15:46 - 1400/03/19
آگهی های مرتبط

همه چیز درباره چاپ فلکسو

فلکسوگرافی، نوعی چاپ است که در آن جوهر را با استفاده از صفحات چاپی لاستیکی انعطاف پذیر (الاستومری) به سطوح مختلف می زنند. جوهرهای مورد استفاده در فلکسوگرافی به دلیل تبخیر سریع خشک می شوند.

همه چیز درباره چاپ فلکسو

فلکسوگرافییاچاپ فلکسونوعی چاپ است که در آن جوهرهای با سرعت خشک شدن بالا از صفحات چاپ انعطاف پذیر به یک لایه منتقل می شوند.  این روش به نام چاپ آنیلین شناخته شده است، زیرا از جوهر بر پایه روغن آنیلین در اوایل دهه 1900 استفاده میشد. سپس جوهرهای ایمن تری تولید شد و در سال 1951 این فرآیند چاپ رسماً چاپ فلکسوگرافی نامگذاری شد.

دستگاه چاپ فلکسوبا استفاده از صفحات چاپ فتوپلیمر انعطاف پذیر، تصاویر را در طیف وسیعی از سطوح چاپ می‌کنند و این امر فلکسو را به یکی از کارآمدترین روش ها در چاپهای با تیراز بالا تبدیل می‌کند.

 

فرایند چاپ در دستگاه چاپ فلکسو

  1. ساخت صفحاتی که برای چاپ طرح روی بستر استفاده خواهد شد. (صفحات متعددی ساخته می‌شوند، برای هر رنگ در الگو یک صفحه)
  2. نصب صفحات
  3. آماده سازی جوهر
  4. صفحات بر روی دستگاه چاپ سوار می شوند و جوهر در محفظه جوهر مستقیماً به سیلندر آنیلوکس منتقل می‌شود.
  5. به صفحه چاپ انعطاف پذیر ساخته شده از لاستیک یا رزین منتقل می شود.
  6. با فشار کم، چاپ به زیر لایه بین سیلندر فلکسو (رول آنیلوکس) و استوانه تحت فشار انتقال داده می‌شود.

 

مزایای چاپ فلکسو

  • امکان تغییر سریع طرح های چاپی
  • تنظیم آسان طول تکراری الگوی چاپ شده
  • سرعت فرآیند تولید که پس از اتمام تنظیم اولیه، کاملاً خودکار است.
  • توانایی استفاده از طیف گسترده ای از انواع جوهر
  • سازگار با محیط زیست، هنگامی که از جوهرهای پایه آب استفاده می‌شود.
  • نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر
  • استفاده چند منظوره: دستگاه چاپ فلکسو، می‌تواند به فرم صفحه دیگری مانند چاپ افست یا چاپ گراور متصل شود. یا می‌تواند به دستگاه های پردازش بسته بندی مانند برش، خط تا و … متصل شود.

 

چالش های چاپ با دستگاه فلکسو

  • طول تکرار ثابت: یکی از مهمترین و مهمترین مشکلات، تغییر در طول تکرار است و این می تواند تحت تأثیر خوددستگاه چاپ فلکسوو دستگاههای بالادست و پایین دست آن قرار گیرد.

اگر طول تکرار اشتباه باشد، کل مجموعه محصول باید کنار گذاشته شود  و هزینه های گزافی برای تولید کننده دارد.

هرچه حلقه بزرگتر شود، طول تکرار می تواند تغییر کند. زیرا کششهای مختلفی در قطرهای مختلف وجود دارد.

به طولانی شدن طول تکرار در پیچ های بیرونی حلقه چاپ شده با گذشت زمان توجه کنید و از فرسودگی آن جلوگیری کنید.

  • کشش وب را اصلاح کنید: کشش صحیح و سازگار وب، برای جلوگیری از مشکلاتی مانند جمع شدن یا کشش مواد بسیار مهم است. چون دستگاه های درگیر در فرآیند چاپ باید هماهنگ کار کنند تا یک محصول نهایی با کیفیت بالا، به درستی چاپ شود.
  • برش طولی: مشکل رایج دیگر در مورد فرآیندچاپ فلکسودر مرحله برش وجود دارد. هنگام چاپ محصولی که متعاقباً باید در تعداد مشخصی از نوارهای عرض مشخص برش داده شود تا قرقره های کوچکتر بدست آید. (به عنوان مثال برای محصولاتی مانند پوشک یا نوار بهداشتی)، لازم است چاپ را با توجه به محصول تراز کرده و در مرکز قرار دهید تا نتیجه مطلوب بگیرید، از خطا جلوگیری از خطا کنید و در نتیجه اتلاف مواد کمتری داشته باشید.
  • سازگاری و پایداری عملکرد دستگاه فلکسو: در صنعت بهداشت، تولید معمولاً طولانی است و تعداد تنظیمات آن کم است. بنابرایندستگاه چاپ فلکسودر این نوع تولید، بدون وقفه برای مدت طولانی  تا 24 ساعت متوالی کار می‌کند. این می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی شود مانند گرم شدن ناشی از دمای موتورها و در نتیجه تغییر شکل هندسی در تصویر چاپ شده. برای این منظور، اطمینان از ثبات و پایداری عملکرد دستگاه چاپ برای مدت زمان طولانی کار ضروری است.
  • کاهش ضایعات مواد: اتلاف مواد، عمدتا در مرحله راه اندازی اتفاق می افتد و اگر دستگاه به درستی کار نکند در مرحله چاپ، از نظر هزینه های پایدار می‌تواند مشکل بزرگی باشد. اکثر سیم پیچ های دستگاه های چاپ، هر بار که تغییر تنظیمات ایجاد می شود، به طور متوسط ​​350 متر مواد دور می ریزند. دستگاه چاپ فلکسو قادر به کاهش این مقدار ضایعات است و صرفه جویی قابل توجهی را از نظر زمان و هزینه تضمین می‌کند.
  • خشک شدن جوهرهای پایه آب: چاپ با جوهرهای پایه آب می تواند مشکلات مربوط به خشک شدن آنها را رفع کند. به عبارت دیگر شما به یکدستگاه چاپ فلکسونیاز دارید که به ویژه هنگامی که صحبت از سرعت زیاد است، قادر است آب را کاملاً تبخیر کرده و قسمت رنگی را روی محصول باقی بگذارد.

 

کاربرد دستگاه چاپ فلکسو

دستگاه چاپ فلکسو یا فلکسوگرافیمعمولاً در صنعت بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. مطبوعات فلکسو یا فلکسوگرافی معمولاً با صنعت پلاستیک در ارتباط هستند زیرا بسیاری از محصولات بسته بندی مواد غذایی از پلاستیک استفاده می کنند. علاوه بر صنعت بسته بندی مواد غذایی، در صنایعی مانند چاپ روی کیسه های کاغذی، کارتن و جعبه مقوایی، پاکت ها، ظروف کاغذی و پلاستیکی، بسته بندی پزشکی، برچسب های محصولات بهداشتی و صنعت پوشک نیز کاربرد دارد.

 

مولفه های مهم دستگاه چاپ فلکسو

  • آنیلوکس:آنیلوکس سیلندر، جوهر را برای چاپ برمی دارد. آنیلوکس از میلیون ها منفذ کوچک برای برداشتن جوهر تشکیل شده است.
  • صفحات: صفحه یکی از ویژگی های متمایز چاپ فلکسو است. صفحه فلکسو جایی است که روی آن طراحی چاپ پیش می رود. مشابه مفهوم تمبر یا کاغذ چاپ. همانطور که صفحه بر روی سیلندر صفحه یا آستین صفحه می چرخد ​​، نقش برجسته روی صفحه فلکسو جوهر را از آنیلوکس برمی دارد و سپس آن را به زیر لایه یا مواد چاپ شده منتقل می کند. صفحات فلکسو از فتوپلیمرها ساخته شده اند. تولید طرح صفحه از طریق فرآیند نوردهی با استفاده از فناوری CTP یا رایانه به صفحه انجام می شود.
  • جوهر:

جوهرهای چاپ فلکسوشامل:

جوهرهای مبتنی بر حلال 

جوهرهایی که پایه آب دارند.

جوهرهای بر پایه اشعه ماورا بنفش 

جوهرهای فلکسو باید سریع خشک شوند تا با سرعت مکانیکی چاپ فلکسو مطابقت داشته باشد که معمولاً بین 250m / min تا 500m / min کار می کند. در حین کار چاپ، جوهر فلکسو باید در یک محدوده ویسکوزیته خاص، محدوده pH و دامنه دما حفظ و کنترل شود تا نتیجه چاپ بهینه باشد. نگهداری جوهر در حالت کنترل شده فرآیندی پیچیده و زمان بر است. به همین دلیل است که بسیاری از تولیدکنندگان ماشین چاپ فلکسو در حال ارائه سیستم کنترل جوهر خودکار به دستگاه فلکسو هستند.

  • بسترها: پرس فلکسو می تواند روی بسترها یا مواد مختلف چاپ کنند. این شامل لایه های متخلخل مانند کاغذ، کارتن و مقوا است. برای خانواده های غیر متخلخل از جمله PE ،PET ،PP و آلومینیوم، بستر به صورت رول از واحد بازشونده وارد فشار فلکسو می‌شود. کشش بستر هنگام حرکت در واحدهای چاپ و خشک کردن باید با دقت کنترل شود. قابلیت اصلی نگه داشتن کشش دقیق بستر، تفاوت در کیفیت چاپ را ایجاد می‌کند.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد