20:31 - 1398/05/29

سهم صنعت چاپ در حمایت از کالای ایرانی

صنعت چاپ در دو زمینه‎ ی مهم نقش آفرین و تاثیر گذار است؛ یکی در جایگاه فرهنگی و دیگری در مقوله ‎ی چاپ صنعتی و بسته ‎بندی.

سهم صنعت چاپ در حمایت از کالای ایرانی

حمایت از کالای ایرانی در صنعت چاپ:

به گزارش بخشخبری بازار چاپ ایران به نقلاز آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی گفت: نقشی که چاپ صنعتی و بسته‎ بندی در حمایت از کالای ایرانی می‎تواند ایفا کند از جنبه های مختلفی قابل توجه است.
پروین نباتی افزود: یکی از علت‎های عدم تمایل و اقبال مصرف‎ کنندگان به کالاهای تولید داخل، نداشتن اطلاعات کافی و شناخت مناسب از ویژگی‎های مطلوب کالای ایرانی و نداشتن بسته‎ بندی شکیل، مناسب و موردپسند مصرف ‎کنندگان است که صنعت چاپ در این زمینه‎ ها می‎تواند کمک موثری باشد؛ و با معرفی مطلوب کالاهای ایرانی، طراحی و بسته ‎بندی مناسب، درج اطلاعات مورد نیاز مصرف ‎کنندگان، ایجاد جاذبه ی لازم و البته غیر کاذب، متنوع ‎سازی و پوشش همه ی سلایق مصرف ‎کنندگان به ایفای نقش بپردازد.
وی ادامه داد: صنعت چاپ در جایگاه فرهنگی خود می‎تواند علاوه بر معرفی توانمندی‎های داخلی در تولید کالاهای مورد نیاز در کنار تبیین امتیازها همراه با انتقاد سازنده به بهبود کیفیت کالاهای تولید داخل کمک کند.
مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی بیان کرد: اهمیت صنعت چاپ در حوزه ی نشر به این مهم اشاره دارد که رسالت فرهنگی این حوزه در همکاری با تولیدکنندگان داخلی و افزایش سطح آگاهی مصرف کنندگان به درستی ایفا می کند و مدبرانه از سیاه‏ نمایی و ایجاد دلسردی جلوگیری به عمل می آورد.
نباتی اظهار کرد: معرفی مناسب کالاهای تولید داخلی و افزایش آگاهی مصرف‏ کنندگان در مورد مزیت کالاهای ایرانی در مقایسه با کالاهای وارداتی، به ‎صورت مداوم به انتشار گزارش هایی در زمینه‎ ی صنایع مختلف بپردازد تا به‎ صورت مصداقی و عینی اثرات مطلوب مصرف کالاهای ایرانی را در توسعه‎ تولید، اشتغال و شاخص‎های کلان اقتصادی نشان دهد؛ و با اغماض برخی تفاوت‎های مختصر کیفی و حتی قیمتی کالاهای تولید داخل در اشاعه‎ فرهنگ مصرف کالای ایرانی در هم‎سنجی با مشابه خارجی نقش آفرینی کند.


وی به رویکرد های مناسب در این حوزه اشاره و تاکید می کند: به منظور همسویی و تقویت جریان حمایت از کالای ایرانی ضمن باور به توانمندی‎های داخلی، لازم است به بهبود مستمر کیفیت، کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولید داخلی اهتمام شود و مسئولیت پذیری اجتماعی، اعتمادسازی و اطلاع‎ رسانی لازم از سوی تولید کنندگان و رسانه ها مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.
مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، گفت: جهت ایجاد مزیت بیشتر برای کالاهای داخلی لازم است تخفیفات ویژه ای برای تبلیغ کالای داخلی اختصاص یابد و از تبلیغ کالاهای خارجی دارای نمونه  ی مشابه داخلی اجتناب شود. یکی از موضوعاتی که به ‎ویژه در افزایش رقابت ‎پذیری کالاهای تولید داخل نقش مهمی دارد عدم مصرف کالای قاچاق است که نیازمند فرهنگ‎ سازی لازم است.
نباتی جذب سرمایه گذاری خارجی، تولید مشترک و تحت لیسانس و برند سازی را یا ضرورت دانست و گفت: افزایش کیفیت و جلب اعتماد مصرف کنندگان تاثیر بسزایی رونق تولید دارد.
وی برخی زیرساخت‎های موردنیاز برای تحقق حمایت از کالای ایرانی را مهم اعلام کرد و تصریح کرد: برای تحقق این مهم نیازمند بسترهایی به منظور تقویت کالاهای داخلی هستیم از جمله این موارد ضرورت توجه به ‎توان و تسهیل مقررات، گسترش مشوق های لازم، توسعه ی خدمات تجاری، تامین مالی، تسهیل مبادلات مالی و بانکی، توسعه‎ی خرید اعتباری، کاهش قیمت تمام شده با به حداقل رساندن هزینه های تولید، استفاده از حداکثر ظرفیت تولید اقتصادی و بهبود کیفیت اشاره کرد.
مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، افزود: به‎ منظور همراهی در حمایت از کالای ایرانی ضروری است که صنعت چاپ و نشر ارتباط موثری با تولیدکنندگان داخلی جهت معرفی نقشچاپ و بسته بندیدر عرضه ی مطلوب‎تر محصولات ایجاد کند. به نظر می‎رسد وجود بانک اطلاعات جامع از توانمندی‎های صنعت چاپ در این زمینه می‎تواند حائز ‎اهمیت باشد. علاوه بر این تقویت بخش‎های چاپی میان ‎فرآیندی در واحدهای تولیدی با توسعه و تقویت برون ‎سپاری به صنایع تخصصی چاپ (علاوه بر همکاری موثر در تولید و مصرف کالای ایرانی) به رونق کسب‎ و کارهای تخصصی چاپ نیز کمک شایان توجهی ‎کند.
نباتی اظهار کرد: خوشبختانه در آغاز سال فرصت کافی برای اقدام مناسب بنگاه‎ها، هماهنگی‎ها و هم افزایی از طریق تشکل‎ها وجود دارد. با توجه به اینکه برای تامین سرمایه‎ی در گردش و بازسازی و نوسازی صنعت چاپ نیز سازوکار لازم جهت تامین مالی (با معرفی به بانک‎های عامل در سازمان‎های صنعت معدن و تجارت استان‎ها) پیش‎بینی شده است؛ در صورت هماهنگی و اقدام به موقع صنعت چاپ، نتیجه‎ی مورد انتظار حاصل می‎شود. البته انتظار بر این است که صنعت چاپ به موازات اقدام برای استفاده از ظرفیت‎های موجود به‎ روزآمدسازی فناوری‎ها را برای پاسخگویی به نیاز همه ی متقاضیان موردنظر قرار دهد.

منبع :papna

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد