۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹

صنعت چاپ در دو زمینه‎ی مهم نقش آفرین و تاثیر گذار است؛ یکی در جایگاه فرهنگی و دیگری در مقوله‎ی چاپ صنعتی و بسته‎بندی.

سهم صنعت چاپ در حمایت از کالای ایرانی

به گزارش بخش خبری بازار چاپ ایران به نقل از آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی گفت: نقشی که چاپ صنعتی و بسته‎بندی در حمایت از کالای ایرانی می‎تواند ایفا کند از جنبه‎های مختلفی قابل توجه است.
پروین نباتی افزود: یکی از علت‎های عدم تمایل و اقبال مصرف‎کنندگان به کالاهای تولید داخل؛ نداشتن اطلاعات کافی و شناخت مناسب از ویژگی‎های مطلوب کالای ایرانی و نداشتن بسته‎بندی شکیل، مناسب و موردپسند مصرف‎کنندگان است که صنعت چاپ در این زمینه‎ها می‎تواند کمک موثری باشد؛ و با معرفی مطلوب کالاهای ایرانی، طراحی و بسته‎بندی مناسب، درج اطلاعات مورد نیاز مصرف‎کنندگان، ایجاد جاذبه‎ی لازم و البته غیر کاذب، متنوع‎سازی و پوشش همه‎ی سلایق مصرف‎کنندگان به ایفای نقش بپردازد.
وی ادامه داد: صنعت چاپ در جایگاه فرهنگی خود می‎تواند علاوه بر معرفی توانمندی‎های داخلی در تولید کالاهای مورد نیاز در کنار تبیین امتیازها همراه با انتقاد سازنده به بهبود کیفیت کالاهای تولید داخل کمک کند.
مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی بیان کرد: اهمیت صنعت چاپ در حوزه‎ی نشر به این مهم اشاره دارد که رسالت فرهنگی این حوزه در همکاری با تولیدکنندگان داخلی و افزایش سطح آگاهی مصرف‎کنندگان به درستی ایفا می کند و مدبرانه از سیاه‏نمایی و ایجاد دلسردی جلوگیری به عمل می آورد.
نباتی اظهار کرد: معرفی مناسب کالاهای تولید داخلی و افزایش آگاهی مصرف‏ کنندگان در مورد مزیت کالاهای ایرانی در مقایسه با کالاهای وارداتی، به‎صورت مداوم به انتشار گزارش‎هایی در زمینه‎ی صنایع مختلف بپردازد تا به‎صورت مصداقی و عینی اثرات مطلوب مصرف کالاهای ایرانی را در توسعه‎ی تولید، اشتغال و شاخص‎های کلان اقتصادی نشان دهد؛ و با اغماض برخی تفاوت‎های مختصر کیفی و حتی قیمتی کالاهای تولید داخل در اشاعه‎ی فرهنگ مصرف کالای ایرانی در هم‎سنجی با مشابه خارجی نقش‎آفرینی کند.
وی رویکرد ها مناسب در این حوزه اشاره دارد و تاکید می کند: به‎منظور همسویی و تقویت جریان حمایت از کالای ایرانی ضمن باور به توانمندی‎های داخلی، لازم است به بهبود مستمر کیفیت، کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولید داخلی اهتمام شود و مسئولیت‎پذیری اجتماعی، اعتمادسازی و اطلاع‎رسانی لازم از سوی تولیدکنندگان و رسانه‎ها مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.
مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، گفت: جهت ایجاد مزیت بیشتر برای کالاهای داخلی لازم است تخفیفات ویژه‎ای برای تبلیغ کالای داخلی اختصاص یابد و از تبلیغ کالاهای خارجی دارای نمونه‎ی مشابه داخلی اجتناب شود. یکی از موضوعاتی که به‎ویژه در افزایش رقابت‎پذیری کالاهای تولید داخل نقش مهمی دارد عدم مصرف کالای قاچاق است که نیازمند فرهنگ‎سازی لازم است.
نباتی جذب سرمایه‎گذاری خارجی، تولید مشترک و تحت لیسانس و برند سازی را یا ضرورت دانست و گفت: افزایش کیفیت و جلب اعتماد مصرف‎کنندگان تاثیر بسزایی رونق تولید دارد.
وی برخی زیرساخت‎های موردنیاز برای تحقق حمایت از کالای ایرانی را مهم اعلام کرد و تصریح کرد: برای تحقق این مهم نیازمند بسترهایی به منظور تقویت کالاهای داخلی هستیم از جمله این موارد ضرورت توجه به ‎توان و تسهیل مقررات، گسترش مشوق‎های لازم، توسعه‎ی خدمات تجاری، تامین مالی، تسهیل مبادلات مالی و بانکی، توسعه‎ی خرید اعتباری، کاهش قیمت تمام‎شده با به حداقل رساندن هزینه‎های تولید، استفاده از حداکثر ظرفیت تولید اقتصادی و بهبود کیفیت اشاره کرد.
مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، افزود: به‎منظور همراهی در حمایت از کالای ایرانی ضروری است که صنعت چاپ و نشر ارتباط موثری با تولیدکنندگان داخلی جهت معرفی نقش چاپ و بسته بندی در عرضه‎ی مطلوب‎تر محصولات ایجاد کند. به‎نظر می‎رسد وجود بانک اطلاعات جامع از توانمندی‎های صنعت چاپ در این زمینه می‎تواند حائز‎اهمیت باشد. علاوه بر این تقویت بخش‎های چاپی میان‎فرآیندی در واحدهای تولیدی با توسعه و تقویت برون‎سپاری به صنایع تخصصی چاپ (علاوه بر همکاری موثر در تولید و مصرف کالای ایرانی) به رونق کسب‎وکارهای تخصصی چاپ نیز کمک شایان توجهی ‎کند.
نباتی اظهار کرد: خوشبختانه در آغاز سال فرصت کافی برای اقدام مناسب بنگاه‎ها، هماهنگی‎ها و هم افزایی از طریق تشکل‎ها وجود دارد. با توجه به اینکه برای تامین سرمایه‎ی در گردش و بازسازی و نوسازی صنعت چاپ نیز سازوکار لازم جهت تامین مالی (با معرفی به بانک‎های عامل در سازمان‎های صنعت معدن و تجارت استان‎ها) پیش‎بینی شده است؛ در صورت هماهنگی و اقدام به‎موقع صنعت چاپ، نتیجه‎ی مورد انتظار حاصل می‎شود. البته انتظار بر این است که صنعت چاپ به موازات اقدام برای استفاده از ظرفیت‎های موجود به‎روزآمدسازی فناوری‎ها را برای پاسخگویی به نیاز همه‎ی متقاضیان موردنظر قرار دهد.

منبع : papna

  • بازار چاپ ایران
  • چاپ ایران
  • اخبار چاپ
  • صنعت چاپ
  • حمایت از کالای ایرانی