16:55 - 1398/06/25

تشخیص اسناد جعلی از واقعی با استفاده از بافت کاغذ

اثر انگشت افراد یکی از ابزار های تشخیص هویت است. اخیراً دانشمندان در مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که همان گونه که اثر انگشت یک ابزار تشخیص هویت است، نوع بافت کاغذ نیز می تواند یک وسیله برای احراز هویت برگه کاغذی و هم چنین تشخیص جعلی با اصلی بودن آن باشد.

تشخیص اسناد جعلی از واقعی با استفاده از بافت کاغذ

به گزارشبازار چاپ ایران, یک برگه کاغذ را در نظر بگیرید. در نگاه اول این برگه کاغذ شبیه به همه برگه کاغذهای دنیا است اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که این برگه کاغذ در واقع خورده های چوب بسیار ریز است که به صورت بی نظم و نا مرتب در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. دانشمندان دانشگاه نیوکاسل با استفاده از این واقعیت در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که هر کدام از این تکه های بسیار ریز چوب می تواند به عنوان یک اثر هویتی کاغذ در نظر گرفته شوند. در واقع الگوی قرار گیری تکه های چوب بر روی هر برگه با توجه به نوع مصرف آن متفاوت است. مثلاً برای برگه های گذر نامه از یک نوع الگوی خاص در قرار گیری تکه های چوب بر روی کاغذ استفاده می شود و همین الگو نیز برای برگه ها و اسناد اداری و قانونی و یا برگه های بانکی نیز مخصوص به خود و منحصر به فرد است.

در واقع این دانشمندان آزمایش خود را با گرفتن برگه های کاغذ در مقابل منبع نور شروع کردند. نور می تواند نسبتاً از برگه عبور کند. سپس از دوربین دیجیتال برای تصویر برداری نزدیک از بخشی از برگه ای که در مقابل منبع نور قرار گرفته شده بود استفاده کردند. پیش از این در این قسمت از برگه یک مربع بسیار کوچک چاپ شده بود.

همچنین بر روی این برگه یک کد QR نیز وجود داشت که این دانشمندان موفق به خواندن آن با استفاده از دستگاه تلفن هوشمند خود شدند. این کد حاوی اطلاعاتی از قبیل این که الگوی قرار گیری تکه های چوب بر روی برگه کاغذ که غیر قابل بازیافت نیز هستند چگونه باید باشد. با استفاده از برنامه کامپیوتری دانشمندان بررسی کردند که آیا الگوی ذکر شده بر روی کد QR با الگویی که تکه های چوب بر روی برگه کاغذ قرار گرفته اند مطابقت دارد یا خیر.

با بررسی های بیشتر این دانشمندان متوجه شدند که آنچه در کد QR برای الگوی قرار گیری تکه های چوب بر روی کاغذ ذکر شده است با الگویی که تکه های چوب در عمل بر روی کاغذ قرار گرفته اند بسیار متفاوت است و در نتیجه برگه تقلبی است.

از طرفی با بررسی برگه های بیشتر این دانشمندان به این نتیجه رسیدند که دقت برنامه کامپیوتری و همچنین روش آن ها دقت صد در صدی دارد و حتی برای برگه هایی که به طور کامل خیس شده اند و یا به هر دلیلی در روند تولید آن ها مشکلی پیش آمده است کاربردی و دقیق است.

این تحقیقات با همکاری سه نفر با نام های احسان تورینی دانشجوی دکتری ، دکتر سیامک شاهاندشتی و دکتر فنگ هااو انجام شده است.

منبع :click

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد