12:58 - 1401/08/28

تخمین بازده کارتریج چاپگر

بازده کارتریج تعیین می کند که چند وقت یکبار نیاز به تعویض کارتریج دارید. بازده صفحه بالاتر به معنای تعویض کمتر و صرفه جویی در هزینه هاست.

تخمین بازده کارتریج چاپگر

تعداد چاپ هر کارتریج به چه مواردی بستگی دارد؟بازده کارتریجمن چند صفحه است؟ کارتریج من قبل از تمام شدن چند صفحه چاپ می کند؟ جوهر و تونر موجود در کارتریج، دقیقا چند صفحه چاپ می‌کند؟
اگر روزانه چاپ زیادی انجام می دهید و به صورت مرتبجوهروتونرتهیه می کنید، احتمالا سوالات بالا گوشه ای از سوالات ذهنی شما هم هست. برای دریافت پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

بازده صفحه کارتریج چیست؟

بازده کارتریجیعنی حداکثر تعداد صفحاتی که کارتریج می‌تواند قبل از تمام شدن جوهر یا تونر چاپ بزند.

محاسبه بازده صفحه کارتریج

به صورت تخمینی تعداد صفحاتی که یک چاپگر می تواند چاپ کند را بررسی کنید. اماتخمین بازدهکارتریجبه عواملی مانند مدل چاپگر، مدل کارتریج، نوع چاپ انتخابی شما و نحوه مراقبت از دستگاه بستگی دارد.

مثلا بسته به چاپگری که استفاده می‌کنیدتعداد صفحات چاپی کارتریجمتفاوت خواهد بود. سرعت استفاده چاپگر از کارتریج و دوام جوهر و تونر در کارتریج هر چاپگر با دیگری متفاوت است و …

در سالهای قبل، تولید کنندگان چاپگر معمولا هر یک برای خود روش منحصر بفردی برایمحاسبه بازده صفحه کارتریجداشت. مثلا نحوه محاسبه چرخه کاری hp کاملا متفاوت با برادر است. این موضوع باعث بروز مشکلات و مبهم بودن میزان بازدهی برای کاربران و مصرف کنندگان شد.

به همین دلیل در سالهای 2004 الی 2006 سازمان بین المللی استاندارد(ISO) و کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیکی (IEC)، یک روش استاندارد یکسان برای محاسبه همه شرکتهای تولید کننده تعریف کرد.

 

محاسبه سریع تعداد صفحات چاپ کارتریج

2 مورد برای محاسبه لازم است:

ظرفیت کارتریجبر اساس درصد پوششی که دارد (مثلا 5 درصد) این درصد را می‌توانید بازده صفحه در پشت یا کنار بسته بندی جوهر یا تونر بیابید.

مقدار درصد پوشش در مناطق سایه دار (مثلا 20 درصد)

اگر این دو مولفه را داشته باشید به طور تقریبی می توانید بازده کارتریج را به دست بیاورید.

1. ابتدا: (مقدار پوشش در مناطق سایه دار و پررنگ) را بر (مقدار پوشش کارتریج) تقسیم کنید.
4=20/5

معمولا تولید کنندگان کارتریج ها یک عددی را به عنوانمیزان بازده چاپاعلام می‌کنند.

2. در مرحله دوم تعداد چاپ اعلام شده توسط تولیدکننده (مثلا 2800 صفحه) را بر نتیجه محاسبه بالایی تقسیم کنید.

700=2800/4

عدد به دست آمده نسبت به مقدار اعلام شده توسط شرکت تولید کننده عدد دقیق تری است.

بنابراین، اگر با پوشش 20 درصدی صفحه چاپ می‌کردید و تولیدکننده کارتریج می‌گوید که می‌توانید حداکثر 2800 صفحه (با پوشش 5 درصد) داشته باشید، در واقع فقط می‌توانید حداکثر 700 صفحه را چاپ کنید!

به یاد داشته باشید که این عدد، عدد دقیقی نیست و شما یک عدد تخمینی نزدیک به تعداد صفحات واقعی را در دست خواهید داشت. چون نوع چاپ شما ممکن است تغییر کند.
(پوشش صفحه چیست؟ پوشش یعنی اینکه چقدر از یک صفحه با جوهر یا تونر پوشانده شده است.)


برای خرید انواع کارتریج کلیک کنید.


چه عواملی روی بازده کارتریج شما تأثیر می گذارند؟

  • مقدار جوهر/ تونر استفاده شده بر اساس نوع متن، تصاویر، حاشیه ها و غیره
    اگر شما کارتریجی خریداری کرده اید که پوشش 5 درصدی دارد، ممکن است 2000 صفحه را با پوشش 5 درصدی بتوانید چاپ بزنید ولی اگر میانگین پوشش شما بالاتر از 5 درصد باشد، میزان تونر/ جوهر مصرفی بالا خواهد رفت. بنابراین انتظار چاپ این میزان صفحه را نمی‌توانید داشته باشید.
    به عبارتی تفاوت در رفتار چاپ شما باعث می‌شود هر بار از جوهر/ تونر کمتر یا بیشتر استفاده کنید. به طور مثال اگر صفحاتی پر از متن یا تصاویر را چاپ می‌کنید مشخص است که جوهر بیشتری نسبت به اسنادی که فقط متن هستند، استفاده خواهد شد.
عوامل موثر بر بازده کارتریج
  • رطوبت: میزان رطوبت مکانی که چاپگرهای شما در آنجا قرار داده می‌شود، مستقیما بر روی جوهر و تونر تاثیر دارد. رطوبت باعث می‌شود جوهر و تونر به درستی چاپ نشود و هربار مجبور به چاپ مجدد اسناد شوید.
  • سال تولید چاپگر: چاپگرهای مدرن نسبت به چاپگرهای قدیمی پیشرفته تر هستند و کارایی بهتری دارند. چاپگرهای امروزی میزان استفاده جوهر و تونر کمتر است. اگر چاپگر قدیمی‌ای دارید که در بازه های زمانی کوتاه مجبور به تعویض تونر و جوهر می‌شوید، بهتر است به فکر خرید یک چاپگر جدید باشید و از خرج کردن هزینه های اضافی خودداری کنید.
  • کالیبراسیون چاپگر: اگر مدت زمان زیادی با دستگاه چاپ نزنید، هدهای چاپ در دستگاه شما ممکن است خشک شوند.در این حالت بسیاری از چاپگرها، ابزار کالیبراسیون دارند. که اگر چاپگر را برای مدت طولانی بدون استفاده رها کنید مجبور می‌شود برای پاک کردن هدهای دستگاه از مقادیر کمی جوهر و تونر استفاده کند.
  • چاپگر روی کدام حالت چاپی تنظیم شده است؟ هنگام چاپ اسناد دو گزینه پیش رو دارید: چاپ با حالت پیش نویس/ چاپ در بهترین کیفیت و رزولوشن
    در حالت پیش نویس نسبت به چاپ با بهترین کیفیت، جوهر/ تونر کمتری مصرف می‌شود.

نکاتی برای استفاده حداکثری از بازده کارتریج ها

در بالا بررسی کردیم که یک کارتریج به صورت تقریبی تا چند صفحه را می‌تواند چاپ کند. ولی باز شما می‌توانید با رعایت یک سری نکات، این عدد را تحت تاثیر قرار دهید.

  • کارتریج های با کیفیت بالا بخرید. هرچه قدر کیفیت کارتریج بالا باشد،بازده صفحهدقیق تر و چاپ بدون مشکلی تجربه خواهید کرد.
  • فراموش نکنید که رطوبت و دمای اتاق بر تونر و جوهر چاپگر شما تأثیر می‌گذارد. دمای بالا یا پایین کیفیت چاپ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چاپگر و کارتریج خود را در یک مکان با دمای نسبتاً ثابت، دور از نور مستقیم خورشید یا رطوبت بالا نگه دارید.
  • حواستان باشد که چاپگرتان را در فضای مناسبی قرار دهید. در اطراف چاپگر لوازم زیادی قرار ندهید تا از آسیب های احتمالی به دستگاه جلوگیری کنید.
  • توصیه می‌شود کارتریج های خود را تا یک سال پس از خرید استفاده کنید. چون احتمالخشک شدن جوهروجود دارد.

 

به صورت کلی و طبق موارد ذکر شده در بالا هنگامخرید کارتریج، به راحتی نمی توانید رقم دقیق تعداد صفحاتی که می‌توانید چاپ کنید را به دست آورید. ولی به صورت تقریبی می‌توانید یک تخمین معقول از بازده کارتریج داشته باشید.

عواملی مانند مدل چاپگر و کارتریج، نوع چاپ انتخابی شما و نحوه مراقبت از دستگاه رویبازده کارتریجتاثیرگذارند.

 

لینک‌های پربازدید:

خرید تونر برای پرینتر
خرید سابلیمیشن چندکاره
خرید دستگاه فتوکپی رنگی

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد