16:46 - 1398/05/30

شرکت های دانش بنیان و بهینه سازی تولید کاغذ/جلوگیری از قطع درختان

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی مطالبه گری برای تامین کاغذ مورد نیاز ناشران را ضروری دانست و گفت: بهتر است شرکت های دانش بنیان به سمت روش های بهینه سازی تولید کاغذ رفته تا از قطع درختان جلوگیری شود.

شرکت های دانش بنیان و بهینه سازی تولید کاغذ/جلوگیری از قطع درختان

به گزارش بخش خبریبازار چاپ ایرانبه نقل از ایرنا , میثم نیلی :کاغذ یک ضرورت برای نشر است از این رو وقتی بر اساس نوسانات ارز، گران می شود، ناشران توان خرید آن را ندارند و افرادی که کاغذ تولید می کنند نیز به علت گران بودن این کالا، مشتری خود را از دست می دهند.
وی با بیان اینکه ناشران در بحران کاغذ به سر می برند، ادامه داد: بی توجهی و ناهماهنگی برخی نهادها باعث بحرانی شدن مساله کاغذ شده هرچند تنش در بازار ارز،چاپ و انتشار کتاب را هم تحت تاثیر قرار می دهد.
نیلی ادامه داد: برای رفع بحران کاغذ، پیشنهاد می شود، دستگاه های مرتبط با حوزه نشر از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف تقویت بنیه و زیرساخت کارخانه ها و تولید داخلی وتسهیلاتی را ارایه دهند.
به گفته مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، همچنین لازم است شرکت های دانش بنیان به سمت روش های بهینه سازی تولید کاغذ سوق داده و از قطع درختان جلوگیری شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر الیاف بلند که از مواد اصلی تولید کاغذ است از کشورهای مختلف وارد می کنیم بنابراین ضرورت دارد، این الیاف در داخل تولید شود.
نیلی با اشاره به علاقه مندی ناشران به استفاده از تولید داخل اظهار داشت: در حال حاضر کارخانه هایی برای تولید کاغذ ایجاد شده اما به دلیل برخی مشکلات، اقدام به خام فروشی (خمیر کاغذ) می کنند، بنابراین انتظار است تا دولت خلاهای موجود این کارخانه ها را رفع کند.
وی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که مدافع نشر باشد و این مسئله مهم را به صورت مستمر از دولت مطالبه و پیگیری کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیرا اعلام کرد: وقتی قرار شد کالاهای غیراساسی با نرخ ارز 4200 و کالاهای اساسی با ارز 3850 مبادله شوند و 400 تومان مابه‌التفاوت را دولت تامین کند، دیدیم که کاغذ به عنوان یک موضوع اساسی حوزه فرهنگ از جمله کتاب و نشر باید جزو اقلام اساسی قرار گیرد که دولت نیز با این مساله موافقت کرد.
به گفته سید عباس صالحی، این خبر خوشی بود زیرا باعث می‌شد تاثیرات منفی تحولات ارزی در حوزه نشر و مطبوعات کاهش یابد.

منبع :irna

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد