22:10 - 1398/05/28

سیاست وزارت ارشاد درباره کاغذ به نفع روزنامه‌هاست به شرط اجرایی شدن

مدیر مسئول روزنامه «صبح نو» گفت: سیاستی که وزارت ارشاد در این باره وضع کرده است به نفع ما است و مطبوعات را کمک خواهد کرد. اما تا این لحظه اثر محسوسی روی کار ما نگذاشته است و اگر اجرایی شود و کاغذ با همین نرخ مصوب وارد بازار چاپ شود، حتما وضعیت با ثباتی را برای ما رقم خواهد زد.

سیاست وزارت ارشاد درباره کاغذ به نفع روزنامه‌هاست به شرط اجرایی شدن

به گزارش بخش خبریبازار چاپ ایرانبهنقل از فارس :

«فرشاد مهدی‌پور» مدیر مسئول روزنامه «صبح نو» ، درباره اینکه تغییر قیمت کاغذ چه شرایطی برای شما ایجاد کرده است،‌ گفت: کاغذ در نشریات در واقع محصول نهایی است که ما مورد استفاده قرار می‌دهیم، یعنی اگر کاغذ نباشد نشریه‌ای هم وجود نخواهد داشت. شرط لازم یک نشریه محتوا و شرط کافی آن وجود کاغذ است و در کل اگر کاغذی وجود نداشته باشد، مطبوعات تعطیل خواهند شد.

وی ادامه داد: اگر ما به فکر مطبوعات هستیم باید این را هم بدانیم که کاغذ برای مطبوعات جنبه راهبردی، بود و نبود و هستی‌شان را دارد. در یکسال اخیر ما با چند موج افزایش قیمت کاغذ مواجه شدیم. البته حدود 4 سال پیش هم موجی بوجود آمد و قیمت کاغذ را نزدیک به 80 درصد گرانتر کرد. در پاییز 96 و فروردین 97 موج سنگین افزایش قیمت کاغذ را داشتیم که دلیل‌هایی در سطح دنیا داشت.

مهدی پور درباره دلیل این موضوع نیز بیان داشت: چینی‌ها کارخانه‌های تولید کاغذشان را تعطیل کرده و از خارج کاغذ وارد کرده بودند و قیمت جهانی کاغذ افزایش یافت و بر همین اساس بازار ایران هم تحت تاثیر آن قرار گرفت. در دو مقطعی که افزایش نرخ ارز داشتیم، قیمت کاغذ به شدت افزایش پیدا کرد. بار اول متاثر از عوامل خارجی در دنیا بود و در مراحل بعدی هم ناشی از تحولات قیمت ارز بود. این‌ها باعث شدند تقریبا همه روزنامه و مجله‌ها تحت فشار قرار بگیرند و فکر می کنم تا الان دو یا سه روزنامه هم تعطیل شدند.

وی درباره شرایط موجود برای روزنامه «صبح نو» افزود: ما نیز در این میان مشکلاتی داشتیم و مجبور شدیم تیراژ روزنامه‌ را کاهش دهیم. چاپخانه‌ها با عددی از چاپ روزنامه‌ها را چاپ می‌کنند و این یک رقم ثابت است و اگر ما کاغذ مناسب را تامین نکنیم و از طرفی چاپخانه هم نتواند آن را تامین کند، ما باید هزینه‌های چاپ خودمان را پرداخت کنیم و هزینه‌های کاغذ را کاهش دهیم.

مدیر مسئول روزنامه صبح نو ادامه داد: در چنین شرایطی آنقدر هزینه‌های کاغذ افزایش پیدا کرده که به صرف روزنامه‌ها است که تیراژ کاغذی‌شان را پایین بیاورند. برای همین اگر به کیوسک‌های مطبوعاتی مراجعه کنید خواهید دید که تعداد روزنامه‌هایی که روی کیوسک است بسیار کم شده و اینکه همان روزنامه‌ها نیز شمارگان عرضه شده‌شان را روی کیوسک کاهش دادند.

مهدی پور در ادامه درباره تعرفه جدیدی که معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در همین زمینه اعلام کرد، بیان داشت: چندی پیش وزیر ارشاد اعلام کرد که کاغذ در ردیف کالاهای اساسی تعریف شد و قرار شد که کاغذ با ارز 4200 تومان وارد شود. از طرفی کاغذ از جنس کالاهایی نیست که امروز خریداری شده و فردا به بازار عرضه شود و این زمانبر است و در حال حاضر تاثیر مستقیمی روی وضعیت ما نگذاشته است.

وی شرایط موجود بعد از تعرفه جدید را به نفع مطبوعات دانست و افزود: سیاستی که وزارت ارشاد در این باره وضع کرده است به نفع ما است و مطبوعات را کمک خواهد کرد. اما تا این لحظه اثر محسوسی روی کار ما نگذاشته است و اگر اجرایی شود و کاغذ با همین نرخ مصوب وارد بازار چاپ شود، حتما وضعیت با ثباتی را برای ما رقم خواهد زد.

مدیر مسئول روزنامه «صبح نو» با اشاره به مشکل اساسی مطبوعات بیان داشت: مشکل کلی این است که باز کردن پرداخت دلار 4200 تومان هنوز اجرایی نشده است و با این اوصاف کاغذ هم در ردیف سایر کالاها قرار می‌گیرد و این را هم باید از بانک مرکزی پرسید که باید به وارد کنندگان کاغذ مجوزهای لازم را ارائه دهد.

منبع :farsnews

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد