زینک چیست؟ (Printing Plate)

زینک از اصلی ترین ملزومات چاپ افست است. زینک ورقی نازک از جنس فلزی، پلاستیکی یا کاغذی با ابعاد مشخص است. ماده اولیه مورد استفاده در ساخت زینک های چاپ افست، اغلب آلومینیوم است. (به دلیل ویژگی هایی مانند آب دوست بودن سطح آلومینیوم.)

زینک چیست؟ (Printing Plate)

زینک (Printing Plate):

اگرچه پیشرفته ترین شرکت های چاپ تجاری به سمتچاپ دیجیتالحرکت می کنند، اما بسیاری از آنها هنوز از روشچاپ افستاستفاده می کنند. چرا که چاپ افست با صفحات فلزی همچنان بالاترین کیفیت چاپ ممکن را دارد.

ما در این مقاله می خواهیم بررسی اجمالی در موردزینک(Printing Plate)داشته باشیم. که یکی از ضروری ترینملزومات چاپ افستمیباشد .

چاپ افستاز زینک برای انتقال تصویر به کاغذ یا سایر لایه ها استفاده می کند. زینک های مورد استفاده در چاپ افست نازک (تا حدود 0.3 میلی متر) هستند. به راحتی بر روی سیلندر صفحه نصب می شوند و بیشتر آنها دارای ساختار فلزی مونو (آلومینیوم) هستند. یا  در بعضی مواقع چند فلزی، پلاستیکی یا کاغذی هستند.

آلومینیوم به دلیل ویژگی های فوق العاده و آب دوست بودن سطح، اغلب ماده اولیه مورد استفاده در ساخت زینک های چاپ افست میباشد.

 صفحات فلزی گرانتر از صفحات کاغذی هستند، اما دوام بیشتری دارند. تصاویر با کیفیت بالا روی کاغذ تولید می کنند و دقت بیشتری نسبت به صفحات ساخته شده از مواد دیگر دارند.

و صفحات پلی استر که بسیار ارزان تر هستند و می توانند به جای صفحات آلومینیوم برای قالب های کوچکتر یا کارهای با کیفیت متوسط ​​استفاده شوند. زیرا ثبات ابعادی آنها کمتر است.

عدم انحلال روغن و آب  ویژگی برجسته زینک میباشد.

Printing Plate )zink)

  زینک چاپ افست شامل دو منطقه میباشد: 

  • منطقه غیر حامل: در این منطقه اطلاعات تصویر جذب آب می شود
  • منطقه حامل اطلاعات و تصویر: در این منطقه، اطلاعات تصویر دفع آب شده و جذب مرکب پایه روغنی روی زینک صوت می گیرد.

 

مراحل چاپ افست:

درچاپ افستنخست آن چه را که باید چاپ شود بر روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می‌کنند.

سپس این صفحه را با مواد شیمیایی طوری حساس می‌کنند که فقط نوشته‌ها و تصاویر آن، مرکب چاپ را به خود می‌گیرد.

زینک را به دور نخستین استوانه می‌پیچند؛ طرح آن بر اثر فشار روی پوشش لاستیکی استوانه دوم برمی گردد. 

کاغذ سفید که متوالیا به دور استوانه سوم می‌پیچد مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم می‌گیرد.

با درگیر شدن عکس های رنگی، اوضاع پیچیده تر می شود. چاپ افست مستلزم تفکیک تصاویر رنگی به چهار رنگ جوهر - فیروزه ای ، سرخابی ، زرد و سیاه است. پرونده های CMYK در نهایت به چهار صفحه تبدیل می شوند که همزمان بر روی چهار سیلندر روی دستگاه چاپ کار می کنند.

 زینک های مورد استفاده در چاپ افست، باید توانایی انتقال تصویر به کاغذ ، مقوا یا سایر بسترها را داشته باشند.

زینک های چاپی معمولاً از فلز، پلاستیک، لاستیک، کاغذ و سایر مواد ساخته می شوند. تصویر با فرایندهای حکاکی فتوشیمیایی، فتومکانیکی یا لیزر بر روی زینک قرار می گیرد.

 

تغییرات شیمیایی در نتیجه نفوذ نور(نور حاوی اشعه ماورا بنفش) رخ می دهد و باعث می شود پوشش حساس به نور بسته به نوع و ساختار آن واکنش متفاوتی نشان دهد. 

هنگام تولید زینک، دو نوع واکنش فتوشیمیایی وجود دارد:

• سخت شدن لایه حساس به نور توسط نور (ساخت زینک منفی) /نگاتیو

• تجزیه لایه حساس به نور توسط نور (زینک سازی مثبت)پوزیتیو

پس از نوردهی زینک زیر فیلم نگاتیو، پوشش قسمتهای نوردیده پاک می شود و این قسمتها به عنوان سطح بدون تصویر چاپی درخواهند آمد.

و در زینک هــای پوزیتیو در موقع ظهور، قسمت های نور نخورده به عنوان قسمت های  چاپ شونده ظاهر خواهند شد.

***نوردهی بیش از حد در کار با زینک پوزتیو موجب ریز و سوزنی شدن ترام (کور کردن ترام)  و در زینک های نگاتیو ،باعث درشت شدن (نخودی شدن) ترام  میشود.

 انعطاف پذیری و کار با با زینک پوزتیو آسان تر است  و در اغلب کشورها از آن استفاده میشود.

 

چاپ افست مرطوب و بدون آب

انواع چاپ افست:

  •  افست مرطوب 
  • افست بدون آب

درچاپ افست مرطوب، از ترکیبی از مایعات مرطوب کننده (محلول های مرطوب کننده) برای مدیریت چسبندگی جوهر و محافظت از مناطق استفاده می شود .

درچاپ افست بدون آب، زینکی وجود دارد که از پوشش سیلیکونی مقاوم در برابر جوهر برای از بین بردن نیاز به محلول مرطوب کننده استفاده می کند. به طوری که‌ قادر‌ است‌ تفاوت‌ بین‌ قسمت‌های‌ تصویردار‌ و‌ بدون‌ تصویر‌ را‌ بدون‌ وجود‌ آب‌ تشخیص‌ دهد.

این زینک های بدون آب، از حرکت ناخواسته جوهر جلوگیری کرده و باعث کاهش خطا می شود. تا تصویری با وضوح فوق العاده ریز، با تراکم جوهر جامد بهتر و تغییرات رنگ کمتر در طول اجرا ایجاد کند. تراکم بیشتر جوهر به معنای کنتراست بهتر و رنگهای جسورانه تر است. 

از بین بردن محلول مرطوب کننده از فرآیند چاپ نیز فرایند چاپ سازگار با محیط زیست است. زیرا هیچ محلول سمی برای حفظ تعادل جوهر / آب وجود ندارد و ضایعات کاغذ کمتری وجود دارد زیرا آماده سازی سریعتر و دقیق تر است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن انواعزینکمی‌توانید به فروشگاه سایتبازار چاپ ایرانمراجعه کنید .

 

لینک‌های پربازدید:

خرید دستگاه چاپ بنر
خرید دستگاه چاپ پارچه
خرید چاپگر اکوسالونت

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد