آشنایی با دستگاه پرس حرارتی

دستگاه پرس حرارتی با استفاده از گرما و فشار، طرح های گرافیکی را روی سطوح دیگری منتقل می‌کند که تی شرت محبوب ترین آن هاست. دستگاه پرس حرارتی فقط به چاپ روی پارچه محدود نمی‌شود بلکه برای انتقال تصاویر و طرح ها روی لیوان، بشقاب، صفحه موس، کلاه، پازل و انواع محصولات دیگر نیز کارایی دارد.

آشنایی با دستگاه پرس حرارتی

دستگاه پرس حرارتی ابزاری برای انتقال تصاویر و نقش های گرافیکی بر روی اشیای مختلف است. روزگاری برای ایجاد طرح بر روی پارچه از روش های گلدوزی و چاپ های اولیه استفاده میشد که نتیجه کار برای بسیاری افراد رضایت بخش نبود. هرچند صنعت چاپ پیشرفت های بسیاری کرد و توانست پارچه هایی با نقش و نگارهای مختلف تولید کند. اما گاهی دوست داریم طرح و نقش انحصاری خود را بر روی لباس، لیوان چای و غیره داشته باشیم.دستگاه پرس حرارتیتحولی در زمینه چاپ تصاویر انحصاری بر روی اشیای مختلف ایجاد کرد.

دستگاه پرس حرارتی چیست؟

عملکرد و شکل ظاهری دستگاه پرس حرارتی یا هماندستگاه چاپ سابلیمیشنتا حدودی مشابه اتو پرس های خانگی است. مبنای پرس حرارتی برای انتقال تصاویر بر روی اشیا، فشار و حرارت است. البته این دستگاه انواع و اشکال مختلفی دارد تا بتوان از آن برای انتقال تصاویر بر روی وسایل گوناگون مانند گلدان، توپ و غیره استفاده کرد. ماشین های پرس حرارتی یک فرصت ایده آل برای رشد و توسعه ی مشاغل نوین اعم از فروش لیوان ها و گلدان هایی با طرح و نقش مورد نظر شما است.

تنظیم دما دستگاه پرس حرارتی

مراحل تنظیم دما و طراحی دستگاه پرس حرارتی

دو عامل کار با دستگاه پرس حرارتیعبارتند از:

  • تنظیم دما:برای کار با دستگاه پرس حرارتی باید دما را تنظیم کنید. در ابتدا برای انتقال تصویر بر روی لباس باید متناسب با جنس پارچه دمای دستگاه را تنظیم کنید. بر روی دستگاه های پرس یا دفترچه ی راهنمای آن معمولا دستورالعمل تنظیم دما قرار داده می‌شود. کلید ترموستات دستگاه پرس را تا زمانی که سنسور گرمایشی دستگاه فعال شود و نور قرمز از آن ساطع شود را بچرخانید. زمانی که چراغ چشمک زن روشن و خاموش شد باید دکمه ی پایان گرم شدن دستگاه را لمس کنید تا دستگاه بیش از اندازه داغ نشود.
  • تنظیم طراحی:در این مرحله دستگاه خود را باز کنید. لباس خود را در جهتی که قرار است چاپ بر روی آن انجام شود، قرار دهید. مدتی درپوش را ببندید تا از گرمان آن مطمئن شوید. سپس دستگیره را پایین بیاورید و از قفل شدن دستگاه اطمینان پیدا کنید.
پرس حرارتی PB ۴۰*۶۰
پرس حرارتی ۴۰*۶۰ کلاس PB

مراحل تنظیم فشار و زمان دستگاه پرس حرارتی

برای کار با دستگاه پرس حرارتی باید دو عامل فشار و زمان را هم در نظر گرفت.

  • فشار:فشار عامل مهمی در دستگاه پرس حرارتی محسوب می‌شود. از این رو برای چاپ تصاویر بر روی اشیای مختلف باید فشار وارد به کالا را متناسب با ضخامت و جنس آن تنظیم کنید. به عنوان مثال فشاری که بر روی لباس پلی استر وارد می‌شود کمتر از فشار وارده شده بر روی گلدان است. در ماشین هایی با تکنولوژی پایین تر به منظور تنظیم فشار، دکمه ی فشار را در جهت عقربه های ساعت می‌چرخانیم به این ترتیب فشار افزایش پیدا می‌کند. چنان چه دکمه را خلاف جهت عقربه های ساعت حرکت دهید فشار کاهش پیدا می‌کند.
  • زمان:با استفاده از دکمه ی تنظیمات زمان می‌توانید مدت زمان لازم را تعیین کنید. به محض فشار دادن دکمه ی شروع تایمر کار خود را آغاز می‌کند. زنگ تایمر نشان دهنده ی پایان چاپ است.

*** در بیشتر دستگاه‌های پرس حرارتی، نمایشگر دیجیتالی وجود دارد که می‌توانید زمان و دما را روی آن تنظیم کنید. برخی از آنها، حتی به شما امکان می‌دهند فشار را نیز به صورت دیجیتالی تنظیم کنید.

ترفندهای استفاده از دستگاه پرس

برای یادگیری و آشنایی با ترفندهای استفاده از دستگاه پرس حرارتی باید گاهی اوقات از روش آزمون و خطا استفاده کنید. برخی از ترفندهای کار با دستگاه پرس حرارتی عبارتند از:

  • تهیه تصویر یا گرافیک مورد نظر: شما میتوانید با تکنیک ها و نرم افزارهایی که در اختیار دارید نقش و تصویر مورد نظر خود را طراحی کنید و یا از طریق موتورهای جستجو طرح مد نظر خود را دانلود کنید. برخی از افراد ترجیح میدهند تصویر مورد نظر را برش داده و از طریق پرس حرارتی به پارچه، لباس و غیره انتقال دهند برخی از افراد هم ترجیح می‌دهند ابتدا طرح را چاپ کنند.
  • کاغذ مناسب برای انتقال طرح: بهترین روش برای انتخاب کاغذ مناسب چاپ پرس حرارتی استفاده از روش آزمون و خطا است. معمولا از کاغذهای حرارتی برای چاپ استفاده می‌شود.

 

دستگاه پرس حرارتی Molten مدل VC45M
دستگاه پرس حرارتی Molten-VC45M

نکاتی در رابطه با پرس حرارتی

  •  برای اینکه با روش کار دستگاه پرس حرارتی آشنا شوید می توانید تیشرتی را به صورت تستی بر روی پرس حرارتی بزارید. بدین ترتیب میزان دما، فشار و زمان لازم برای تیشرت را تعیین کنید.
  • انتخاب پارچه مناسب: نمی‌توانید هر پارچه یا لباسی با ضخامت های نازک را بر روی دستگاه پرس حرارتی قرار دهید و انتظار یک چاپ زیبا داشته باشید. پارچه هایی از جنس پلی استر، پنبه و به طور کل پارچه هایی از جنس مواد طبیعی بسیار مناسب است.
  • برای این که طرح شما به طور دقیق بر روی لباس و سایر اشیا منطبق شود. می‌توانید ابتدا تصویر را بر روی کاغذ چاپ کنید سپس آن را به پارچه انتقال دهید. بدین ترتیب ایرادات طرح کوچک یا بزرگی آن مشخص می‌شود.
  • دقت کنید لباس یا وسیله ای که بر روی دستگاه پرس حرارتی قرار میدهید کاملا صاف باشد. تصویر کج هیچ زیبایی بر روی لباس شما ایجاد نمی‌کند. می‌توانید خطوط تنظیم پرس حرارتی، خط کش ساده و غیره استفاده کنید.

 

انواع دستگاه های پرس حرارتی کدامند؟

اصول و عملکرد انواع دستگاه پرس حرارتی مشابه هم است. در واقع دستگاه پرس حرارتی از دو جزء حرارت و فشار برای چاپ تصاویر استفاده می‌کند. ساختار و شکل این دو عامل در دستگاه پرس موجب تنوع در معماری دستگاه پرس می‌شود. انواع ماشین پرس حرارتی عبارتند از:

  • Clam shell: ساختار این دستگاه به صورت تاشو است و حرارت از درب بالا ساطع می‌شود.
  • Swing away: حرارت به صورت شناور از درپوش بالا به سمت پایین انتقال پیدا می‌کند.
  • ماشین پرس حرارتی کشویی و ماشین پرس حرارتی در خلاء.

 

نحوه ی آماده سازی محیط برای کار با پرس حرارتی

قبل از شروع کار با دستگاه پرس حرارتی باید فضای اطراف را آماده کنید. محل قرار گیری دستگاه های پرس حرارتی باید کاملا صاف و منظم باشد. رعایت این موارد سبب افزایش ایمنی، افزایش سرعت، بالا رفتن کارایی و غیره می‌شود.

  • ماشین پرس حرارتی را باید به یک پریز برق جداگانه متصل کنید.
  • ارتفاع قرارگیری دستگاه، باید به نحوی باشد که بتوانید درپوش تاشو و کشویی را جابجا کنید.
  • دستگاه پرس باید از سه جهت آزاد باشد.
  • می‌توانید برای دستگاه پرس یک فن نصب کنید و پنجره ها را باز بگذارید تا جابه جایی هوا به خوبی انجام گیرد.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد