دستگاه ریسو گراف چیست؟

دستگاه های ريسو گراف (Risograph) برای چاپ صفحه با تعداد بالا مناسب است و حداقل هزینه چاپ را دارد.

دستگاه ریسو گراف چیست؟

ريسو گراف چيست؟

ريسو گراف (Risograph) در حقيقت نوعي چاپ نيست بلكه نامي تجاري است كه يك شركت ژاپني بر روي محصول خود كه نوعي چاپ تلفيقي را ارائه مي كرد گذاشت. اما اين نام  مانند بسياري از نام هاي تجاري در ايران كه به صورت اسم عام به كاربرده مي شوند ، براي اين نوع چاپ استفاده مي شود.

نام اصلي اين نوع چاپ داپليكيشن مي باشد كه اصولاً متداول نميباشد.

عملكرد كلي اين نوع چاپ به اين شکل است كه نوعي مركب خميري شكل درون درام قرار ميگيرد و كل سطح درام را رنگی مي كند  پوششي نازك با جنسي خاص روي اين درام كشيده ميشود كه مركب از آن عبور نميكند اين پوششمستر (Master) نام دارد . در جاهايي كه قرار است روي كاغذ چاپ شود بر روي سطح مستر منافذ بسيار ريزي ايجاد مي شود كه از آنجا مركب به بيرون چکه میکند و وقتي كه كاغذ در تماس با مستر قرار ميگيرد طرح مورد نظر روي كاغذ چاپ مي شود.

مستر رولی حدود 125 یا 100 یاردی به عرض بسته به نوع دستگاهA4-B4-A3 بودن است که از دولایه در ضخامت میکرونی تشکیل شده است:

1- لایه الیافی (کاغذ سلولزی)

2- لایه پلاستیکی پلی اتیلن 

با پیجیدنمستردور سیلندر لایه الیافی مرکب سیلندر را به خود جذب می کند و باعث استحکام لایه پلی اتیلنی مستر نیز می شود.

دستگاه ريسوبراي هنگامي مناسب است كه قرار باشد از يك صفحه به تعداد زياد (چاپ بیشتر از 50 عدد) چون مستر در اين سيستم يك بار مصرف است و بعد از چاپ شدن كار بايد به دور انداخته شود و براي كار جديد دوباره مستر جديد ساخته شود.

هزینه تمام شده در ریسو بدون احتساب هزینه کاغذ و مرکب که مقدار خیلی جزیی است بیشتر شامل ارزش مستر مصرفی است برای همین است که توصیه می شود برای تعداد کمتر از 50 نسخه از دستگاه فتوکپی استفاده شود و برای تعداد بیشتر از 50 عدد از دستگاه ریسوگراف استفاده گردد.

 

چاپ رنگی با دستگاه ریسوگراف:

 هر دستگاه ریسو حاوی یک سیلندر است که فقط یک رنگ چاپ میکند اگر شما میخواهید چاپ رنگی انجام بدهید باید سیلندر اضافی داشته باشید که با هر سیلندر و نوع رنگ جوهر آن می توانید سیلندر را داخل دستگاه کرده و مسترگیری کنید و همان رنگ را چاپ کنید.

اگر دو سیلندر اضافی داشته باشید قابلیت چاپ 2 رنگ اضافی خواهید داشت.

بخاطر داشته باشید که برای هر رنگ عملیات چاپ باید روی همان کاغذ تکرار شود می توانید با تهیه سه سیلندر اضافی و انتخاب 3رنگ اصلی قرمز-آبی-زرد برای آنها و اشنا بودن با قوانین ترکیب رنگ کار تمام رنگی نیز داشته باشید در این حالت با ترکیب رنگهای اصلی انواع رنگها دیگر نیز تولید می شود فقط باید خاطر نشان شوم که برای انجام کار رنگی اول باید کیفیت ریسو 600 dpi باشد و دوم اینکه گونیای ریسوگراف باید بسیار دقیق باشد تا تداخلی در ترکیب رنگها ایجاد نشود.

البته بعضی ریسوها مانند v8000 قابلیت چاپ دو رنگ همزمان را هم دارند.

 

دستگاه چاپ ریسوگراف
دستگاه ریسوگراف EZ 220

 

 

این دستگاه ها برای چاپ انواع متنوعی از چاپ از جمله: 

پوستر ، کارت ویزیت، دعوت نامه، گواهی نامه، پاکت نامه، کاتالوگ، چاپ هنری و سربرگ استفاده می شوند. 

 

مزایای چاپ ریسو :

  • این روش چاپ در مقایسه با سایر فرآیند های چاپ، گزینه مقرون به صرفه تری است.
  • می توان جزئیات تصویری و پوشش های رنگی زیبایی را بدست آورد. می توان هر چند بار که میخواهید یک ورق کاغذ از آن عبور دهید تا لایه های مختلف رنگی ایجاد شود.
  • سازگار با محیط زیست هستند. تمام جوهرهای ریسو دارای روغن نباتی هستند. جوهر ریسو به جای خشک کردن مواد شیمیایی سنگین یا گرما از طریق جذب به مواد کاغذی بدون پوشش خشک می شود. به همین دلیل مصرف برق در تمام مراحل چاپ بسیار کم است.
  • در مقایسه با دستگاه فتوکپی استاندارد بسیار قابل اعتماد است و سرعت بسیار بالایی (معمولاً 150 صفحه در دقیقه) دارد.

 

طول عمر دستگاه های ریسوگراف چقدر است؟

ریسوگراف اغلب دستگاه مورد استفاده در چاپخانه های اداری است. از آنجا که در روند چاپ گرما دخیل نیست، گیربکس کمتری را تجربه می کنند و نسبت به سایر چاپگرهای اداری به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند. به همین دلیل عمر مفید بیشتری نیز دارند.

 

می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده انواع دستگاه ریسو و قطعات مصرفی دستگاه ریسو مطالعه جزئیات فنی هر کدام به بخش فروشگاه سایت بازار چاپ ایران مراجعه کنید .

 

لینک های پربازدید:

خرید پرینتر
خرید تونر
خرید جوهر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد