21:33 - 1398/06/26

تخصیص ۱۲۰ میلیون دلار ارز برای کاغذ روزنامه و تحریر

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت: دولت اخیرا ۱۲۰ میلیون دلار ارز برای کاغذ روزنامه و تحریر تخصیص داده است و در ارتباط با روزنامه پیشنهاد دولت این بوده که به مصرف‌کننده مابه‌التفاوت پرداخت شود که این مسئله برای مطبوعات کمک‌کننده خواهد بود.

تخصیص ۱۲۰ میلیون دلار ارز برای کاغذ روزنامه و تحریر

به گزارش بخش خبریبازار چاپ ایرانبه نقل از فارس , نشست خبری و مطبوعاتی رئیس اعضای سندیکای کاغذ و مقوای کشور صبح امروز با حضور ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس انجمن تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور برگزار شد. براساس این گزارش،‌در این نشست پیرامون وضعیت کمبود کاغذ، تولید کاغذ در داخل کشور واردات کاغذ، حمایت دولتی و تسهیلات بانکی همچنین برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی کاغذ، مقوا و صنایع سلولزی و دیگر مسائل صنعت کاغذ و مقوا برگزار شد. 

براساس این گزارش، نخستین نمایشگاه تخصصی کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولزی قرار است ششم تا نهم خردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی برگزار شود و تاکنون حضور کشورهای چین، هند، پاکستان و ترکیه در اولین نمایشگاه قطعی شده  است و قرار است در سالن‌های 35 و 37 A و فضای باز نمایشگاه محصولات عرضه شود. پیش‌بینی می‌شود تا زمان برگزاری نمایشگاه حضور چند کشور دیگر نیز قطعی شود.

رضا امیدی رئیس ستاد برگزاری این نمایشگاه گفت: نخستین نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات تهران با حمایت وزارت صنعت و انجمن‌ها و تعاونی‌های مرتبط برگزار می‌شود.

امیدی خاطرنشان کرد:‌این رویداد در سال 97 که به سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده با تکیه بر حمایت از توانمندی‌های داخلی برگزار می‌شود و سعی داریم تا راه‌های ورود تکنولوژی‌ه ای نوین در این حوزه به کشور را هموار کنیم.

 

* روغنی: در بخش کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه ما همچنان واردکننده هستیم

روغنی گلپایگانی رئیس انجمن تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور با اشاره به کاغذ خاطرنشان کرد: کاغذ از دو بعد قابل نگریستن است، اول اینکه در روند توسعه اقتصادی و روند توسعه‌یافتگی کشور فاکتور متغیر محسوب می‌شود، دوم اینکه کاغذ محصول فرهنگی و قابل تأمل است، این دو دیدگاه درجه اهمیت کاغذ را افزایش داده است. 

به گفته وی، در کشور ما بخش دوم نکته مذکور، مهم‌تر است چون انقلاب ما ایدئولوژی و فرهنگی است و در بعد فرهنگی نیز بحث کاغذ باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. 

به گفته روغنی، ما در کشور 80 میلیونی ایران تقریبا در بعد استفاده از کاغذ بسته‌بندی در شرایط خوبی قرار داریم. مصرف سالانه کاغذ و مقوا در ایران حدود یک میلیون و 900 هزار تن است حجم واردات نیز سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار تن است. در بخش کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه ما همچنان واردکننده هستیم و متأسفانه از کارخانجات تولیدکننده داخلی حمایت خاصی صورت نمی‌گیرد و کارخانجات این بخش با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. از طرفی در بخش کاغذهای بسته‌بندی ما در سالهای اخیر رشد خوبی داشته‌ایم، ما موفق در سال 96 حدود 100 هزار تن صادرات داشته باشیم. 

این رئیس انجمن با بیان اینکه 900 هزار تن کاغذ مورد استفاده است و در دوره زمانی این میزان استفاده می‌شد، گفت:‌ در بخش کاغذهای تحریر و روزنامه حدود 300 هزار تن در کشور کاغذ نیازمندیم اما در شرایط نزدیک به انتخابات‌های ریاست‌جمهوری و مجلس حدود 120 هزار تن مایحتاج کاغذ ماست، البته باید متذکر شوم که روند استفاده از کاغذ روزنامه در کل دنیا در حال کاهش است. 

وی با بیان اینکه در رنگکینک دنیا مصرف کاغذ 40 میلیون تن کاهش داشته است، افزود: با توجه به اینکه روزنامه در کشور ما رکن اصلی دموکراسی محسوب می‌شود، حائز اهمیت نیز هست، اما در این بخش ما 2 میلیون و 800 هزار تن ظرفیت ایجاد کردیم، در حالی که نیاز کشور 900 هزار تن است، بنابراین ما حدود 2 میلیون تن ظرفیت مازاد ایجاد کرده‌ایم، در حالی که این ظرفیت می‌توانست بازار صادراتی را هدف قرار دهد، اما در مقوله صادرات به دلیل برخی مشکلات موفق عمل نکردیم. 

وی با بیان اینکه در بخش کاغذ بسته‌بندی سال گذشته موفق به صادرات  100 هزار تن بودیم، تصریح کرد: ما این رقم را امسال به حدود 200 هزار تن صادرات در بخش کاغذ بسته‌بندی می‌رسانیم. 

روغنی با بیان اینکه این اشکال همواره مطرح بوده که با وجود 2 میلیون و 800 هزار تن ظرفیت میزان مصرف رقم دیگری را نشان می‌دهد، گفت: در حال حاضر 3 کارخانه کاغذ تحریر با نام‌های پارس، مازندران و  تبریز فعال هستند. درباره کارخانه پارس باید بگویم این کارخانه ابتدا دولتی بود ولی بعدها به بخش خصوصی واگذار شد، که توان تولید 60 هزار تن را دارد، اما کاغذ مازندران توان تولید 90 هزار تن کاغذ را دارد و کارخانه سوم یعنی تبریز امکان تولید 60 هزار تن را داراست. 

روغنی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن جمع‌بندی از تولید داخلی،‌ میزان تولید کاغذ تحریر را 150 هزار تن دانست و گفت: ما در شرایط خوب می‌توانیم 150 هزار تن کاعغ تحریر تولید کنیم و در مقوله کاغذ تحریر ما دچار و وابسته به واردات هستیم و از کشورهایی چون اندونزی، مالزی،‌ روسیه و کره مایحتاج خود را تأمین می‌‌کنیم. 

وی افزود:‌ در بخش کاغذ روزنامه شرایط ایده‌آل 120 هزار تن است، اما امروز با توان تولید بالا به 70 هزار تن می‌رسد و این تنها تولید کارخانه مازندران است که با داشتن پتانسیل بالا می‌تواند کل نیاز کشور را تأمین کند. 

 

* در بخش کاغذ روزنامه کمبود نداریم ولی قیمت‌ها معقول نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گلایه از عدم استقبال مصرف‌کنندگان از مصرف کاغذ داخلی گفت:‌ البته ما از عدم استقبال‌ها گلایه داریم، ما در گذشته و در بهترین شرایط 30 هزار تن در کارخانه مازندران تولید می‌کردیم، در حالی که این کارخانه قابلیت تولید 70 هزار تن را داراست، اما امروز عملا در زمینه کاغذ روزنامه کاغذ مازندران تولید مکفی ندارد ،چون به صرفه نیست. از سویی موارد اولیه و دلار گران است، بنابراین تمام کاغذ روزنامه کشور وارداتی است، اما قاطعانه می‌گویم در کشور کمبودی نداریم، ولی قیمت‌ها معقول نیست. 

 

* تخصیص 120 میلیون دلار از سوی دولت برای کاغذ روزنامه و تحریر

رئیس انجمن تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور ضمن اشاره به اینکه کارخانه کاغذ مازندران گرفتاری‌های خود را دارد، خاطرنشان کرد: ما در بازار کاغذ تنش نداریم، چرا که کاغذ روزنامه به وفور در بازار موجود است، اما مشکل اساسی، قیمت است که به صرفه نبوده و موجب چالش‌هایی شده، از سوی دیگر دولت اخیرا 120 میلیون دلار ارز برای کاغذ روزنامه و تحریر تخصیص داده است و در ارتباط با روزنامه پیشنهاد دولت این بوده که به مصرف‌کننده مابه‌التفاوت پرداخت شود که این مسئله برای مطبوعات کمک‌کننده خواهد بود. 

این مقام مسئول با بیان اینکه با دلار تخصیص‌یافته، قیمت روزنامه باید کاهش یابد، گفت: ما با معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد جلسات متعددی داشتیم تا مشکل کاغذ را مرتفع کنیم، با توجه به اینکه ارز 4200 تومانی قرار است به کل صنعت پرداخت شود، بنابراین باید دچار کم شدن مشکلات باشیم. 

گلپایگانی در ادامه با بیان اینکه برخی کالاها در فهرست کالاهای اساسی قرار گرفتند و کاغذ نیز در آن زمره است، گفت: قرار است به کالاهایی چون گندم، دارو و کاغذ ارز 3800 تومانی تعلق گیرد، ما در این راستا جلسات متعدد  با بانک مرکزی داشتیم، اما اینکه چه میزان از فهرست اعلامی ما مورد ثبت سفارش قرار گیرد مشخص نیست. 

به گفته وی، در زمینه کاغذ بسته‌بندی رشد داشته‌ایم و صادرات این نوع کاغذ در کشورهای اروپایی نمود بارزی داشته است. در حال حاضر به آفریقا صادرات خوبی داریم و چین، کره و کشورهای آسیای شرقی جزو کشورهای هدف ما بوده‌اند. 

روغنی گلپایگانی همچنین بابیان اینکه سرانه مصرف کاغذ مازندران 22 کیلوگرم است و سرانه مصرف جهانی 55 کیلو گرم و در آمریکا 155 کیلوگرم گفت: سرانه مصرف در کشورهای پیشرفته بالای 200 تن است یعنی ما با مصرف دنیا فاصله بسیاری داریم. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برجام اشاره کرد و ضمن اشاره به اینکه برخی کارخانه‌ها احتایج به آپ‌گرید داشتند، گفت: پس از برجام برخی کارخانه‌های ما نیاز به آپ‌گرید داشت و درباره کاغذ مازندران اتفاقی که افتاد این بود که توانست قطعاتی که دراختیار ما قرار نمی‌گرفت وارد کشور شود و یا بازسازی گردند. 

 

* حال کاغذ بسته بندی خوب است ولی حال کاغذ تحریر و رونامه خوب نیست

وی با بیان اینکه قیمت کاغذ روزنامه از سال گذشته تا به امروز بیش از صددرصد افزایش داشته، در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس پیرامون چرایی خوب نبودن حال کاغذ تحریر گفت:‌ این روزها حال کاغذ بسته‌بندی خوب است، بازار خوبی هم دارد، برخی از همکاران ما در حال گرفتن فرصت صادرات ما در این حوزه هستند، ولی ما فکر می‌کنیم این بخش باید رشد پیدا کند، در حالی که در مقابل آن حال کاغذ تحریر و روزنامه خوب نیست. 

وی افزود:‌ در بخش کاغذ روزنامه اگر نگاهی به گذشته داشته باشیم، درمی‌یابیم که مصر ما هستیم، چون امکان و فرصت به واردات داده نشد، حمایت از تولید داخلی صورت نگرفت که بتواند رشد پیدا کند. از سوی دیگر مازندران نیز تولید را کنار گذاشت. 

وی گفت:‌مهمترین کاغذ تحریر در کشور ما، مصرف‌کنندگانی چون آموزش و پرورش با 50 هزار تن در سال و ناشران با 200 هزار تن داشتند، آنها هم از واردات استقبال می‌کردند، بنابراین چون استقبال از حمایت داخلی به خوبی صورت نگرفت، فرصت باز برای واردات انجام شد. اما اگر به کاغذ روزنامه کمکی کرده بودیم، مازندران امروز می‌توانست نیاز کشور را پاسخگو باشد و به قطع می‌گویم اگر مازندران تمام تمرکز را بر تولید قرار دهد، 70 هزار تن تأمین خواهد کرد. 

روغنی گلپایگانی با بیان اینکه در جنوب کشور ستاد اجرایی فرمان امام(ره) مطالعات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند تا پروژه کاغذسازی اجرایی شود، گفت:‌ این حوزه به شدت سرمایه‌بر است و هزاران میلیارد باید سرمایه‌گذاری در آن شود، در حالی که حاشیه سودش زیر 10 درصد است و با توجه به اینکه یکی ازم شکلات ما در کشور شبکه توزیع است،‌ باید در کنار تولید به این بخش نیز توجه شود. 

 

* حضور در نمایشگاه تخصصی کاغذ برای حفظ رقابت و شناخت رقبا

وی در پایان سخنان خود به تعالی صنعت نیز اشاره‌ای کرد و آن را در راستای حضور در نمایشگاه های تخصصی دانست و گفت: اگر تولیدکننده در نمایشگاه حضور داشته باشد، رقبایش را می شناسد و در ردیف رقابت خود را قرار می‌دهد و به روزرسانی می‌شود، از سوی دیگر مشتری، خریدار و فروشنده خود را پیدا می‌کند، بنابراین نمایشگاه‌ها منشأ تغییر هستند. 

وی افزود: نخستین نمایشگاه تخصصی کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولزی از 6 تا 9 مرداد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد. ما سالها در پی برگزاری نمایشگاه تخصصی برای کاغذ بودیم تا حس رقابت را میان تولیدکنندگان داخلی و خارجی ایجاد کنیم، ولی به دلیل نامگذاری سال 97 به تولید ملی، تولید داخلی را محور قرار دادیم، بنابراین این نمایشگاه نخست نمایشگاه تخصصی در زمینه تولید کاغذ است،‌امیدواریم تأمین‌ کنندگان، تولیدکنندگان نیز از نمایشگاه استقبال کرده و پای خارجی‌ها به تولیدات ایرانی باز شود. 

منبع :farsnews

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد