16:26 - 1399/11/25

چگونگی کار هد پرینتر (Head Printer )

همه چاپگرهای جوهر افشان دارای هدپرینتر هستند . هد پرینتر یک جز چاپگر است که به انتقال جوهر به صفحه کمک می کند. این کار را با شلیک قطرات کوچک جوهر از طریق نازل های چاپگر متعدد انجام می دهد تا چاپ دلخواه ایجاد شود. هنگامی که یکی از این نازل ها مسدود می شود ، چاپهای شما محو یا خط دار به نظر می رسند.

چگونگی کار هد پرینتر (Head Printer )

منظور ازهد چاپگر (Head Printer )چیست؟

هد پرینتر دستورالعمل چاپ را از پردازنده چاپ محلی یا رایانه دریافت می کند. سپس شدت ، مقدار و محل جوهر مورد نیاز را ارزیابی می کند و سر را به صورت افقی ، خط به خط ، به آن مکان ها منتقل می کند تا مطالب را بنویسد یا چاپ کند و این کار را با شلیک قطرات کوچک جوهر از طریق نازل های چاپگر متعدد انجام می دهد تا چاپ دلخواه ایجاد شود

 همهچاپگرهای جوهر افشاندارای هد چاپی هستند. قبل از اینکه هد پرینتر موجود شود ، در چاپخانه هایی که چاپ می شد این فرآیند اغلب نامرتب و گران بود و پرس ها بسیار بزرگ بودند. هد چاپ مدرن با کاهش خرابکاری و کاهش هزینه در چاپگرهای جوهر افشان جوهر را روی کاغذ یا سایر رسانه ها به صورت کنترل شده اسپری می کنند تا تصویر مورد نظر تولید شود.

 

آیا همههدهای چاپیمشابه هم هستند؟

اگرچه همه آنها کار اساسی یکسانی را انجام می دهند ، اما یکسان نیستند. تولیدکنندگان مختلف از هد چاپ با فناوری متفاوت استفاده می کنند. در حال حاضر ، دو نوع  وجود دارد که هر کدام از آنها روش دیگری برای پاشیدن جوهر استفاده می کنند.

 دو نوع Piezo و Thermal هستند. در حالی که هر دو هد چاپی بر اساس تقاضا هستند ، اما نحوه انتقال جوهر به داخل چاپگر و خارج آن متفاوت است.

 

- هد پرینتر Piezo جوهر افشان :

هدهای چاپ پیزو از گرما برای بیرون کشیدن جوهر از نازل استفاده نمی کنند. در عوض ، هد چاپ Piezo دارای لایه ای است - معمولاً یک فیلم نازک - که در معرض بار الکتریکی قرار دارد و باعث لرزش فیلم می شود. این لرزش باعث انعطاف و خم شدن قسمت بالای فیلم می شود ، باعث ایجاد فشار می شود و جوهر را از نازل بر روی کاغذ وارد می کند. امکان لرزش و انعطاف پذیری سریع فیلم ، امکان کنترل دقیق تری از سرعت هل دادن جوهر از نازل را فراهم می کند.

هد چاپی Piezo با طیف وسیعی از جوهر سازگار است زیرا در فرآیند چاپ از گرما استفاده نمی کند. جوهرهای سازگار شامل جوهرهای پایه آب ، روغن ، حلال های محیط زیست و حلال ها هستند. یک هد چاپی Piezo معمولی دارای 720 نازل در هر رنگ است که می تواند به چندین پاس نیاز داشته باشد و ممکن است سرعت چاپ را کاهش دهد. هد چاپی پیزو می تواند اندازه قطره جوهر را کنترل کند ، که می تواند در برخی از برنامه ها هنگام استفاده از اندازه قطرات کوچکتر ، وضوح چاپ را افزایش دهد. طول چاپهای پیزو بیشتر است و برای ماندگاری چاپگر (به طور کلی حدود 3-5 سال) طراحی شده اند. اگر سر چاپ پیزو نیاز به تعویض داشته باشد ، گران تر است و به یک سرویس دهنده مجاز احتیاج دارد.

 

- هد پرینتر جوهر افشان حرارتی:

از جوهرهای مبتنی بر آب و حرارت برای چاپ استفاده می کنند. به جای استفاده از غشایی برای ایجاد فشار و وارد کردن جوهر به روی کاغذ ، از حرارت برای جوشاندن جوهر و ایجاد حباب هوا از بخار جوهر استفاده می شود. سپس حباب هوا منفجر می شود زیرا از طریق نازل هد پرینتر چاپ می شود. به محض دفع جوهر ، محفظه به سرعت خنک شده و فرآیند تکرار می شود.

هد چاپی حرارتی با Aquas یا جوهرهای پایه آب سازگار است. یک هد چاپ حرارتی معمولی که در پلاترهای کانن مورد استفاده قرار می گیرد دارای 2560 نازل در هر رنگ است ، مشکی مات دارای 5،120 نازل است زیرا دو کارتریج سیاه مات مورد نیاز است. بسته به میزان چاپ و بسته به نوع رسانه ، چاپگرهای حرارتی زودتر فرسوده می شوند. چاپگرهایی که از هد چاپگر حرارتی استفاده می کنند برای تعویض آسان چاپگر طراحی شده اند و توسط کاربر بدون تماس سرویس انجام می شود. تعویض هد چاپگر حرارتی نیز هزینه کمتری دارد.

*** بسته به آنچه قرار است چاپ کنید ، بهتر است در مورد هد پرینتری که در نظر گرفته اید تصمیم بگیرید. 

 

تمیز کردنهد پرینتر:

علت اصلی مشکلات چاپ جوهر افشان خشک شدن جوهر بر روی نازل های هد پرینتر است که باعث خشک شدن رنگدانه ها و رنگها و تشکیل یک بلوک جامد از جرم سخت شده می شود که مجراهای میکروسکوپی جوهر را وصل می کند. بیشتر چاپگرها با پوشاندن نازل های هد پرینتر با درپوش لاستیکی در صورت استفاده از چاپگر ، سعی می کنند از این خشک شدن جلوگیری کنند. از دست دادن ناگهانی برق ، یا جدا کردن دستگاه از چاپگر قبل از اینکه چاپگر را ببندد ، می تواند باعث شود که چاپگر در حالت بدون پوشش باقی بماند. حتی در صورت بسته شدن سر ، این مهر و موم کامل نیست و طی چند هفته رطوبت (یا حلال دیگر) می تواند به بیرون نفوذ کند و باعث خشک شدن و سفت شدن جوهر شود. هنگامی که جوهر شروع به جمع آوری و سفت شدن می کند ، می تواند بر حجم افت تأثیر بگذارد ، مسیر قطره تغییر کند یا نازل به طور کامل از جوهر جت جلوگیری کند. برای مقابله با این خشک کردن ، تقریباً همه چاپگرهای جوهرافشان مکانیزمی برای اعمال مجدد رطوبت در سر چاپ دارند. به طور معمول منبع جداگانه ای از حلال بدون جوهر خالص برای انجام این کار در دسترس نیست و بنابراین در عوض از خود جوهر برای بازسازی مجدد سر چاپ استفاده می شود. چاپگر سعی می کند همه نازل ها را به یک باره شلیک کند و با پاشش جوهر ، مقداری از آن از طریق هد پرینتر به کانالهای خشک پیچیده و جوهر سخت شده را تا حدی نرم می کند. پس از پاشش ، یک تیغه پاک کن لاستیکی در هد چاپ چاپ می شود تا رطوبت به طور مساوی در هد پرینتر چاپ شود ، و جت ها دوباره همه شلیک می شوند تا توده های جوهر مسدود کننده کانال ها را از بین ببرند.

اگر متوجه شدید که علی رغم روشهای تمیز کردن خودکار ، باید چاپگر خود را تمیز کنید ، برای انجام این کار چند راه وجود دارد. نرم افزار درایور همراه چاپگر شما باید دارای چرخه تمیز کردن یا نگهداری باشد که می توانید آن را فعال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به دفترچه راهنمای چاپگر خود مراجعه کنید. این راهنما همچنین باید برخی نکات اضافی را برای عیب یابی ارائه دهد ، و در صورت نیاز به تمیز کردن دستی چاپگر ، می تواند خود را پیدا کنید. به طور کلی ، از الکل ایزوپروپیل و یک پارچه یا سواب بدون پرز استفاده کنید - الکل بدون باقی مانده باقی مانده به سرعت تبخیر می شود.

در صورت مسدود شدن نازل های چاپی ، ممکن است روش تمیزکاری بیشتری در پیش داشته باشید.

 

در طراحی هد چاپی جوهر افشان دو فلسفه اصلی طراحی وجود دارد: هد ثابت و یکبار مصرف که هر کدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند.

  • هد پرینتر ثابت

فلسفه هد ثابت که برای ماندگاری در طول چاپگر طراحی شده است. ایده این است که هر بار که جوهر تمام می شود ، هد نیازی به تعویض ندارد ، می توان هزینه های مصرفی را کاهش داده و سر خود را دقیق تر از یکبار مصرف ارزان دانست ، که معمولاً نیازی به کالیبراسیون ندارد. از طرف دیگر ، در صورت آسیب دیدگی و تعویض هد ، اگر هد ثابت خراب شود ، تهیه هد جایگزین می تواند گران تمام شود. اگر هد پرینتر برداشته نشود ، خود چاپگر باید تعویض شود.

هد پرینترهای ثابت در محصولات مصرفی موجود است ، اما اکثرا در چاپگرهای پیشرفته صنعتی و چاپگرهای با ابعاد بزرگ دیده می شود. 

 

  • هد پرینتر یکبار مصرف

فلسفه سر یکبار مصرف از هد چاپی استفاده می کند که به عنوان بخشی از کارتریج جوهر قابل تعویض عرضه می شود. با هر بار اتمام کارتریج ، کل کارتریج و هد چاپ با کارتریج جدید جایگزین می شوند. این به هزینه مواد مصرفی می افزاید و ساخت هد با دقت بالا با هزینه مناسب دشوارتر می شود ، اما همچنین به این معنی است که هد چاپی آسیب دیده یا مسدود شده فقط یک مشکل جزئی است: کاربر می تواند به راحتی یک کارتریج جدید بخرد

اما یک روش میانی نیز وجود دارد: مخزن یکبار مصرف جوهر متصل به هد یکبار مصرف ، که به ندرت تعویض می شود (شاید هر دهم مخزن جوهر یا همین حدود). اکثر چاپگرهای جوهرافشان با حجم بالا از این تنظیمات استفاده می کنند .

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و  مشاهدهانواع هد چاپگرهای جوهر افشانمی توانید بهبخش فروشگاه سایت بازار چاپ ایرانمراجعه کنید.

 

لینک‌های پربازدید:

خرید دستگاه چاپ بنر
خرید دستگاه چاپ پارچه
خرید چاپگر اکوسالونت

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد