19:51 - 1398/06/14

ساخت فیلتر شناسایی و حذف آلودگی پرینتر

یک محقق موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش میزان آلودگی هوا توسط پرینترها را اعلام کرد و گفت: موفق به ساخت فیلتر شناسایی آلودگی پرینتر شدیم.

ساخت فیلتر شناسایی و حذف آلودگی پرینتر

به گزارش بخشخبریبازار چاپ ایرانبه نقل از مهر, دکتر فاطمه مرتجی، دانش آموخته دکتری موسسه رنگ و مجری طرح «ساخت فیلتر شناسایی و حذف آلودگی پرینتر» گفت: این پژوهش روی آلودگی هوا که یکی از چالشی ترین مسائل روز ایران و جهان است، انجام شد.

وی در خصوص طرح خود با بیان اینکه وجود آلاینده ­ها در هوا امروزه به یک چالش اساسی تبدیل شده است، اظهار داشت: حذف و کنترل این آلاینده ها برای پیشگیری از بیماریهای تنفسی و سرطان یک امر ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه نتیجه این طرح کنترل و حذف آلاینده های مضر هوا است، گفت: تمرکز  اصلی ما در این پژوهش بر آلودگی هوا در محیط های داخلی مانند محیط های مسکونی­، ادارات و مدارس و آلاینده هایی که پرینترها در طول فرایند چاپ در هوا منتشر می کنند، قرار گرفت.

این محقق گفت: میزان آلودگی ایجاد شده توسط هر پرینتر با توجه به نوع پرینتر ، سن کارکرد و مدت زمان عملیات چاپ با دیگری متفاوت است که نتایج کلی تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که نوعی از پرینتر های بسیار متداول و پر مصرف در بازار ایران و حتی بازارهای جهانی، پس از انجام ۱۰ دقیقه فرایند چاپ تا دو برابر استاندارد ملی ایران و بیش از سه و نیم برابر استانداردهای جهانی آلودگی تولید می کنند که این آلودگی شامل ریز گردها و آلاینده ­های شیمیایی خطرناک مانند بنزن، زایلن و ... است.

مرتجی اضافه کرد: پس از شناخت آلودگی ها، سیستم فیلتری جهت حذف و تخریب آلاینده های تولید شده توسط پرینتر، طراحی و ساخته شد که نتایج حذف موثر آلودگی های هوا ناشی از کارکرد پرینترها را تایید کردند.

وی با تاکید اینکه این خلا در بازار ایران کاملا احساس می‌شد، اظهار کرد: این پژوهش مشابه داخلی ندارد و در سطح بین المللی تحقیقات انجام شده فقط محدود به شناسایی آلاینده های منتشر شده می باشد و در زمینه حذف آنها از هوا و تصفیه هوا در محیط هایی که پرینتر در آن کار می کند روش کاربردی ارائه نشده است.

وی بیان کرد: از آنجایی که این طرح قابلیت صنعتی شدن را دارد امیدواریم بتوانیم با تکیه بر دانش بومی و استفاده از امکانات موجود این سیکل بتوانیم گامی موثر در راستای توسعه اقتصادی و تولید ملی برداشته باشیم.

 این طرح پژوهشی با راهنمایی دکتر محمدابراهیم علیا و دکتر مریم عطایی فرد انجام گرفته است.

منبع :mehrnews

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد