14:00 - 1400/01/07
آگهی های مرتبط

چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک (Silkscreen) برای چاپ تصاویر و طرح های مختلف روی لباس و لوازم جانبی و یا برای چاپ طرح های گرافیکی و هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارچه و کاغذ متداول ترین سطوح چاپ شده با استفاده از فرایند چاپ سیلک هستند.

چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلکهم در صنعت تجاری، برای چاپ تصاویر و طرح های مختلف روی انواع لباس و لوازم جانبی و هم در بخش هنری برای زنده کردن طرح های گرافیکی مورد استفاده قرار می گیرد. از طرح های روی تی شرت ها گرفته تا پوستر و کیف دستی و بسیاری موارد دیگر…

چاپ سیلک مبتنی بر شابلون، قدیمی ترین شکل چاپ سیلک هست. در این فرآیند، جوهر از طریق صفحه مشبکشابلونبرای انتقال طرح بر روی یک سطح صاف فشار داده میشد.

ماده اصلی مورد استفاده در چاپ صفحه ابریشم بود، از این رو چاپ Silkscreen نامگذاری شد. ولی امروزه پلی استر در صنعت چاپ بیشترین استفاده را دارد.

پارچه و کاغذ متداول ترین سطوح چاپ شده روی صفحه هستند. اما با جوهرهای تخصصی چاپ روی چوب، فلز ، پلاستیک و حتی شیشه نیز امکان پذیر است. این تکنیک در طیف وسیعی از صنایع مختلف مانند خودرو سازی، پزشکی، صنایع غذایی، لوازم ورزشی، اسباب بازی، محصولات بهداشتی و آرایشی، قطعات لوازم خانگی و …مورد استفاده قرار می گیرد.

چاپ سیلک دستی

مزایای چاپ سیلک

  • رنگ های زنده حتی روی پارچه های تیره را میتوان تولید کرد.
  • این تکنیک به چاپگر اجازه می دهد تا به راحتی چندین بار یک طرح را تولید کند و از یک شابلون صدها بار - یا حتی هزاران بار - برای تولید مجدد همان طرح استفاده کند. این امر باعث می شودچاپ سیلکبه عنوان یک تکنیک بسیار کارآمد برای تولید سفارشات بزرگ لباس های سفارشی شناخته شود.
  • برای طراحی های جسورانه و گرافیکی مناسب است.
  • معمولاً کیفیت ظاهری بالایی در محصولات نهایی ایجاد می کند.
  • فرآیند کلیچاپ سیلک، به حداقل تجهیزات و مواد نیاز دارد و از لحاظ اقتصادی بصرفه میباشد.
  • مقاومت بالایی در برابر شستشو دارد.

 

انواع روشهای چاپ سیلک

چاپ سیلک به دو روش دستی و اتوماتیک انجام میگیرد اما هر دو روش دارای عملکرد مشابه هستند.

دستگاه چاپ سیلک sp2000

فرایند چاپ سیلک

  • مرحله 1: طراحی ایجاد می شود.

ابتدا، طرحی که قرار است روی محصول نهایی ایجاد شود را روی یک فیلم استات شفاف چاپ می کنند.

  • مرحله 2: صفحه آماده شده است.

چاپگر یک صفحه مش متناسب با پیچیدگی طرح و بافت پارچه چاپ شده انتخاب می کند. سپس صفحه مش با لایه ای از امولسیون واکنش پذیر در برابر نور پوشانده می شود، که در برابر نور شدید سخت می شود.

  • مرحله 3: امولسیون در معرض نور قرار می گیرد.

ورق استات حاوی طرح بر روی صفحه روکش شده با امولسیون قرار می گیرد و کل آن در معرض نور قرار می گیرد. نور امولسیون را سخت می کند، بنابراین قسمت هایی از صفحه که توسط طرح پوشانده شده اند به صورت مایع باقی می مانند. اگر طرح نهایی شامل بیش از یک رنگ باشد، برای استفاده از هر لایه جوهر باید از یک صفحه جداگانه استفاده شود.

  • مرحله 4: امولسیون شسته می شود و شابلون ایجاد می شود.

بعد از اینکه صفحه برای مدت زمان مشخصی در معرض نور قرار گرفت، نواحی صفحه که توسط طرح پوشانده نشده اند سخت خواهند شد. سپس هرگونه امولسیون سخت نشده با دقت شستشو داده می شود. یک اثر واضح از طرح بر روی صفحه برای عبور جوهر از خود باقی میماند. سپس صفحه خشک می شود و چاپگر دقیق ترین شکل ممکن در طرح اصلی را ایجاد می کند. شابلون اکنون آماده استفاده است.

  • مرحله 5: مورد برای چاپ آماده می شود.

صفحه روی دستگاه قرار می گیرد. مورد یا لباسی که چاپ می شود به صورت صاف روی صفحه چاپ، زیر صفحه قرار داده میشود. تعدادی پرس مختلف وجود دارد: دستی و اتوماتیک. اما بیشتر چاپگرهای مدرن تجاری از یک چاپگر چرخشی اتوماتیک استفاده می کنند، زیرا این امر باعث می شود چندین صفحه مختلف همزمان کار کنند. 

برای چاپهای چند رنگ، از این نوع چاپگرها می توان برای پشت سر هم قرار دادن لایه های رنگی جداگانه نیز استفاده کرد.

  • مرحله 6: جوهر روی نسخه چاپی مورد نظر فشار داده می شود.

صفحه روی نسخه چاپی موردنظر پایین می آید. جوهر به انتهای بالای صفحه اضافه می شود. جوهر از طریق مناطق باز استنسیل فشار داده میشود و طرح در محصول زیر حک می شود. اگر چاپگر چندین مورد را ایجاد می کند، صفحه نمایش بلند شده و لباس جدیدی روی صفحه چاپ قرار می گیرد. سپس این فرآیند تکرار می شود. هنگامی که همه موارد چاپ شد و شابلون طرح ها را انتقال داد، با استفاده از یک مایع مخصوص شستشو، امولسیون برداشته می شود تا بتوان مش دوباره استفاده کرد و شابلون های جدید ایجاد کرد.

  • مرحله 7: محصول خشک می شود.

سپس محصول چاپ شده ازخشک کن چاپ سیلکرد میشود، که جوهر را خشک می کند و یک محصول صاف و رنگی چاپ می کند. محصول نهایی قبل از ارائه به بازار، کاملاً بررسی و شسته می شود.

انواع طرح با چاپ سیلک

جوهر و پارچه مود استفاده در چاپ سیلک

جوهر، رنگدانه یا رنگ از طریق صفحه مشبک و بر روی محصول چاپ مورد نظر رانده می شود و یک اثر رنگی از طرح شابلون را بر روی محصول منتقل می کند.جوهرهای تخصصی زیادی وجود دارد که می توانند برای ایجاد تأثیرات متفاوت بر روی محصول نهایی استفاده شوند. به عنوان مثال، ممکن است از جوهرهای براق، جوهرهای دارای بافت یا جوهرهای پف دار (برای ایجاد سطح برآمده) استفاده کنید تا جلوه منحصر به فردی ایجاد کنید.

همچنین نوع پارچه ای را که روی صفحه چاپ می شود در نظر بگیرید، زیرا برخی از جوهرها برای برخی مواد بهتر از بقیه کار می کنند. از نوعی جوهر استفاده کنید که پس از اعمال حرارت و ... قابل شستشو باشد. با این کار یک کالای رنگی و با پوششی طولانی تولید می شود که می تواند بارها و بارها پوشیده شود.

 

 

لینک‌های پربازدید:

خرید تونر
خرید دستگاه فتوکپی
خرید پرینتر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد