12:35 - 1401/06/05

همه چیز درباره تونر کپی

تونر یکی از عناصر مهم و کاربردی چاپگرها و دستگاههای کپی می باشد. این ماده وظیفه چاپ متن و تصویر بر روی کاغذ را به عهده دارد.

همه چیز درباره تونر کپی

زمانی که تصمیم می‌گیرید طرح‌ها و اسناد خود را چاپ کنید به سراغ دستگاه هایی به نام پرینتر یا دستگاه کپی می‌روید. دستگاه های کپی و پرینترها از جمله عناصر کلیدی برای بیشتر دفاتر تجاری و اداری است. دستگاه‌هایی که توسط برندهای مختلف طراحی و تولید شده‌اند قابلیت‌ها و مشخصات متفاوتی دارند. با اینحال بیشتر قطعاتی که در چاپگرها به کار می‌رود مشابه است. اگر به بررسی هر کدام از این اجزا بپردازید به ماده ای می‌رسید که آن را به اسمتونرمی‌شناسند. در این مقاله می‌خواهیم درباره تونرها بیشتر بدانیم و ببینیم این ماده چگونه کار می‌کند. پس همراه ما باشید.

 

تونر چیست و چگونه کار می‌کند؟

تونرماده پودری شکل و ترکیبی از کربن، پلاستیک یا پلی استر، موم پلی پروپیلن و پیگمنت است. زمانی که از تونر صحبت می‌کنیم منظورمان همان ماده خشکی است که بار الکتریکی دارد و پایه و اساس آن از دو نوع عنصر تشکیل شده است. یکی از این مواد پیگمنت یا رنگدانه‌ها هستند و ماده دیگر از جنس پلاستیک تهیه شده است. پیگمنت یا رنگدانه همان چیزی است که رنگ متن یا تصاویر چاپ شده بر روی کاغذ را تامین می‌کند. پلاستیک به کار رفته در تونر هم تلاش می‌کند با رنگدانه‌ها ترکیب و مخلوط شود و به کمک واحد ذوب سازی تونر( واحدفیوزینگ)، رنگ را ذوب کرده و بر روی کاغذ منتقل کند.

تونر کارتریج ریکو

تونرها چگونه کار می‌کنند؟

حالا که متوجه شدیم تونرها از چه موادی تشکیل شده‌اند و برای چه کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند باید به سراغنحوه کارکرد تونربرویم. تا به حال از خودتان پرسیده‌اید تونرهایی که در کارتریج گنجانده شده‌اند چگونه کار می‌کنند؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده است. فرایند ثبت تونر بر روی کاغذ از چندین مرحله تشکیل می‌شود.
در گام اول، چاپگر الکتریسیته مورد نیاز را به واحد تونر می‌رساند تا بتواند آن را با الکتریسیته ساکن شارژ کند. این بار ساکن، پودر را به داخل درام می‌کشد و چاپگر می‌تواند از این ماده به بهترین شکل استفاده کند.
در مرحله بعدی درام وارد عمل می‌شود و پودر را بر روی کاغذ قرار می‌دهد. در نهایت تونر کارتریج از فیوزر برای ذوب پودر استفاده می‌کند تا تصویر و متن مورد نظر را بر روی کاغذ به وجود آورد.

 

به هنگام خرید تونر چه نکاتی را باید مدنظر داشته باشیم؟

باور بکنید یا نهتونریکی از اجزای مهمی است که نبودن آن مشکلات زیادی برای چاپگرهایتان ایجاد می‌کنند. اگرچه برخی از افراد بر این باورند که تونرهای کارتریج نقش مهمی در فرآیند چاپ ندارند اما واقعیت چنین نیست. برای اینکه عمر دستگاه‌تان را افزایش دهید و بتوانید سال‌ها از چاپگرتان استفاده کنید باید اهمیت زیادی برای بخش‌ها و قطعات مختلف آن قائل شوید. تونر هم یکی از همین مواد مصرفی مهم است.خرید تونرمناسب می‌تواند شما را از مشکلات بعدی رها کند.
تا به حال از خودتان پرسیده‌اید چگونه می‌توانید یک تونر مناسب بخرید؟ برایخرید تونرچه فاکتورهایی را باید مدنظر داشته باشید؟ چگونه می‌توانید تونری را انتخاب کنید که با نیازهایتان سازگار باشد و عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد؟
قبل از هر چیز بهتر است بدانید که چاپگرهایی که از تونر استفاده می‌کنندچاپگرهای لیزرینامیده می‌شوند. در چنین شرایطی معیارهای مختلفی وجود دارد که به ما اجازه می‌دهد انواع مختلف تونرهایی که در بازار وجود دارد را بررسی کنیم و خرید بهتری داشته باشیم.


برای خرید انواع تونر متناسب با دستگاهتان کلیک کنید


مراحل بررسی کیفیت تونر

ابتدا باید بدانید چاپگر شما از چه نوع تونری استفاده می‌کند. تونرها هم انواع مختلفی دارند و آشنایی با نوع دستگاه به شما کمک می‌کند بهترین گزینه را انتخاب کنید.

1. بهترین کار در اولین مرحله این است که دستگاه‌تان را بررسی کنید، نوع آن را مشخص کنید و از شرکت سازنده یا سایت آن اطلاعات مربوط به نوع تونر را جویا شوید.

2. گام بعدی به هنگامخرید تونراین است که کیفیت تونر را بررسی کنید. اگرچه قضاوت کردن درباره کیفیت تونرها بدون استفاده از آن ممکن نیست اما شما می‌توانید به کمک یک سری ترفند این موضوع را بررسی کنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که تونرهای اورجینال ساخته شده توسط شرکتها دقیق ترین و بالاترین بازدهی را ارائه می دهند. اگر هزینه برایتان چندان مهم نیست، تونرهای اورجینال تهیه و استفاده کنید.

اما اگر قصدخرید تونرهای طرح و سازگاربا دستگاهتان را دارید، باید بدانید که این تونرها کیفیتتونرهای اورجینال و فابریکرا نخواهند داشت. اما قبل از اقدام به خرید، به عنوان مثال به سراغ سایت‌هایی بروید که در حال فروش تونر هستند. معمولاً افرادی که از این تونرها استفاده کرده‌اند نظرات خود را بر روی سایت می‌نویسند. این نظرات را بخوانید و ببینید چند نفر نظر مثبت و چند نفر نظر منفی داده است. بعد از گذراندن این مرحله با افراد صاحب فن و متخصص مشورت کنید. این افراد به دلیل سابقه و تخصصی که در زمینه چاپگرها دارند به شما کمک می‌کنند بر اساس مدل دستگاه‌تان تونر با کیفیتی انتخاب کنید.

3. در مرحله بعدی باید تعداد کاغذها یا حجم کاری که قرار است با چاپگر انجام دهید را تخمین بزنید. این فاکتور نقش مهمی در تعیین قیمت و نوع تونر کارتریجدارد. بهتر است تونری را خریداری کنید که به شما کمک می‌کند تیراژ بالای کاغذ چاپ کنید و بدون نیاز به شارژ مجدد به کار خود ادامه دهید.

تونر cmyk

اجزای مختلف تونر

تونرهاهم مثل بیشتر قطعاتی که در دستگاه چاپگر شما گنجانده شده‌اند بخش‌های مختلفی در خود دارند. شاید شناخت این بخش‌ها به شما کمک کند با کارکرد تونر کارتریج بهتر آشنا شوید. این بخش ها عبارتند از:

  • پلی استر/پلاستیک: بیشتر تونرهای رنگی که شما در بازار می‌بینید حداقل 85 الی 95 درصد پلاستیک یا پلی‌استر دارند که به قطعات بسیار ریزی شکسته شده‌اند. این ذرات ریز به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که به شما کمک می‌کنند بهترین رزولوشن را برای تصاویرتان داشته باشید و از کیفیت نهایی لذت ببرید.
    نکته جذابی که درباره پلاستیک وجود دارد این است که این ماده رسانای الکتریسیته نیست اما می‌تواند بار ساکن را در خود نگه دارد. این موضوع بدین معناست که پلاستیک می‌تواند به هر چیزی که بار مخالف بدهد بچسبد. همین خاصیتِ پلاستیک در ساخت پرینترهای لیزری مورد استفاده می گیرد. تولیدکنندگان از این قدرتِ پلاستیک استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند تونر کارتریج به درستی به کاغذ منتقل می‌شود.
  • کربن سیاه: پلی استر که یکی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده تونر هم محسوب می‌شود سیاه نیست بلکه یک ماده شفاف است. برای اینکه این ماده به رنگ سیاه در بیاید تولیدکنندگان ماده‌ای به نام کربن سیاه را به آن اضافه می‌کنند که در اصل دوده‌ای با خلوص بسیار بالاست.
    تا به حال کبریت یا چوبی که می‌سوزد را از نزدیک دیده‌اید؟ زمانی که چوب می‌سوزد عناصر مختلفی از خود به جای می‌گذارد که دوده یکی از این عناصر است. دوده‌هایی که کیفیت و خلوص بالایی دارند با سوزاندن کرئوزوت یا قطران به دست می‌ایند و معمولاً برای محکم‌تر کردن محصولاتی همچون تایرها استفاده می‌شوند. کربن سیاه باعث می‌شود تونر بعد از سفت شدن بر روی کاغذ سر جای خود باقی بماند و به این طرف و آن طرف کشیده نشود. همه این عوامل کنار هم قرار می‌گیرند تا متن و تصاویر چاپ شده کیفیت بالایی داشته باشد.
تونر مشکی
تونر سیاه
  • *چاپ لیزری، اکثر اوقات شامل چاپ های سیاه و سفید است. ولی با چهار رنگی که در پایین اشاره می شود می توانید چاپ های رنگی لیزری نیز تجربه کنید.

رنگدانه زرد: پیگمنتها یا رنگدانه‌هایی در تونر موجود هست. یکی از همین رنگدانه‌ها رنگ زرد است.پرینتر لیزری رنگیباید کارتریجهای جداگانه‌ای برای رنگ‌های سیاه، زرد، فیروزه‌ای و سرخابی داشته باشد. رنگ زردی که در این شرایط به کار می‌رود از رنگدانه زرد 180 تشکیل شده است. این رنگدانه یک پیگمنت آلی است و از ترکیبات آلی به دست آمده است.

رنگدانهقرمز: رنگ قرمزی که در پرینترهای رنگی استفاده می‌شود از پیگمنت قرمز 122 است. این ترکیب یک ماده مقاوم و با دوام است.

رنگدانهآبی: فیروزه‌ای (cyan) یکی از رنگ‌هایی است که در پرینترهای رنگی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید این رنگ می‌توان از پیگمنت آبی 15:3 استفاده کرد.

موم پلی پروپیلن:موم پلی پروپیلن یکی از مواد مهم برای تونرهاست که باعث روان شدن آن‌ها می‌شود. اگر این ماده در تونر نباشد، ممکن است تونر به رولر بچسبد و کاغذ بعدی به درستی چاپ نشود.

مواد کنترل شارژ: به عناصر کروم، روی و آهن، مواد کنترل شارژ تونر گفته می شود. این مواد، بار ذرات تونر را حفظ می کنند.

 

مزایای استفاده از تونر

  • هزینه تعویض:تونرهامدت زمان بیشتری برایتان کار می‌کنند. تونرهای کارتریج دوام بالایی دارند، تعداد کاغذ بیشتری برایتان چاپ می‌کنند و از کیفیت بالاتری برخوردارند. همین امر موجب می‌شود تونر یک ماده مقرون به صرفه برای شرکت‌ها و اداره‌ها باشد.
  • سرعت و ظرفیت: چاپگرهای لیزری متنوعی در بازار به فروش می‌رسد. این دستگاه ها از محبوبیت زیادی برخوردارند و دلایل خوبی پشت این محبوبیت وجود دارد. اگر از کاربران این دستگاه‌های چاپ سوال کنید سرعت بالای دستگاههای چاپ لیزری را بهترین و مهم‌ترین نقطه قوت‌شان می‌دانند.
    اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید با سرعت بالا، کاغذهای زیادی چاپ کنید و در عین حال از کیفیت کارتان کم نکنید، پرینترهای و دستگاههای کپی لیزری بهترین گزینه برایتان است. فرایند الکترومغناطیسی که در این دستگاه ها رخ می‌دهد بسیار دقیق است و می‌تواند صدها کاغذ را در کسری از دقیقه چاپ کند.
  • کیفیت تصاویر: اگر به دنبال چاپ تصاویر با کیفیت هستید بدون شک چاپگرهایی که باتونر کارتریجکار می‌کنند گزینه بهتری برایتان خواهند بود.

 

امکان بازیابی تونرهای کارتریج وجود دارد؟

یکی از سوالات مهمی که توسط کاربران پرسیده می‌شود همین است. پاسخ به این سوال ساده است. بله بازیابی تونرها یکی از مسائلی است که به طور گسترده انجام می‌شود. تولیدکنندگانی هستند که تونرهای قدیمی یا خالی را جمع آوری می‌کنند و آن‌ها را با مواد جدید پر می‌کنند.

 

چه زمانی باید به فکر تعویض تونر کارتریج باشیم؟

اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است کهاز کجا بفهمیم تونر کارتریج در حال تمام شدن است؟حتی اگر فرد متخصصی نباشید با بررسی و دانستن یک سری ترفندها می‌توانید از عهده اینکار بر بیایید. اولین علامت یا نشانه‌ای که باید به آن توجه کنید این است: بیشتر چاپگرها بر روی مانیتور خود علامتی برای هشدار دارند. هر وقت این علامت شروع به کار کرد می‌توانید بفهمید تونرتان در حال اتمام است. علاوه بر این، زمانی که تونر در حال تمام شدن است رنگ کاغذهای چاپ شده کم می‌شود و نتیجه نهایی آنطور که دلتان می‌خواهد نیست. در کنار نکاتی که بیان کردیم استفاده از نرم‌افزارهای خاص به شما کمک می‌کند اندازه تونر را بسنجید و قبل از تمام شدن، آن را پر کنید.

 

تعویض تونرهای کارتریج با کمترین هزینه

بعد از چند بار استفاده، ممکن است تونرتان خالی شود. اگر نشانه‌هایی که در بالا گفتیم را مشاهده کردید پس باید بدانید که زمان عوض کردن تونر کارتریج فرا رسیده است. اما چگونه اینکار را با کمترین هزینه و البته مشکل انجام دهیم؟ خیلی ساده است. فقط مراحل زیر را یک به یک طی کنید:
• درب چاپگر را باز کنید. سپس درام را آرام به سمت بیرون بکشید.
• یک اهرم رهاسازی روی درام گنجانده شده است. این اهرم را به آرامی فشار دهید تا کارتریج خارج شود.
• کارتریج جدید را از جعبه‌اش خارج کنید اما در این مرحله بسته بندی پلاستیکی‌اش را در نیاورید.
• ممکن است به هنگام حمل و نقل تونر ته نشین شده باشد. همین امر بر کیفیت نهایی کارتان اثر می‌گذارد. کافیست کارتریج را به آرامی تکان دهید.
• کارتریج جدید را از بسته‌بندی‌اش خارج کنید و نوار مهر و موم شده را هم در بیاورید.
• کارتریج را سر جایش بگذارید. مطمئن شوید که این بخش به خوبی در مکان مدنظر قرار گرفته است.
• اهرمی که برای تمیز کردن درام به کار می‌رود را جلو و عقب ببرید.
• حالا درام را سر جای خود بگذارید و پورت دسترسی به چاپگر را هم ببندید.

تعویض کارتریج تونر

تونر چند روز قابل نگهداری است؟

تونرها، تاریخ انقضا ندارند!!!! یعنی تونر را می توانید به مدت نامحدود و بی نهایت روز، بدون خشک شدن نگهداری و انبار کنید. اما به شرطی که خشک نگه داشته شوند و رطوبت نبینند. بهترینراه نگهداری صحیح کارتریج های تونر، انبار کردن آنها در یک مکان خنک و تاریک است.

نکته: بهتر است تونری که مدتها به صورت ساکن در یکجا بوده است را قبل از استفاده به سمت چپ و راست تکان دهید و سپس اقدام به استفاده کنید.

 

مشکلات مربوط به تونرها

گاهی از اوقات درست کار نکردن تونر مشکلات زیادی برایتان ایجاد می‌کند. اگر در این شرایط با نحوه برطرف کردن مشکلات آشنا نباشید بدون شک دچار دردسر بزرگی می‌شوید. در ادامه می‌خواهیم برخی از مشکلات رایجی که مربوط بهتونرهای کارتریجهستند را با هم مرور کنیم:

  • تار شدن، ایجاد رگه یا نوار بر روی کاغذ: اگر احساس می‌کنید کاغذ چاپ شده تار است یا رگه‌هایی بر روی آن دیده می‌شود بهتر است دست نگه دارید و تونر را بررسی کنید. لکه‌های خالی ایجاد شده بر روی کاغذ به خاطر مشکلات کارتریج یا شکستن ترانسفر رولر رخ می‌دهد. شما می‌توانید کارتریج را عوض کنید تا از شر این مشکلات رها شوید.
    در صورتیکه عناصر موجود بر روی کاغذ به درستی نشان داده نمی‌شود و تصاویر و متن‌ها رنگ پریده هستند بهتر است موجودی تونر را هم مورد بررسی قرار دهید. در برخی از شرایط نبودن تونر کافی می‌تواند از کیفیت عناصر چاپ شده بکاهد.
  • بسته نشدن درب پرینتر: حتماً برای شما هم پیش آمده است که درب چاپگرتان بسته نشود و باز بماند. اگرچه دلایل زیادی برای بروز این مشکل وجود دارد اما قبل از هر کاری مطمئن شوید که تونر کارتریج به درستی نصب شده و سر جای خود قرار دارد.
  • خطای کم بودن تونر:در برخی از موارد پرینتر شما تونر کافی دارد اما خطایی همچون کمبود تونر را برایتان نشان می‌دهد. در چنین شرایطی باید به خطای دستگاه اعتماد کنید؟ همیشه خیر. اولین کاری که باید انجام دهید بررسی تونر است. تونر کارتریج را خارج کنید و با دست تکان دهید. شاید تونر به دیواره‌های کارتریج چسبیده باشد. یک تکان آرام می‌تواند باعث حل این مشکل شود.

به طور کلی،تونرماده مصرفی مهم و حیاتی برای دستگاه های چاپ لیزری می باشد. این ماده سبب چاپ متن و تصویر بر روی کاغذ می شود و عملکرد نادرست آن می‌تواند مشکلات متعددی به وجود آورد.

 

خرید تونر از فروشگاه های فیزیکی یا آنلاین؟

در اینجا به عنوان یک فروشگاه اینترنتی چه باید بگوییم؟ البته بهترین راه این است کهتونررا به صورت آنلاین و حتی بهتر است از سایت ما سفارش دهید.

باید در نظر داشته باشید که حتی در بزرگ‌ترین فروشگاه‌های فیزیکی فقط تونرهای مناسب برای تعداد کمی از دستگاه‌ها در انبار موجود است. اما درخرید آنلاین کارتریج تونر، شما گزینه های بیشتری در دسترستان هست. علاوه بر این در خرید آنلاین، شما امکان مقایسه قیمت، سرعت و جزئیات را دارید. که با این اطلاعات در چند ثانیه می توانید محصولات مورد نیاز خود را پیدا کنید.

 

لینک‌های پربازدید:

خرید تونر
خرید دستگاه فتوکپی
خرید پرینتر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد


Zahra
15:46 - 1401/06/16

عالی و جامع


آیدین
12:50 - 1401/06/15

خیلی مطلب مفیدی بود