10:39 - 1401/09/28

تونر فتوکپی سرطانزا است؟

تونر فتوکپی، سمی است ولی فقط در غلظت های بالا جزء مواد سرطان زا محسوب می‌شود. اگر به طور مداوم در معرض این مواد هستید احتیاط را رعایت کنید.

تونر فتوکپی سرطانزا است؟

سرطان زا بودن یا نبودن تونرهای دستگاه های کپی، هنگام استفاده از دستگاه‌های کپی وچاپگرهای لیزریدر دنیای مدرن امروزی به یک سوال رایج تبدیل شده است.

زمانی که می‌خواهید نوشته‌ها یا متن‌تان را کپی کنید یا به دنبال پرینت گرفتن از پروژه‌هایتان هستید دست به دامن دستگاه‌هایی می‌شوید که با نام کپی و پرینتر در میان افراد شناخته شده‌اند. اگر دنیا را بدون این فناوری‌های نوین تصور کنیم بدون شک با مشکلات متعددی روبرو می‌شویم. در این شرایط بیشتر کارهایمان ناتمام باقی می‌مانند و مجبوریم با دست شروع به نوشتن از روی اسنادمان کنیم. همه این‌ها مزایایی هستند که ابداع و تولید دستگاه‌های کپی برایمان به ارمغان آورده‌اند. اما یک سری ابهاماتی نیز هست کهتونر دستگاه‌های کپی سرطان زا استو می تواند سلامت‌ انسان را به خطر بیندازد. این ادعا تا چه حد می‌تواند درست باشد؟در این مقاله همراه ما باشید تا پاسخ این سوال را با هم بررسی کنیم.

آیا تونر سرطان زا است؟

همانطور که می‌دانید دستگاه‌های کپی از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند. هر کدام از این اجزا مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارند و اگر به درستی کار نکنند از کیفیت نتیجه نهایی کار می‌کاهند.تونریکی از همین اجزاست که یک ماده پودری محسوب می‌شود. به کمک تونر شما می‌توانید متن و نوشته‌هایتان را بر روی کاغذ چاپ کنید و طرح‌ها و تصاویر را بر روی کاغذ به نمایش بگذارید.

 

تونر فتوکپی به چه میزان سمی و سرطان زا است؟

خوب حالا به بحث اصلی خود باز می‌گردیم. ما در طول ساعات کاری خود در ادارات بارها مجبور بهتعویض کارتریج تونرمی‌شویم. این کار یکی از وظایف روتین ما در شرکت محسوب می‌شود. با اینحال بیشتر افراد فکر می‌کنند موادی که برای ساخت تونر به کار می‌رود سرطان‌زاست و می‌تواند مشکلات متعددی را برای سلامتی‌مان به وجود آورد.
تا به حال برایتان پیش آمده است که کارتریج تونر شکسته را عوض کنید یا مقداری از تونر به صورت تصادفی روی زمین بریزد؟ اگر پاسخ‌تان به این سوال مثبت است پس ذرات ریز تونر که در هوا بالا و پایین می‌پریدند را هم دیده‌اید. تونرهایی که در دستگاه‌های کپی استفاده می‌شوند همانند ذرات ریزی رفتار می‌کنند که در هوا معلق هستند. اگر این ذرات معلق در هوا را تنفس کنید ممکن است دچار مشکل شوید؟ آیا چنین ذراتی برای سلامتی‌تان مضر هستند؟

 

تحقیقات اثر استشمام ذرات تونر روی موش ها

برای یافتن پاسخ دقیق و البته قانع‌کننده این سوال مطالعات زیادی انجام شده است. یکی از مطالعات انجام شدهاثر استشمام ذرات تونر بر روی موش‌هابررسی شده است. این مطالعه نشان داد موش‌هایی که در معرض دوز اندک تونر هستند هیچ عارضه جانبی را تجربه نمی‌کنند. با اینحال موش‌هایی که در معرض مقادیر زیادی از تونر قرار گرفته بودند تا حدودی با مشکلات و حساسیت‌های ریوی درگیر بودند.
اگر این مطالعه باعث نگرانی و ترس‌تان شده است دست نگه دارید و یک نفس عمیق بکشید. سطح ذرات تونری که موش‌ها در این مطالعه استشمام کردند خیلی بالاتر از چیزی بود که ما در دفاتر و شرکت‌هایمان با آن روبرو هستیم. علاوه بر این، به جز یک سری حساسیت‌های ریوی، موش‌های آزمایشِ هیچ عارضه جانبی یا مشکل دیگری را تجربه نکردند.
این مطالعه نشان داد تونر‌هایی که در دستگاه‌های کپی و پرینترها در شرایط عادی با آنها کار دارید، سمی نیستند و نمی‌توانند مشکلات زیادی برای سلامتی‌مان به وجود آورند. به عبارتی افرادی که در دفاتر و شرکت‌ها با این مواد سر و کار دارند نباید نگران سلامتی‌شان باشند. زیرا سطح مواد سمی که در شرایط عادی ممکن است ساطع شود به حدی نیست که باعث مشکلات متعدد گردد یا سلامتی افراد را تهدید کند.

تونر چه اندازه سمی است؟

تونر پرینتر و دستگاه کپی برای پوست یا چشم مضر است؟

حالا یک سوال مهم دیگر را باید بررسی کنیم. گاهی از اوقات ما به شیوه‌های دیگری در معرض تونر قرار می‌گیریم و این شیوه‌ها می‌تواند برایمان ترسناک و نگران کننده باشد. اگر تا به حال دست‌تان به ذرات تونر خورده باشد چه می‌شود؟ اگر با دست آغشته به تونر چشم‌تان را لمس کرده باشید چطور؟ خوب برای یافتن پاسخ این سوالات بهتر است به سراغ برندی بروید که تونر را از آن تهیه کرده‌اید. بیشتر برندهای تولیدکننده یک برگه راهنما به نام "برگه اطلاعات مربوط به ایمنی کار با مواد" دارند که در آن به خطرات احتمالی مواد به کار رفته و نحوه مقابله با آن پرداخته‌اند.
به عنوان مثال برخی از تونرها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در تماس با پوست یا چشم ایجاد حساسیت می‌کنند و باعث خارش و قرمزی ناحیه‌ مدنظر می‌شوند. این اثر معمولاً موقتی است و مشکلات و عوارض غیر قابل جبرانی ایجاد نمی‌کند. اگر چشم‌تان با تونر تماس داشت بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا از حجم نگرانی‌هایتان کاسته شود.

 

واقعاً تونر فتوکپی و پرینتر سرطان زا است؟

بیشتر اوقات ما به جای اینکه نگران حساسیت موقتی پوست یاسمی بودن تونرباشیم دید بلندمدتی داریم و نمی‌خواهیم بعداً دچار مشکلات حادی همچون سرطان شویم. سوال مهمی که در این شرایط ذهن افراد را به خود درگیر می‌کند این است: اگر ذرات تونر را استشمام کنم ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های حادی همچون سرطان ریه گریبان‌گیرم شود؟
خوشبختانهتونر جزء مواد سرطان‌زای احتمالی که پزشکان فهرست‌ آن‌ها را منتشر کرده‌اند نیست. این یک خبر خوب برای افرادی است که مدام با دستگاه‌های کپی کار می‌کنند. عناصر سرطان‌زا به موادی گفته می‌شود که قادرند دی ان ای سلول‌ها را عوض کنند و سلول‌های آسیب دیده‌ای برای بدن به ارمغان بیاورند. این سلول‌های آسیب دیده به شیوه غیر عادی تکثیر شده و در نهایت از کنترل خارج می‌شوند. به این شرایطسرطانمی‌گویند. پس اگر در محیط‌هایی کار می‌کنید که استفاده از تونر در آن‌ها زیاد است نگران نباشید. قرار گرفتن در معرضتونر جزء فاکتورهای سرطان‌زا به شمار نمی‌رود.

تونر فتوکپی برای سلامت بدن مضر است؟

احتیاط شرط عقل است؛ تونر را با ایمنی کامل عوض کنید

با اینکهتونردستگاه کپیو پرینتر سرطان زا نیستاما باز هم ممکن است بخواهید احتیاط را رعایت کنید. نکاتی که در ادامه می‌گوییم احتمال بروز حساسیت و مشکلات خفیف بعدی را هم می‌گیرد.

  • قبل از عوض کردن کارتریج تونر دستکش مناسب بپوشید. اینکار مانع از تماس تونر با پوست می‌شود.
  • سعی کنید یک عینک مناسب هم به چشم داشته باشید تا در معرض ذرات تونر نباشید.
  • اگر با استشمام ذرات تونر دچار حساسیت تنفسی می‌شوید بهتر است ماسک بزنید و جلوی دهان و بینی‌تان را بگیرید.
  • در کنار تمام نکات ایمنی که ذکر کردیم باید به یک نکته مهم توجه کنید. زمانی که با پرینترها یا دستگاه‌های کپی کار می‌کنید بهتر است تهویه اتاق‌تان را بررسی کنید. اینکار شما را مطمئن می‌کند که ذرات بسیار ریز تونر از محیط خارج می‌شوند و مشکلی از لحاظ سلامتی برایتان به وجود نمی‌اورند.

 

لینک‌های پربازدید:

خرید تونر
خرید دستگاه فتوکپی
خرید پرینتر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد