معرفی پلاتر و نحوه انتخاب پلاتر مناسب

در این مطلب قصد داریم تا توضیحاتی در مورد پلاتر بیان کنیم و شما را با انواع پلاتر آشنا کنیم.

معرفی پلاتر و نحوه انتخاب پلاتر مناسب

پلاتر چیست ؟

پلاتر (plotter) یک دستگاه خروجی رایانه است که بطور معمول برای چاپ تصاویر یا دیگر ترسیم‌های صفحه نمایش بکار می‌رود. به دلیل توانائی رسام خط، دایره و سایر اشکال، به ‌طور معمول برای تهیه ترسیم‌های فنی و معماری و نیز سایر تصویرهای بُرداری بکار می‌رود..

 

انواع پلاتر

پلاتر اپسون SureColor P6000

 

پلاترهای جوهر افشان: 

همانندچاپگرهای جوهرافشانمعمولی (البته در سایز بزرگتر) بوده و قادر به ترسیم اشکال و حروف هستند.

پلاتر های قلمی: 

این‌گونهپلاترها، با استفاده از یک یا چند قلم رنگی، خطوط را روی کاغذ یا رسانه ای شفاف، رسم می‌کنند. این‌گونه رسام‌ها برای تهیه متن مناسب نیستند زیرا می‌بایست هر کارکتر را به صورت مفرد ترسیم کنند، که این کار وقت گیر است. در ضمن، کاراکترها ظاهری ماشینی خواهند داشت، چون بدون تعویض قلم نمی‌توان ضخامت خطوط را تغییر داد. (بخصوص در انواع قدیمی تر). اما در قالب‌های بزرگتر که ضخامت قلم چندان مهم نیست، رسام می‌تواند به سادگی با رسم نقطه‌های مفرد پر شمار، گرافیک‌های پیکسلی بسیار خوبی ارائه دهد. در حقیقت این‌گونه رسام‌ها می‌توانند به آسانی ترسیم‌های بزرگ را انجام دهند.

پلاتر اچ پی مدل دیزاین جت T795

 

پلاترهای لیزری:

پلاترهای لیزری سرعت و هزینه تمام شده ی کمتری دارند و عموما برای چاپ نقشه های عریض در تیراژ های بالا استفاده می شود.

برند OCE یکی از برندهای مشهور پلاترهای لیزری در ایران است.

 

انواع فناوری حرکت کاغذ در رسام‌ها

مسطح (Flat bed) : در این‌گونه رسام‌ها، کاغذ ثابت نگهداشته شده و قلم(ها) در جهت محورXها و Yها حرکت می‌کند. از معایب این‌گونه، جاگیر بودن محل قرارگیری کاغذ است.

غلطکی (Roller) : در اینگونه رسام‌ها، کاغذ را در میان یک سطح استوانه ای به حرکت درمی‌آورند. قلم در جهت یک محور حرکت کرده و در همین حال، استوانه با کاغذ متصل به آن، در جهت محور دیگر حرکت می‌کند.

مختلط (Hybrid) : این‌گونه رسام‌ها، همانند نوع غلطکی کاغذ را در جهت محور عمودی حرکت می‌دهند ولی از نظر اندازه، از آن‌ها کوچکترند.

در حال حاضر پلاترهای جوهرافشان یا پرینترهای لارج فرمت که تکنولوژی آنان مانند پرینتر جوهر افشان می‌باشد در بازار ایران بیشترین کاربرد را داشته و عموماً با برندهای اچ پی - اپسون و کانن در بازار عرضه می‌شوند.

 

 

خرید پلاتر

به منظور انتخاب درست پلاتر، قبل از اقدام به خرید پلاتر، بایستی نوع کاربری پلاتر را مشخص کنید.

اینکه چه انتظاری از دستگاه پلاتر دارید و دستگاه را برای انجام چه کاری تهیه می کنید یکی از اساسی‌ترین ملاک‌های انتخاب قلمداد می‌شود:

سابلیمیشن: 

اگر به دنبال دستگاهی سازگار با جوهرهایسابلیمیشنبه منظور چاپ پارچه یا سرامیک و … هستید، برند EPSON می تواند بهترین انتخاب شما باشد.

 

دفتر فنی و یا چاپ دیجیتال (کاربری خدماتی):

سرعت و هزینه تمام شده چاپ مهمترین فاکتورهای انتخاب دستگاه پلاتر برای دفاتر فنی است. در دفتر فنی شما به دستگاهی نیاز دارید که علاوه بر نقشه بتوانند سفارش های گرافیکی رنگی، پوسترها و نقشه ها و پلان‌های معماری، تبلیغات فضای داخل و اموری از این دست را نیز انجام دهند.

برند HPقیمت بسیار مناسبی داشته و از سرعت مناسبی برخوردار است. در مدلهای مختلف داری تعداد رنگ و هد متفاوت بوده که در چاپ کارهای گرافیکی و پوستر نیز بسیار خوب عمل می‌کند. قیمت هدها و مواد مصرفی آن نسبت به دستگاه‌های اپسون و کانن ارزان‌تر بوده و همچنین با استفاده از مخزن‌های قابل شارژ هزینه مواد مصرفی و هزینه‌های تمام شده چاپ آن بسیار کمتر است.

پلاترهای کانن و اپسون نیز توانایی‌های فوق را دارا بوده لیکن به علت قیمت بالای هد، جوهر و مواد مصرفی و در نهایت هزینه تمام شده برای دفاتر فنی مقرون به صرفه نبوده و پیشنهاد نمی‌شوند.

 

آتلیه‌های عکاسی و مراکز چاپ عکس:

زمانی که حرف از عکس‌های تخصصی و آتلیه‌ای به میان می‌آید کیفیت چاپ و ماندگاری حرف اول را می‌زند. و دستگاهی که بتواند رنگ‌ها را با شفافیت و رزولوشن بالا پرینت کنند. کارایی بیشتری خواهد داشت. به این منظور، پلاترهای EPSON میتواد بهترین پزیه باشد.

توجه داشته باشید که مواد مصرفی این دستگاه‌ها به خاطر تعداد بالای رنگ‌ها و استفاده از جوهر اصل؛ هزینه ی بالایی دارند.

 

می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده انواعپلاترهای جوهر افشان و پلااترهای لیزری ومطالعه جزئیات فنی هر کدام به بخش فروشگاه سایت بازار چاپ ایران مراجعه کنید .

 

لینک‌های پربازدید:

خرید تونر
خرید دستگاه فتوکپی
خرید پرینتر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد