00:39 - 1398/06/08

توقیف هزاران تن کاغذ گلاسه در گمرک بندرعباس

پنج ماه از توقیف هزاران تن کاغذ گلاسه در گمرک بندرعباس می‌گذرد،‌ در حالی‌که انجمن واردکنندگان کاغذ معتقد است این کاغذها از ارزش افزوده معاف هستند،‌ گمرک می‌گوید این نوع کاغذها معاف از مالیات نیستند و باید ارزش افزوده پرداخت کنند.

توقیف هزاران تن کاغذ گلاسه در گمرک بندرعباس

به گزارش بخش خبریبازار چاپ ایرانبه نقلاز تسنیم : بیش از پنج ماه‌ است که محموله‌ای شامل چندین هزار تن کاغذ گلاسه در گمرک مانده و ترخیص نشده است‌، انجمن واردکنندگان کاغذ و برخی از واردگنندگان تاکنون چندین بار به این موضوع انتقاد کرده و خواستار رسیدگی نهادها و سازمان‌های مربوطه شده‌اند.

سید‌حسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا که از آشفتگی بازار گلاسه در ماه‌‌های اخیر به دلیل کمبود کالا گلایه‌مند است،‌ در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: ماجرا از این قرار است که گمرک برای ترخیص این کالاها درخواست مالیات بر ارزش افزوده دارد‌، در حالیکه طبق قانون کاغذ گلاسه مورد استفاده در چاپ و نشر از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

وی همچنین از پیگیری‌‌های انجمن متبوعش برای ترخیص این کالاها از گمرک خبر داده و می‌گوید:‌ بارها با سازمان مالیاتی کشور‌، وزارت اقتصاد‌، سازمان استاندارد کالا‌، ستاد تنظیم بازار جلسه برگزار کرده‌ایم‌، هم‌چنین جلساتی با حضور نمایندگان این سازمان‌ها،‌ وزارت ارشاد،‌ مصرف‌کنندگان کاغذ و نماینده گمرک حمهوری اسلامی برگزار شده و در این جلسات به صراحتا عنوان شده است که گلاسه 250 گرمی از مالیات بر ارزش افزوده معاف است اما گوش کمرک بدهکار نیست.

میرباقری همچنین از درخواست گمرک برای ورود سازمان استاندارد کالا به موضوع برای بررسی نوع مصرف و ماهیت  این کاغذ سخن گفته و می‌افزاید:‌ سازمان استاندارد کالا اما می‌گوید طبق قانون وظیفه ما نیست که نوع کاربرد این کاغذها را تعیین کنیم.ماهیت این کالاها جزو کالاهایی نیست که استاندارد اجباری داشته باشند. اما ستاد تنظیم بازار و مصرف‌کننده‌های اصلی کاغذ توافق کره‌اند که مورد مصرف این نوع کاغذها در چاپ است.

وی از ارسال سه نامه در تاریخ‌های 15‌، 24 و 31 اردیبهشت از سوی اداره ارزش افزود‌ه‌، سینکی قائم مقام وزیر صنعت‌، معدن و تجارت و پیروز بخت رئیس سازمان استاندارد به کمرگ برای ترخیص کاغذهای گلاسه خبر داد و اظهار تعجب کرد که چرا هنوز این کالاها ترخیص نشده‌اند.

 برای پیگیری نکته مبهم ماجرا به سراغ معقولی مدیرکل دفتر واردات گمرک رفتیم. معقولی در این زمینه به بخشنامه شماره 212 سازمان امور مالیاتی به وزارت ارشاد که در تاریخ 22 آبان 96 صادر شده است،‌ اشاره کرده و می‌گوید:‌ گمرک یک نهاد مجری است، هیچ‌گونه سیاست‌گذاری‌های حوزه سیاست خارجی به گمرک ارتباطی ندارد، نهادهای دیگر با بخشنامه‌هایشان به ما مجوز می دهند که فلان کالا را ترخیص کنید یا فلان کالا تعرفه‌اش به این میزان است.

 

کاغذ توقیفی

 

وی ادامه می‌دهد: اما کاغذ جزو کالاهایی است که تعرفه پایین دارد‌، و اگر ما 9 درصد ارزش افزوده را نیز اعمال کنیم‌، هزینه بسیار بالایی به واردکنندگان سربار می‌شود‌، از این رو دولت همیشه حامی بحث کاغذ بوده است،‌ گمرک نیز تلاش داشته تا حامی باشد اما طبق قانون و بخشنامه ابلاغی تنها کاغذهای چاپ و تحریر،‌ مطبوعات و دفاتر تحریر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند،‌ در مورد کاغذهای گلاسه نیز کاغذهای گلاسه با گرماژ پایین‌تر از 250 گرم معاف هستند.

مدیرکل دفتر واردات گمرک تصریح کرد:‌ ما در گمرک برای تشخیص نوع مصرف این کاغذها کالا را به آزمایشگاه ارسال می‌کنیم،‌ آزمایشگاه نیز زیر نظر سازمان استاندارد کار می‌کند‌، آزمایشگاه طبق آزمایشاتی که انجام می‌دهد و نوع گراماژ کاغذ مصرف آن را مشخص می‌کند،‌ آزمایشگاه هر نظری بدهد‌، ما قانونا ملزم به اجرای آن هستیم.

معقولی تصریح کرد:‌ در این مورد خاص ما نمونه گلاسه‌ها را به آزمایشگاه ارسال کردیم،‌ آزمایشگاه گرماژ این کاغذها را 250 گرم تشخیص داد و نوع مصرف آن را در بسته‌بندی‌، بنابراین معاف از ارزش افزوده نیست. از طرف دیگر واردکنندگان اذعان می‌کنند که آزمایشگاه تشخیص اشتباه داده است. اما ما طبق قانون اگر نظر آزمایشگاه را ملاک قرار ندهیم کار غیرقانونی کرده‌ایم.

وی افزود:‌ متاسفانه مشکل اصلی ما با واردگنندگان در بخش کاغذ به مقواهای گلاسه یا پشت طوسی مربوط است که عموما برای بسته‌بندی استفاده می‌شود. تشخیص اینکه ایم کاغذها برای بسته‌بندی است یا در چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد دشوار است،‌ اما ما مطابق قانون باید نظر آزمایشگاه را ملاک قرار دهیم.

معقولی به بخشنامه 26 استفند ماه 96 اشاره کرده و می‌گوید: در این بخشنامه مشخص شده است که چه نوع کاغذی با چه گرماژی معاف از مالیاتت بر ارزش افزوده است،‌ در این بخشنامه صراحتاً ذکر شده کاغذهای گلاسه کمتر از 250 گرم حتی نگفته 250 گرم هم معاف است. بنابراین ما نمی‌توانیم محموله گلاسه 250 گرمی را قانونا معاف اعلام کنیم.

 

کاغذهای توقیفی

 

وی راهکار اصلی حل این مشکل را تنها زمانی می‌داند که نهاد اصلی یعنی سازمان مالیاتی بخشنامه‌ای به گمرک بزند و در آن کاغذ گلاسه 250 گرمی را هم معاف از مالیات بر ارزش افزوده کند.

کاغذ در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی روبرو بوده است،‌ با بالارفتن دلار در سال‌های ابتدایی دهه 90 قیمت کاغذ به یکباره با افزایش چندین برابری روبرو شد و موجب مشکلات متعددی شد،‌ وضعیت نابسامان کارخانه‌های تولید داخل که با گذشت سال‌ها فعالیت با توقف تولید به دلیل عدم استقبال بازار روبرو شده‌اند و دعواهای بین تولیدکنندگان با واردکنندگان برای معافیت یا افزایش تعرفه همگی نشان می‌دهد که اگر زیرساخت‌های حوزه کاغذ حل نشده باقی بماند،‌ ما همواره در این حوزه که رابطه مستقیمی با فرهنگ،‌ اقتصاد و سیاست دارد،‌ با مشکل مواجه خواهیم بود.

منبع:tasnimnews

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد