14:56 - 1401/11/05

راهکارهای جلوگیری از خشک شدن جوهر کارتریج

خشک شدن جوهر کارتریج دلایل زیادی دارد، از گرفتگی نازل ها تا نگهداری نامناسب کارتریج. اما راه هایی برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد.

راهکارهای جلوگیری از خشک شدن جوهر کارتریج

هد چاپ، نازلی است که در آن جوهر از کارتریج جوهر به کاغذ منتقل می شود. نازل های هد، مجموعه ای از سوراخ های کوچک میکروسکوپی هستند. این سوراخ ها می توانند به راحتی مسدود شوند. برای جلوگیری از گرفتگی نازلها و هد چاپگر، تعمیر و نگهداری صحیح از دستگاه الزامی است.
جوهر و کارتریج جوهر، گرانترین قسمتچاپگرهای جوهر افشاناست. اگر نحوه نگهداری از کارتریج جوهر رابدانید، هم هزینه های مصرفی چاپگرتان را کاهش می دهید و هم طول عمر چاپگرتان را افزایش می دهد. با ما همراه باشید تا یک سری نکات جهتجلوگیری از خشک شدن جوهر کارتریجرا مرور کنیم:

  • به طور منظم از چاپگرتان استفاده کنید. ساده ترین راه برای مرطوب نگه داشتن هدهای چاپگر، روان ماندن جوهر و جلوگیری از مسدود شدن نازل ها استفاده مستمر از دستگاه است. به همین دلیل بهتر است از چاپگر خود هر چند روز یا حداقل یک بار در هفته استفاده کنید. هر چه چاپگر بدون استفاده بماند، احتمالخشک شدن جوهر کارتریجبیشتر می شود.
  • ترجیحا از کارتریج های فابریک و اورجینال استفاده کنید.
  • کارتریج های جوهررا در دمای اتاق ذخیره کنید. در یک دمای خنک و دور از نور مستقیم خورشید.
  • کارتریج های جوهر را همیشه در حالت عمودی نگهداری کنید. اگر کارتریج ها به پهلو و یا به شکل وارونه نگهداری شوند جوهر به یک طرف حرکت می کند و هنگام استفاده باعث بروز مشکل می شود.
  • کارتریج ها را تا زمانی که میخواهید استفاده کنید، مهر و موم شده نگه دارید. کارتریج اگر باز شود و استفاده نشود، جوهر داخل آن در نهایت خشک می شود.
  • مکانیسم تمیزکننده خود چاپگر: هر پرینتر جوهر افشان، یک مکانسیم تمیز کننده دارد. معمولا یک دکمه یا آپشن در نمایشگر دستگاه وجود دارد که اگر انتخاب کنید فرایند تمیز کردن شروع می شود و نازل های هد چاپگر به صورت مکانیکی خود را تمیز می کنند. این فرایند چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد. چرخه تمیز کردن خودکار، جوهر اضافی را از طریق هدهای چاپ خارج می کند تا هرگونه گرفتگی یا انسداد از بین برود. برای انجام این فرایند، جوهر لازم است! به همین دلیل بهتر است حداکثر ماهیانه یکبار این کار را انجام دهید. و یا فقط در صورت بروز مشکل و یا چاپ زیاد اسناد از این آپشن استفاده کنید.
تخلیه کارتریج
  • اگر با چاپگر کاری ندارید و نمی خواهید چیزی چاپ کنید، چاپگر را خاموش کنید. روشن بودن چاپگر، هدهای چاپ را حرکت می دهد و جوهر را گرم و برای استفاده آماده می کند. در این حالت و در صورت عدم استفاده از چاپگر، جوهر و هدهای چاپ خشک و مسدود می شود.
    نکته: برای خاموش کردن چاپگر فقط از دکمه روشن/ خاموش استفاده کنید و قبل از کشیدن دوشاخه یا خاموش کردن دوشاخه منتظر بمانید تا چراغ روشن/خاموش خاموش شود. این کار به چاپگر اجازه می دهد تا کارتریج ها را به موقعیت خود منتقل کند.

خرید و مقایسه انواع کارتریج جوهر


چرا کارتریج جوهر، خشک می شود؟

  • میزان استفاده کم از چاپگر: کاربرانی که از چاپگر خود کمتر استفاده می کنند و حجم چاپ مستمری ندارند، کارتریجشان به سرعت خشک می شود.
  • تاریخ انقضای کارتریج ها تمام شده است: بهتر است کارتریج را بیش از 12 ماه نگهداری نکنید چرا که کارتریج های جوهر دارای تاریخ انقضا هستند. استفاده کارتریج های منقضی شده باعث ایجاد مشکل در چاپ می شود.
  • چاپگر و کارتریج ها در در معرض گرما یا سرمای بیش از حد قرار گرفته است. مثلا در یک مکان خیلی سرد و مرطوب، در نزدیکی رادیاتورها یا در اتاق های گرم و یا زیر نور مستقیم خورشید نگهداری شده است. بهتر است کارتریج ها در یک مکان خنک و خشک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود.
    نکته: جوهر مخلوطی مایع مانند است. گرما باعث تبخیر و نشت آن می شود و سرما باعث تشکیل لخته می شود.
  • اشتباه شارژ کردن کارتریج: اگرشارژ کردن کارتریجبه اشتباه انجام شود یا جوهر شارژی کیفیت خوبی نداشته باشد منجر به ورود هوا به داخل کارتریج، خشک شدن جوهر و گرفتگی هد شود.
اشتباه شارژ کردن کارتریج

تعمیر کارتریج جوهر خشک شده

سه نوع انسداد هد چاپ وجود دارد:

  • انسداد سطحی و کم: این نوع انسداد اغلب با اجرای چرخه تمیز کردن هد و بررسی نازل بر رویچاپگررفع می شود. برای این کار، از مکانیسم تمیز کننده خود چاپگر استفاده کنید. احتمالاً 2-3 بار مجبور شوید این کار را تکرار کنید.
  • انسداد عمقی: شاید تعطیلات طولانی داشته اید یا شاید به دلیل بیماری نتوانستید از چاپگر خود استفاده کنید. شاید بنا به دلایلی کارتریج های جوهر در مکان نامناسب نگه داری کرده اید یا پس از استفاده از آن، مهر و موم آن را نبسته اید. برای حل این مشکل روش های زیر را امتحان کنید.
    کارتریج را مرطوب کنید: دستگاه را خاموش و از برق بکشید. کارتریج را از چاپگر خارج کنید و سمت نازل کارتریج را به سمت بالا داخل یک ظرف آب گرم قرار دهید. اگر انسداد با این کار حل نشد، پنبه را در آب گرم خیس کنید و در قسمت خروج جوهر بمالید تا جوهر شروع به جریان کند. سپس ان را بردارید، نازل ها را خشک کنید و در چاپگر قرار دهید. سپس دوباره چرخه تمیز کردن استاندارد را اجرا کنید.
    اگر موضوع حل نشد، دوباره این کار را تکرار کنید.
    تمیز کردن هد چاپ: برای تمیز کردن کیت هایی با سرنگ ها و لوله ها وجود دارد که کار تمیز کردن را آسان تر می کند. اما اگر خودتان میخواهید این کار را به صورت دستی انجام دهید از محلول تمیزکننده (50 درصد آب و 50 درصد الکل) استفاده کنید.
  • انسداد خیلی عمیق: اگر روشهای بالا را چندین بار تکرار کردید و موضوعخشک شدن جوهر کارتریجادامه داشت احتمالا باید یک کارتریج جدید تهیه کنید. این گرفتگی و اسنداد جوهر حل نشدنی است.

اگر در مورد مراقبت از کارتریج خود سوالی دارید یا اگر روش بهتری برایجلوگیری از خشک شدن کارتریج هادارید در نظرات برایمان مطرح کنید.

 

لینک های پربازدید:

خرید پرینتر
خرید تونر
خرید جوهر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد