12:25 - 1398/05/03
آگهی های مرتبط

افزوده شدن کاغذ به فهرست کالاهای اساسی

در حالی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزوده‌شدن کاغذ به لیست کالاهای اساسی بهره‌مند از تفاوت ارزی را خبری خوشایند می‌داند،‌ فعالان عرصه کاغذ آن را زمینه‌ساز ایجاد دوباره فساد در بازار کاغذ عنوان می‌کنند.

افزوده شدن کاغذ به فهرست کالاهای اساسی

به گزارش بخش خبریبازار چاپ ایرانو به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا‌، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از فعالان توئیتر است که اظهارنظر‌هایش درباره مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی بازخوردهای خاص خود را داشته است،‌ وی شب گذشته در صفحه رسمی خود از افزوده شدن کاغذ به فهرست کالاهای اساسی خبر داد،‌ کالاهایی که با تک‌نرخی شدن ارز و از میان رفتن ارز مبادله‌ای قرار است از تفاوت ارزی که دولت پرداخت می‌کند،‌ استفاده کنند.


 

سید‌عباس صالحی


 

سید‌عباس صالحی این موضوع را خبری خوش برای ناشران و اهالی مطبوعات دانسته است، اما در این میان برخی از فعالان بازار کاغذ این اقدام را موجب ایجاد مفسده در بازار کاغذ عنوان می‌کنند.

سید‌حسین میرباقری رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا این اتفاق را ناخوشایند دانسته و می‌گوید:  قرار شد،‌ دلار با نرخ 4200 تومان عرضه و ارز مبادله‌ای حذف شود که شاهد سوء استفاده‌ها در بازار نشویم،‌ وقتی دلار تک‌نرخی شود، خیال همه راحت است. ما افزایش قیمت را در یک مقطع داریم و دیگر نخواهیم داشت، مگر اینکه آن کالا با افزایش قیمت جهانی روبه‌رو شود.

وی ادامه می‌دهد: وقتی دلار ثابت است،‌ هیچ بهانه‌ای دست هیج واردکننده یا بازرگانی نیست که بخواهد سوء استفاده کند‌، بازار خود را پیدا می‌کند. خیلی سریع جنب‌وجوشی که باید در بازار باشد،‌ ایجاد می‌شود،‌ اما اگر باز هم بخواهیم برای کاغذ سوبسید قائل شویم و یا ارز با نرخ دیگری ارائه کنیم،‌ من فکر می‌کنم باز هم دچار مشکل شویم.

میرباقری درباره امکان ایجاد مفسده گفت: با توجه به اینکه به برخی از انواع کاغذها تعرفه تعلق می‌گرفت،‌ برخی افراد سودجو کاغذهایی با انواع دیگر را که باید با ارز آزاد وارد می‌کردند‌، با شکل‌ها و ترفندهای خاص با ارز مبادله‌ای وارد می‌کردند و این موجب فساد می‌شد.

واکنش‌ها به توئیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتر نیز در نوع جالب است،‌ یکی از کاربران نوشته است:  «تجربه نشان داده که اگرسازوکاری در ارشاد ایجاد نکنید تا این مزیت فقط دراختیار اهلش قرارگیرد‌، می‌تواند سریعاً‌ به یک رانت مفسده‌انگیز مبدل شود! پیشنهاد می‌کنم با دولت هماهنگ کنید که فقط با تأیید ارشاد این امتیاز به یک واردکننده داده شود و کمیته ویژه‌ای برای بررسی و تأیید درخواستها و صدور مجوز ایجاد کنید».

کاربر دیگری نیز نوشته است:‌ «دولت مگه کاغذ تحریر وارد می‌کنه؟ به واردکننده می‌تونه بگه کاغذ بفروشه به‌قیمت؟ هر وقت دولت تونست کاغذفروشا رو مجبور به دادن فاکتور رسمی (که اداره مالیات از ما چاپخونه‌ها قبول بکنه برا ارزش افزوده) ... این ساده‌ترینشه هفته پیش به‌زور و با قیمت گزاف کاغذ و مقوا فروختن».

هم‌چنین یکی دیگر از کاربران با اشاره به تجربه سال‌های گذشته و سوء استفاده‌ای که در این زمینه صورت گرفته هشدار داده و نوشته است:‌ «تا کی بگیره! ناشر یا دلال کم نیستن کسانی که از همین راه مولتی‌میلیاردر شدن!».

برخی دیگر نیز از گران شدن کاغذ در روزهای اخیر انتقاد کرده و نوشته‌اند: «چرا کاغذ بندی 85 شده 125؟ آقای وزیر، کمی واقع‌گرایانه برخورد کنید».

گرانی کاغذ در روزهای اخیر داد ناشران و چاپخانه‌داران را نیز درآورده است،‌ نگاهی به بازار کاغذ در روزهای اخیر نشان می‌دهد اوضاع کاغذ نیز به‌مانند سایر کالاهاست، از آنجایی که ثبت سفارشی انجام نمی‌شود،‌ خرید و فروشی نیز انجام نمی‌شود. از طرف دیگر افزایش قابل توجه قیمت کاغذ از بندی 80 هزار تومان به بندی 120 هزار تومان ناشران و مصرف‌کنندگان کاغذ را از خرید پشیمان کرده است.

حمیدی‌نژاد فروشنده کاغذ در پاسخ به تسنیم در این زمینه می‌گوید:  شرکت‌های واردکننده کاغذ از فروش کاغذ امتناع می‌کنند‌، از طرف دیگر حباب 20 تا 30 درصدی ایجادشده برای قیمت کاغذ خریداری نیز در بازار باقی نگذاشته است،‌ کاغذی که روزهای پایانی سال بندی 80 هزار تومان خرید و فروش می‌شود،‌ اکنون بندی 120 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

گران شدن غیرمعمول ارز و عدم خرید و فروش در بازار کاغذ موضوعی است که بسیاری از ناشران نیز در شبکه‌های مجازی به آن اذعان کرده‌اند،‌ موضوعی که میرباقری البته آن را نمی‌پذیرد و می‌گوید:‌ چنین نبوده است که کاغذ از بندی 80 هزار تومان به بندی 120 هزار تومان برسد،‌ در روزهای پایانی سال ما با افزایش قیمت جهانی کاغذ روبه‌رو شدیم که طبیعتا‌ً‌ قیمت را به بندی 105 هزار تومان افزایش داد،‌ تلاطم در بازار ارز نیز موجب شد که در روزهای ابتدایی سال جدید قیمت کاغذ با افزایش 10 تا 15 هزار تومانی روبه‌رو شود.

وی از عادی بودن خرید و فروش در بازار کاغذ خبر داده و می‌گوید: خرید و فروش مطابق معمول انجام می‌شود.

در سال‌‌های گذشته بازار کاغذ به‌ یمن واردات بی‌رویه دچار تلاطم‌های مختلف از گران‌شدن چند ده‌درصدی در سال‌های ابتدایی دهه 90 تا رکود بی‌سابقه در سال‌های اخیر بوده است،‌ موضوعی که همواره ارتقای تولید داخل و حمایت از کارخانه‌های تولیدی به‌عنوان راهکاری برای آن مدنظر بوده است. اما در عمل روی خوش تنها به کاغذهای سفید وارداتی بوده است. به‌نظر می‌رسد تا زمانی که به‌جای حمایت از تولید داخلی تنها به واردات و مصرف کاغذهای هندی و چینی و اندونزی می‌اندیشیم،‌ بازار کاغذ روی خوش نخواهد دید.

منبع:تسنیم

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد