آشنایی با مرکب چاپ افست

بنای چاپ افست حاصل از همراهی آب و مرکب می باشد. تنظیم آب و مرکب در چاپ افست بسیار مهم است زیرا اندکی اشتباه موجب خراب شدن مرکب و به باد رفتن هزینه ای است که برای تهیه آن ها کرده ایم. ترکیب این دو مورد باهم از روش علمی خاصی اصلا پیروی نمی کند و کاملا بر اساس تجربه و مهارت می باشد.

آشنایی با مرکب چاپ افست

مرکب چاپ افست:

فردی که در چاپخانه مسئول دستگاه چاپ می باشد اگر با ترکیبات آّب ومرکببه درستی آشنا باشد می تواند به راحتی مرکب چاپ افست قابل قبولی با ترکیب این دو (و مواد مورد نیاز برای تهیه مرکب چاپ) به وجود آورد.

 

نحوه ایجادمرکب چاپ افست:

همانطور که در پاراگراف قبل اشاره کردم مرکب چاپ افست حاصل از همراهی و یا ترکیب شدن آب وچربی (یا همان مرکب) می باشد. نحوه ایجاد مرکب چاپ افست که نیاز به مهارت و دانش بالایی دارد بدین صورت است که ابتدا سطح پلیت را با لایه ای نازک از آب باید بپوشانیم این نکته بسیار مهم است تمامی سطح پلیت به طور کامل و یکنواخت با آب پوشانده شود.( سیستم تهیه رطوبت را باید به گونه ای تنظیم کرد که هر جایی از پلیت که رطوبت نداشته باشد سریعا توسط این سیستم رطوبت رسانی شود و فردی که مسئول دستگاه چاپ است به راحتی به این سیستم دسترسی داشته باشد)

اگر به سیستم آب رسانی یکنواخت در تهیه مرکب چاپ افست دقت نکنیم مشکلات مختلفی برای ما در هنگام چاپ به وجود می آید مثلا ممکن یک جای چاپ سیاهی بیش از حد وجود داشته باشد ویک جای دیگر به دلیل وجود آب بیش از حد چاپ روی کاغذ اصلا مشخص نباشد پس برای به وجود آوردن یک چاپ با کیفیت حتما به این موضوع توجه کنید.

در تهیه مرکب چاپ افست علاوه بر میزان پخش آب باید به دمای آب که حدود 7 الی 8 درجه و میزان اسیدی یا بازی بودن آب یا (ph) توجه ویژه ای کرد زیرا این موارد هم در ایجاد کیفیت مناسب چاپ دخیل هستند.(مقدار الکلی  هم که به آّب اضافه می کنیم باید مورد توجه قرار گیرد)

مرکب چهاررنگ کره‌ای KMI ( سری رویال استار)

 

برای تنظیم ph  لازم گاهی به آب ماده ای به نام داروی آب را اضافه کنیم که ph  آن را برای تهیه مرکب چاپ افست مناسب شود. داروی آب علاوه بر تنظیم ph  میزان کشش سطحی آب را تا حدی کم می کند و باعث پخش راحت تر آب به روی پلیت مورد نظر برای تهیه مرکب چاپ افست میشوذ.

نکته بعدی در تهیه مرکب چاپ افست میزان چربی یا همان مرکب آن است به این  دلیل است  که ما به میزان اسیدی بودن آب در تهیه مرکب چاپ افست توجه داریم چون  اگر اسیدی باشد مانع چسبیدن مرکب چرب به سطح های غیر چاپی می شود.میزان اسیدی بودن آّ ب در تهیه مرکب چاپ افست حدود 3الی 4 درصد باشد کافی است.

در دستگاه های جدید امروزی که دارای یخچال هستند میزان مرکب و آب و دارو والکل خودش به طور خودکار تنظیم شده و نیازی به دخالت فرد مسئل دستگاه نیست البته نگه داری یخچال دستگاه چاپ هم شرایط خاص خودش را دارد.

میتوانید برای مشاهده و تهیهانواع مرکب چاپ افستبه بخش فروشگاهبازار چاپ ایرانمراجعه کنید.

 

لینک‌های پربازدید:

خرید دستگاه چاپ بنر
خرید دستگاه چاپ پارچه
خرید چاپگر اکوسالونت

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد