرند.
  • همچنین مقرون بصرفه بودن قیمت

محبوب هستند.

میتوانید برای مشاهده و انتخاب انواعاسکنربه بخش فروشگاه سایتبازار چاپ ایرانمرجعه کنید.

 

لینک های پربازدید:

خرید پرینتر
خرید تونر
خرید جوهر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد