23:05 - 1398/06/15

از دست رفتن هویت روزنامه های کاغذی با انتشار الکترونیکی

مدیر مسئول روزنامه «خراسان» درباره اهمیت انتشار نسخه کاغذی روزنامه‌ها گفت: اگر روزنامه کاغذی بخواهد به طور کامل به نسخه الکترونیک تبدیل شود و نسخه کاغذی خود را منتشر نکند بخشی از هویت و خاصیت خود را از دست می‌دهد.

از دست رفتن هویت روزنامه های کاغذی با انتشار الکترونیکی

به گزارش بخش خبریبازار چاپ ایرانبه نقل از ایسنا , محمد سعید احدیان درباره تبدیل روزنامه‌های کاغذی به نسخه الکترونیک اظهار کرد: رسانه‌ها باید خود را متناسب با تحول شرایط تغییر دهند تا بر مخاطبان خود تأثیرگذار باشند. یکی از جاهایی که می‌توان کار روزنامه‌ را کم هزینه کرد این است که روزنامه الکترونیک را در کنار روزنامه کاغذی جدی بگیریم؛ البته اگر روزنامه کاغذی بخواهد به طور کامل به نسخه الکترونیک تبدیل شود و نسخه کاغذی خود را منتشر نکند بخشی از هویت و خاصیت خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند تأثیرگذاری داشته باشد. اما به نظر می‌رسد اگر در کنار روزنامه کاغذی، نسخه الکترونیک وجود داشته باشد می‌تواند در ایران بخشی از موضوعات را حل کند و پیش ببرد.

او ادامه داد: اگر روزنامه‌ای صرفا به شکل الکترونیکی منتشر شود، اعتبار کافی را نخواهد داشت. به خصوص بخشی از تأثیرگذاری روزنامه‌های مکتوب این است که می‌توانند در بین مسؤولان و نخبگان حضور مستقیم داشته باشند و نسخه الکترونیک نمی‌تواند این نقش را بازی کند.

مدیرمسؤول روزنامه خراسان در ادامه به تعریف روزنامه الکترونیک پرداخت و بیان کرد: روزنامه الکترونیک در بستر فضای مجازی می‌خواهد خود را تعریف کند. اگر بخواهد خارج از این باشد به قدری پرهزینه می‌شود که این کار اجرایی نخواهد شد. در واقع روزنامه الکترونیک نسخه الکترونیکی یک روزنامه کاغذی است که در بستر فضای مجازی موجود می‌تواند ضریب نفوذ خود را افزایش دهد و با این توضیح از نظر من قطعا همین فضای موجود پاسخگوست.

او با بیان اینکه روزنامه‌ها با هم تفاوت دارند، گفت: روزنامه‌هایی که از قبل توانستند مخاطبان ثابتی پیدا کنند مانند روزنامه خراسان که ما هستیم همچنان خریدار دارد و مردم هزار تومان را برای خرید آن می‌دهند و بیش از ۲۰ هزار مشترک هم داریم.

احدیان ادامه داد: برخی روزنامه‌های مکتوب در گذشته نتوانستند مخاطبان عمومی زیادی را برای خود نگه دارند و طبیعتا در این مقطع که ریزش پیدا کرده، تعداد مخاطبان آن‌ها کاهش یافته است. روزنامه‌ای که در گذشته توانسته است مخاطبان زیادی را جمع کند هنوز هم بخش قابل توجهی از مخاطب خود را می‌تواند حفظ کند؛ البته اگر با شرایط جدید خود را تغییر دهد. در شرایط جدید خبر محوریت کار رسانه مکتوب نیست بلکه فراخبر، تحلیل و ... می‌تواند باعث شود که روزنامه کاغذی جای خود را حفظ کند.

او در پایان گفت: همچنین عده‌ای در فضای مجازی فعالیت دارند اما باید پرسید که هنوز روزنامه‌ها جریان‌سازترند یا خبرگزاری‌ها و کانال‌ها؟ هنوز هم زمانی که روزنامه‌ها روی موضوعی کار می‌کنند همچنان جریان‌سازتر هستند و تأثیرگذاری دارند. درست است که این روزنامه‌ها در بستر فضای مجازی بیشتر دیده می‌شوند اما پشت آن‌ها یک رسانه مکتوب قرار دارد. برای همین می‌گوییم وقتی روزنامه‌ای کاغذی، نسخه دیجیتال خود را داشته باشد با کیفیت خوب می‌تواند ضریب نفوذ خود را حفظ و گسترش دهد اما اگر نسخه الکترونیکی که منتشر می‌شود پشتوانه رسانه مکتوب نداشته باشد توسط مخاطب جدی گرفته نخواهد شد و در این زمان ممکن است خبرگزاری‌ها و کانال‌ها بیشتر مورد اقبال مخاطبان قرار بگیرند.

منبع :isna

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد