01:24 - 1398/06/08

ابداع فناوری جدید چاپ سه بعدی در MIT‌

چاپ سه بعدی به‌صورت گسترده در صنعت ساخت کاربرد دارد؛ اما زمان‌بر بودن این روش یکی از معایب اصلی آن است که به‌تازگی روشی جدید برای کاهش آن ابداع شده است.

ابداع فناوری جدید چاپ سه بعدی در MIT‌

به گزارشبازار چاپ ایران, با وجود اینکه که فناوری چاپ سه بعدی انقلابی در صنعت ساخت و تولید برپا کرده است؛ اما با این فناوری مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد تا محصول نهایی ساخته شود. دانشگاه MIT و شرکت استیل کیس، روشی با نام پرینت سریع مایع ابداع کرده‌اند که می‌تواند زمان ساخت بعضی محصولات را از چند ساعت به چند دقیقه کاهش دهد.

به‌طورمعمول، محصولاتی که با روش پرینت سه بعدی ساخته می‌شوند، باید به‌صورت لایه‌ به لایه روی یک سطح مشخص ساخته شوند و در مواردی نیز سازه‌های کمکی در طی فرآیند ساخت باید به آن اضافه شوند که در حال حاضر این سازه‌ها از روند ساخت حذف‌ شده‌اند.

در مواردی که می‌خواهیم قطعاتی همانند L معکوس پرینت کنیم، برای پرینت سطح بالایی لازم است یک پل زیر آن قرار دهیم تا مواد پرینت شده روی آن قرار گیرد و پرینت میسر شود.

در روش پرینت سریع مایع، نازل چاپگر، ماده پلیمری را به‌صورت مستقیم به محفظه‌ای از ژل نیم‌شفاف تزریق می‌کند. این ژل باعث ثابت ماندن  ماده در جای موردنظر می‌شود، بنابراین دیگر به سازه‌های کمکی نیازی نخواهد بود.

علاوه بر این، در روش‌های ساخت مرسوم، مواد چاپ‌شده باید برای سخت شدن در معرض حرارت یا اشعه فرابنفش قرار بگیرند؛ اما در روش پرینت سریع مایع، از ماده‌ای ۲ بخشی استفاده‌ شده است که طی یک واکنش شیمیایی، در اثر تماس با ژل سخت خواهند شد. بعد از اینکه فرآیند چاپ به پایان رسید و ابعاد محصول با توجه به ابعاد چاپگر و محفظه ژل مشخص شد، به‌راحتی می‌توان آن را از محفظه خارج کرد و با آب شست‌وشو داد.

 

چاپ سه بعدی

 

این روش به‌تازگی در هفته‌ی طراحی در میلان ایتالیا به نمایش درآمد و به کمک این فناوری پیچیده، قسمت رویی یک میز قهوه‌خوری در مدت‌زمان ۲۸ دقیقه ساخته شد. در آزمایشی دیگر، یک وسیله که برای ساختن آن با روش‌های مرسوم ۵۰ ساعت زمان لازم است، با استفاده از این روش در ۱۰ دقیقه ساخته شد.

مدت‌زمان ساخت به عوامل مختلفی نظیر طراحی وابسته است؛ بااین‌حال به نظر می‌رسد که پرینت سریع مایع در حال حاضر بهترین روش برای ساخت سازه‌های شبکه‌ای با لبه‌های خمیده است. هم‌اکنون دانشگاه MIT و شرکت استیل کیس در حال اصلاح معایب این روش و شناسایی محصولاتی هستند که فرآیند فوق، بهترین روش برای ساخت آن باشد.

منبع :zoomit

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد