12:19 - 1400/01/28
آگهی های مرتبط

چاپ دو رو یا دوبلکس چیست؟

چاپ دوبلکس هم از لحاظ صرفه جویی در زمان و هم هزینه و ... برای زمانی که حجم زیادی چاپ برای تولید دارید گزینه مناسبی است. چاپ در دو طرف کاغذ را چاپ دورو یا دوبلکس می‌نامند.

چاپ دو رو یا دوبلکس چیست؟

امیدواریم این مقاله برخی از سوالاتی که ممکن است در موردچاپ دوبلکسداشته باشید را روشن کند. بابازار چاپ ایرانهمراه باشید.

در حالی که دنیا به سمتی می‌رود که از کاغذ کمتری استفاده شود، هنوز برخی اوقات نیاز به نسخه فیزیکی می‌شود. چاپ دو طرفه می‌تواند یک روش عالی برای صرفه جویی در کاغذ و زمان باشد.

چاپ در دو طرف کاغذ راچاپ دوبلکسمی‌گویند. اکثر چاپگرها امکان چاپ خودکار در هر دو طرف یک ورق کاغذ را دارند (چاپ خودکار دوبلکس). چاپگرهای دیگر دستورالعمل هایی را ارائه می‌دهند تا بتوانید مجدداً صفحات را برای چاپ سمت دوم دوباره وارد کنید. (چاپ دو طرفه دستی)

 

چاپ خودکار دوبلکس یا چاپ دوبلکس دستی؟

بسته به چاپگر، ممکن است گزینه هایی برایچاپ خودکار دوبلکسیاچاپ دوبلکس دستیداشته باشید. همانطور که می‌توانید تصور کنید استفاده از نسخه اتوماتیک بسیار ساده تر است و پس از راه اندازی به هیچ تلاش اضافی احتیاج ندارید. در حالی که چاپ دو طرفه دستی با چرخاندن صفحه نیاز به کمی اضافه کاری وجود دارد.

  • چاپ دورو (دوبلکس) خودکار

چاپگرهایی با این ویژگی همانطور که از نامشان مشخص است، مدل هایی هستند که گزینهچاپ دوبلکس خودکاررا دارند و به صورت خودکار دو طرفه چاپ می‌کنند.

به این شکل که به شما امکان می دهند بر روی "چاپ" کلیک کرده و به طور پیش فرض تمام اسناد خود را به صورت دو طرفه چاپ کنید.

چاپگر این توانایی را دارد که اسناد را به صورت داخلی برگرداند تا در هر دو طرف صفحه چاپ صورت گیرد و دیگر نیازی به ورق زدن دستی صفحه و چاپ در سمت دیگر نیست.

در مواردی که شما نیاز به چاپ کتاب یا مجله ای دارید که نیاز به چاپ در هر دو طرف دارد، چاپ دوبلکس اتوماتیک گزینه مناسبی است و کار را بسیار ساده تر می‌کند.

  • چاپ دو رو (دوبلکس) دستی

بسته به نوع چاپگر و مدل شما، ممکن است گزینه استفاده ازچاپ دوبلکس خودکاررا نداشته باشید.چاپ دستی دوبلکسدر نهایت به همان نتیجه نهایی چاپ دو طرفه می‌رسد. تفاوت در این است که دستگاه های چاپی بدون چاپ خودکار دوبلکس می‌توانند فقط در یک طرف کاغذ چاپ کنند که به آن چاپ یک طرفه یا چاپ ساده می‌گویند. بنابراین برای چاپ هر دو طرف مقاله باید پس از چاپ یک طرف مقاله، کاغذ را به صورت دستی برگردانیم تا بتوانیم دوباره سند را برای چاپ طرف دیگر ارسال کنیم.

چاپ اسناد دو طرفه به صورت دستی می‌تواند زمانبر باشد، به ویژه هنگامی که فرد باید پس از چاپ یک طرف سند باید کاغذ را برگرداند و علاوه بر آن باید اطمینان حاصل شود که پس از ورق زدن مقاله، جهت گیری آن به گونه ای است که هر دو طرف در جهت مورد نظر چاپ می‌شوند و انجام این کارها زمان بیشتری می‌برد.

 

نحوه چاپ دوبلکس(دو رو) خودکار

  1. در word یا هر برنامه دیگری که قصد پرینت کردن دارید وارد شوید.
  2. کاغذ را در سینی ورودی پرینتر قرار دهید.
  3. روی تب File کلیک کنید.
  4. روی Print کلیک کنید.
  5. در بخش تنظیمات، روی چاپ یک طرفه کلیک کنید. اگر چاپ در هر دو طرف موجود باشدپرینترشما برای چاپ دوبلکس تنظیم شده است.این گزینه را انتخاب کنید.
print on both sides
  1. اوکی یا همان دکمه تایید را بزنید و منتظر خروج اسناد چاپی دورو باشید.

 

نحوه چاپ دوبلکس(دو رو) دستی

اگر چاپگر شما ازچاپ خودکار دوبلکسپشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید تمام صفحاتی را که در یک طرف کاغذ ظاهر می‌شوند چاپ کنید و سپس پس از درخواست، پشت برگه را برگردانید و دوباره صفحات را به چاپگر تغذیه کنید.

  1. در word یا هر برنامه دیگری که قصد پرینت کردن دارید وارد شوید.
  2. کاغذ را در سینی ورودی پرینتر قرار دهید.
  3. روی تب File کلیک کنید.
  4. روی Print کلیک کنید.
  5. در بخش تنظیمات، روی چاپ یک طرفه کلیک کنید و سپس روی چاپ دستی روی هر دو طرف کلیک کنید.
Manual duplex printing

بعد از چاپ یک روی سند، Word از شما می خواهد پشت برگه را برگردانید تا دوباره صفحات را به چاپگر منتقل کنید.

**برای جلوگیری ازگیر کردن کاغذ در پرینتر، بهتر است فقط صفحه چاپ شده را در سینی قرار دهید به جای اینکه آن را روی کاغذ چاپ نشده قرار دهید.

همچنین این نکته را نیز به یاد داشته باشید که نمی‌توانید روی انواع خاصی از کاغذ مانند کاغذهای سنگین تر، چاپ دو طرفه کنید. مشخصات کاغذ چاپگر خود را بررسی کنید تا ببینید کدام رسانه و کاغذ با چاپ دوبلکس و برنامه های شما کار می‌کنند.

 

مزایای چاپ دوبلکس یا دورو

  • صرفه جویی در هزینه ها:چاپ دوبلکسیک روش عالی برای صرفه جویی در هزینه است.چاپ در هر دو طرف کاغذ به این معنی است که در کل از کاغذ کمتری استفاده می‌کنید یعنینیاز به خرید کمتری است.
  • سازگاری با محیط زیست: علاوه بر چاپ ارزان،چاپ دوبلکسانبوه کاغذ را نیز کاهش می‌دهد و برای محیط زیست بهتر است. این امر به ویژه در مورد چاپ های تیراژ بالا مانند چاپ گزارش های بزرگ در دفتر بسیار مفید است.
  • بهره وری بیشتر از زمان و انرژی:چاپ دوبلکسبه طور خودکار کار می‌کند و امکان بهره وری بیشتر را فراهم می‌کند. به این معنی  که دیگر نیازی به ورق زدن دستی صفحه و چاپ در سمت دیگر ندارید.
  • افزایش فضای بایگانی: از آنجا که مشغول چاپ کاری با استفاده از صفحات کمتر هستید، کارهای چاپی شما فضای فیزیکی کمتری را اشغال می‌کنند. در نتیجه فضای بایگانی اطراف دفتر خود را آزاد خواهید کرد.
  • سنگینی کمتر: باچاپ در دو طرف کاغذ، محصول نهایی سبک تر است و حمل بار برای جلسات کاری، ارائه مدارس و سایر مواردی که باید چاپ خود را به همراه داشته باشید کمتر خواهد بود.

 

لینک‌های پربازدید:

خرید تونر
خرید دستگاه فتوکپی
خرید پرینتر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد