13:20 - 1401/07/30

همه چیز درباره جوهر پرینتر

زمانی که میخواهید جوهر پرینتر بخرید یا کارتریج عوض کنید یا در حال تمیز کردن نشتی آن هستید در مورد جوهر چه چیزی می دانید؟

همه چیز درباره جوهر پرینتر

با ما همراه باشید تا همه اطلاعاتی که لازم است دربارهجوهر پرینتربدانید را به دست آورید. در صورت داشتن هرگونه سوال میتوانید در بخش نظرات، سوالات و ابهاماتتان را مطرح کنید.

کارتریج های جوهربرای هر مدل چاپگر به صورت خاص طراحی می شود ولی اگر به صورت کلی بخواهیم تعریفی از جوهر داشته باشیم، جوهر یک ماده مصرفی مایع یا نیمه مایع است که در چاپگرهای جوهر افشان به کار برده می ‌شود. مواد اولیه جوهر شامل رنگ، لاک و مواد افزودنی است.
چاپگرهای جوهر افشان معمولاً برای چاپ به چهار کارتریج جوهر نیاز دارند: آبی (C)، قرمز (M)، زرد (Y) و سیاه (K) که با نام اختصاریCMYKشناخته می‌شود.

تاریخچه تولید و توسعه جوهر

4500 سال پیش، چینی ها و مصریان اولین جوهر نوشتاری سیاه را از چسب حیوانی و دوده اختراع کردند. و بعدها جوهرهای رنگی از چربی حیوانی و آب سبزیجات و میوه ها ساخته شد.
سپس در قرن 15 در اروپا با به عرصه درآمدن دستگاه چاپ گوتنبرگ، نوع جدیدی از جوهر ساخته شد. رنگ جوهر گوتنبرگ از دوده سیاه چراغ، لاک و سفیده تخم مرغ بر پایه روغن تولید می‌شد.
با پیشرفت فناوری و بالا رفتن انتظار کاربران، شرکتهای تولید کننده چاپگر مانند اچ پی، کانن، برادر،اپسونو ... شروع به تولید جوهرهایی کردند که نیاز کاربران را با بالاترین کیفیت پاسخگو باشد.
جوهر پرینترهای امروزی، از مخلوطی از حلال ها، رنگ ها، رزین ها، لاک ها و مواد افزودنی شامل عوامل خشک کننده، موم ها و روان کننده ها ساخته می‌شود.

تاریخچه جوهر چاپگر

جوهر پرینتر از چه ساخته شده است؟

مهمترین عنصر درپرینترهای جوهر افشان، جوهر است. ماده اصلی در تولید جوهرهای چاپگر، روغن است. جوهر به روش تولید رنگ، تولید می‌شوند.
برای ساخت جوهر سیاه، کربن سیاه و لاک باهم مخلوط می شوند، در حالی که جوهر رنگی از ترکیبات و رنگ های مختلف ساخته می‌شود که به ایجاد رنگدانه های رنگی کمک می کند.
چهار رنگ در چاپگرها استفاده می شود: آبی، قرمز، زرد و مشکی. این رنگ ها با نسبت های مختلف با هم مخلوط می شوند تا سایر رنگ ها نیز برای چاپ رنگی ایجاد شود.
علاوه بر موارد بالا یک سری مواد افزودنی نیز در تولید جوهر به کار برده می شود. این افزودنی ها باعث می شوند جوهر به خوبی پخش شود و به کاغذ بچسبد.

4 رنگ جوهر cmyk

خرید و مقایسه انواع جوهر و کارتریج جوهر


افزودنی های رایج جوهر پرینتر

لاک:این ماده، پایه جوهر پرینترها می باشد. لاک، براقیت جوهر را بهبود می بخشد و از چاپ در برابر ساییدگی و پارگی محافظت می کند.
رزین:رزین ها به بهبود اتصال اجزای جوهر کمک می کنند. علاوه بر ان با افزایش سختی و چسبندگی جوهر، جوهر را به سطح چاپی می چسبانند.
رنگ یا رنگدانه ها:نوع رنگ رنگدانه ها، نوع رنگ جوهر را مشخص می کنند. اندازه ذرات رنگدانه ها، شدت رنگ جوهر را تعیین می کنند. اما در کل رنگدانه ها به لاک اضافه می شوند تا رنگ به طور یکنواخت در سراسر جوهر پخش شود.
روان کننده ها:این مواد باعث افزایش مقاومت جوهر در برابر ساییدگی و خراش می شود.
پخش کننده ها:این مواد از یک حلال حاوی پلیمرها و سورفکتانت ها تشکیل می شود و قابلیت چاپ جوهر را بهبود می بخشند. چطور؟ با کاهش سرعت و سطح انرژی مکانیکی ذرات رنگدانه، انتقال جوهر به سطح چاپ را آسان تر می کند و مانع از انسداد می شود.
مواد قلیایی:مواد قلیایی ph جوهر را متعادل می کنند و برای همین برخی از چسب های رزین را حل می کنند.
مواد خشک کننده:این مواد به جوهر اجازه می دهد تا به سطح چاپ چسبیده و سریعتر خشک شود.
مرطوب کننده ها:برای تازه نگه داشتن جوهر
ضد کف ها:برای جلوگیری از ایجاد حباب
بیوسیدها و باکتریواستات ها:برای جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها در داخل کارتریج

***فرمول و مواد تشکیل دهنده جوهرها از برندی به برند دیگر و حتی مدل به مدل دیگر متفاوت است. اما معمولاً می توانید مواد مشابه را در بیشتر جوهرهای چاپگر پیدا کنید.

 

نوع جوهر مورد استفاده چاپگرها

هنگام خرید چاپگر، توجه کنید که چاپگرها از انواع جوهرهای مختلف برای تولید اسناد استفاده می کنند. درک مزایا و معایب هر نوع جوهر می تواند به شما کمک کند انتخاب مناسبی داشته باشید.

جوهر پیگمنت در مقابل جوهر رنگی:جوهر پرینترها معمولاً در دو دسته قرار می گیرد: مبتنی بر رنگدانه و مبتنی بر رنگ.
کیفیت چاپ اولیه جوهر رنگی و رنگدانه تقریباً یکسان است. هر دو از لحاظ چاپ رنگ و کیفیت بسیار شبیه به هم هستند و تشخیص تفاوت بین این دو مورد بسیار سخت است.
جوهر رنگی از مواد رنگی که در مایع حل می شوند استفاده می کند. جوهر رنگدانه از ذرات رنگی کوچکی ساخته می شود که در یک سوسپانسیون نگه داشته می شوند.
جوهرهای مبتنی بر رنگ در صورت تماس با آب و نور مستقیم خورشید محو می شوند، مگر اینکه روی مواد مقاوم خاص چاپ شوند. ولی جوهر پیگمنت (رنگدانه ای) مقاومت بالایی در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید و آب دارد. به عبارتی جوهر رنگدانه بهتر از رنگ، کیفیت و شادابی خود را در برابر عوامل محیطی حفظ می کند و ثبات و مقاومت بالایی دارد.
جوهرهای رنگی، رنگ‌های ملایم‌تر، واضح‌تر و درخشان‌تر از جوهر رنگدانه چاپ می کند. جوهرهای رنگدانه ای، رنگ روشن‌تری نسبت به رنگ دارند.
به طور خلاصه جوهرهای مبتنی بر رنگ ارزان‌تر هستند، اما تصاویری که تولید می‌کنند کیفیت بالا اما ماندگاری کمتری در معرض نور ماوراء بنفش دارند. جوهرهای مبتنی بر رنگدانه گران‌تر هستند، اما ثبات و ماندگاری طولانی در برابر محو شدن دارند.

جوهر پیگمنتی یا جوهر رنگی؟

جوهر خوراکی:این جوهر، نوعی جوهر پرینتر می باشد که خوراکی است! جوهر خوراکی تمام مقررات غذایی و ایمنی FDA را دارد و از آب، شکر و رنگ‌های مورد تایید FDA ساخته شده است.
با استفاده از جوهر خوراکی، چاپگرهای جوهر افشان می‌توانند تصاویر خوراکی را برای تزئین محصولات پخته چاپ بزنند. این کار با استفاده از کاغذهای خاص انجام می شود.
بهتر است زمانی که اقدام به چاپ تصاویر خوراکی می کنید، از یک چاپگر تمیز یا حتی جدید استفاده کنید تا از آلوده شدن غذا به جوهرهای چاپ قبلی جلوگیری کنید.

 

آیا جوهر پرینتر سمی است؟

جوهر در مقادیر خیلی کم، سمی نیست ولی نباید خورده شود. به همین دلیل بهتر است همیشه دور از دسترس کودکان نگهداری و یا تعویض شود.
ولی به صورت کلی بعد از خرید، بسته بندی یا برگه اطلاعات ایمنی جوهر یا کارتریج جوهر را بررسی کنید و اقدامات لازم را در صورت نیاز انجام دهید.

 

کارتریج جوهر چقدر دوام می آورد؟

همه کارتریج ها معمولا در بسته بندی خود دارای تاریخ تولید و تاریخ انقضا هستند. اما اگر کارتریج جوهر را به درستی انبار و نگهداری کنید، باید 24 ماه ماندگاری داشته باشد.
برای ذخیره بهتر کارتریج جوهر، آنها را در بسته بندی خود و دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید. همچنین در دمای اتاق و دور از حرارت نگهداری کنید تا ازخشک شدن جوهر کارتریججلوگیری کنید.

کارتریج 4 رنگ جوهر

چرا جوهر پرینتر اینقدر گران است؟

شاید این سوال، سوال شما نیز باشد.چاپگرهای جوهر افشانمعمولا قیمت کمتری دارند. اما پشت این ایده، سیاست هایی وجود دارد که یکی از آنها ایده فروش جوهر در طی طول عمر چاپگر می باشد. سازندگان با این ترفند، ضرر اولیه در فروش چاپگر را جبران می کنند.
برندهای اصلی چاپگرها، بازار جوهر را کنترل می کنند و قیمت ها بر اساس استعلام این برندها در بازار اعلام می شود.

اگر به دنبال ارزانترین کارتریج هستید، باید بهبازده صفحه کارتریجدقت کنید. بازده کارتریج به شما به صورت تخمینی نشان می دهد چند صفحه می توانید با استفاده از جوهر موجود در کارتریج چاپ بزنید.

 

جوهر پرینتر را از کجا بخریم؟

جوهر و کارتریج جوهر بعدی مورد نیاز چاپگرتان را همین امروز و از ما تهیه کنید! ما دربازار چاپ ایران، طیف گسترده ای از کارتریج های جوهر با کیفیت و قیمت مناسب را برای شما ارائه می دهیم. حالا که کمی اطلاعات در مورد جوهر پرینتر می دانید، فروشگاه بازار چاپ ایران برای یافتن کارتریج جوهر می تواند مناسب باشد.

 

لینک‌های پربازدید:

خرید تونر برای پرینتر
خرید سابلیمیشن چندکاره
خرید دستگاه فتوکپی رنگی

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد