21:05 - 1398/02/16

تعطیلی به تنها مرکز تخصصی آموزش صنعت چاپ و نشر کشور رسید

تنها مرکز آموزشی تخصصی صنعت چاپ و نشر کشور (دانشکده چاپ) به دلایلی از جمله ایمن نبودن ساختمان آن و بدهی به اساتید، کارمندان و نیز مراکز مختلف، تعطیل شد.

تعطیلی به تنها مرکز تخصصی آموزش صنعت چاپ و نشر کشور رسید

به گزارش بخش خبریبازار چاپ ایرانو به نقل از خبرگزاری مهر، مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۵ تهران (دانشکده چاپ) که در خیابان بهار در پایتخت واقع شده و در دو مقطع کاردانی و کارشناسی، دانشجو تربیت می‌کرد، به علت مشکلات اقتصادی و بدهی بسته شد.

آخرین خبرها حاکی از آن است که به برخی از دانشجویان که خواهان ادامه تحصیل در دانشکده‌شان (دانشکده چاپ) هستند، اعلام شده که از ۲۱ بهمن ماه باید برای ثبت نام به ساختمان واحد ۳۰ موسسه آموزش عالی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر که در خیابان وصال واقع است، مراجعه کنند.

این در حالی است که بسیاری از دانشجویان از این تصمیم که گفته شده از سوی ریاست موسسه آموزش عالی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر گرفته شده، ناخرسند هستند و مایل‌اند مشکلات مربوط به دانشکده خودشان، برطرف شود تا بتوانند به تحصیلات تخصصی خود در رشته چاپ و گرایش‌های مختلف آن، ادامه دهند.

 

مرکز تخصصی آموزش صنعت چاپ و نشر کشور

 

مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد شماره ۵ تهران، وابسته به اداره کل امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرد و تنها مرکز آموزشی کشور بود که به صورت تخصصی در رشته‌های مرتبط با صنعت چاپ، فعالیت آموزشی می‌کرد و کارشناسان مختلف و متعددی را در حوزه صنعت چاپ و نشر و بسته‌بندی، پرورش داد و آنها را به بدنه صنعت چاپ کشور معرفی کرد.

در پیگیری دلایل منحل شدن مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد شماره ۵ تهران (دانشکده چاپ)، خبرنگار مهر موضوع را از رئیس موسسه آموزش عالی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر جویا شد. قادر آشنا درباره تعطیلی دانشکده چاپ که زیر نظر این موسسه است، به خبرنگار مهر گفت: مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۵ تهران یا همان دانشکده چاپ قدیم، مثل سایر مراکز علمی و کاربردی با این هدف شکل گرفته‌اند که بخشی از نیاز جامعه را برطرف کنند و مهمترین نیاز، نیاز دستگاهِ درخواست کننده است.
 

مرکز تخصصی آموزش صنعت چاپ و نشر کشور

 

رئیس موسسه آموزش عالی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر با اشاره به تفاوت اهداف شکل‌گیری مراکز علمی و کاربردی با سایر مراکز، افزود: وقتی درخواستی از طرف دستگاهی برای شکل‌گیری یک مرکز علمی و کاربردی طرح می‌شود، به منزله این نیست که تا ابد الدهر فعالیت آن مرکز یا آن رشته ادامه پیدا کند؛ بلکه زمانی که نیاز آن دستگاه برطرف شود، باید متناسب با اهداف و نیازهای جدید، درباره ادامه یا توقف فعالیت آن مرکز هم تصمیم‌گیری شود.

آشنا اضافه کرد: مرکز چاپ و نشر هم ابتدا به درخواست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پس از موافق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، راه‌اندازی شد و چندین سال هم فعالیت می‌کرد تا اینکه مرکز درخواست کننده یعنی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد اعلام کرد که با توجه به بررسی و جمع‌بندی صورت گرفته از دستگاه‌های زیرمجموعه و تابعه این معاونت، حوزه آموزش چاپ در این دستگاه‌ها اشباع شده و ما دیگر به این مرکز به عنوان یک کار تخصصی، نیازی نداریم؛ ضمن اینکه رشته‌های فعلی که در این مرکز هست، در مراکز دیگر هم وجود دارد.

وی ادامه داد: موسسه آموزش عالی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر، اساساً نمی‌تواند مرکزداری بکند و کارش، ستادی است؛ یعنی وظیفه نظارت و بازرسی و گرفتن رشته و تدوین و اصلاح سرفصل‌ها و ... را بر عهده دارد. با این حال از زمان آقای شاه‌آبادی و همچنین آقای سلطانی‌فر (روسای پیشین این موسسه) تلاش بر این بود که مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۵ تهران را که یک مرکز تخصصی بود، نگه دارند؛ شیوه‌های مختلفی هم برای این کار طراحی کردند که جواب نداد و هر چه جلوتر می‌آمدیم، مرکز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شد.

رئیس موسسه آموزش عالی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر گفت: اخیراً واحد نظارت دانشگاه جامع علمی و کاربردی، ۱۰، ۱۵ ایراد را به این مرکز، بنا و فعالیت آن وارد کرد؛ از جمله این اشکالات، یکی این بود که ساختمان مرکز چاپ و نشر، استحکام بنا ندارد و حضور دانشجویان در چنین مکانی، به مصلحت نیست. یکی دیگر از اشکالاتی که به آن گرفته شد، این بود که از نظر آموزشی، کیفیت آموزش در این مرکز ارتقا یافت اما حتی یک کارگاه آموزشی نداشت. دیگر اینکه، این مرکز فاقد دستگاه‌های چاپ مناسب برای امور آموزشی حوزه چاپ و نشر بود.

آشنا گفت: متعاقبِ این ایرادات، معاونت نظارت دانشگاه جامع علمی و کاربردی، دستور توقف دوره آموزشی یادشده (چاپ و نشر) را صادر کرد؛ به این معنا که این مرکز دیگر نمی‌تواند دانشجوی جدید بگیرد، مگر اینکه مشکلاتش را برطرف کند. این رای، قطعی شد و ابلاغ هم شد. این مرکز در حال حاضر ۲۹۰ دانشجو دارد که البته ۶۰ نفر آنها در ترم پیش رو (بهمن‌ماه) فارع التحصیل می‌شوند و در نهایت حدود ۲۳۰ نفر دانشجو می‌مانند.

وی همچنین گفت: از طرف دیگر، دولت اجازه پرداخت هزینه برای مراکز علمی و کاربردی هزینه‌ای را ندارد و این مراکز باید خودگردان باشند و بتوانند خودشان را اداره کنند؛ این در حالی است که مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۵ تهران علاوه‌بر اشکالات شمرده شده، چیزی حدود ۵۰۰ میلیون تومان بدهی دارد که شامل بدهی به اساتید، کارمندان، مبلغ اجاره ساختمان، بیمه، مالیات و مواردی از این دست است. علاوه بر این، مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۵ تهران یک مورد بدهی دیگر به میزان یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به یک مرکز دیگر دارد که در این مورد رای قطعی برای اجرا هم صادر شده است و البته فعلاً با درخواست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اجرای این رای متوقف شده است.

 

رئیس موسسه آموزش عالی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر با بیان اینکه با احتساب همه موارد بدهی‌ها، مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۵ تهران حدود یکی میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بدهی دارد، ادامه داد: با این شرایط این مرکز نمی‌تواند حقوق اساتید و کارکنان خود را پرداخت کند چه برسد به پرداخت پول آب و برق و گاز و هزینه خرید ماشین‌آلات چاپ و موارد نظارتیِ دیگرِ از این قبیل.

آشنا سپس درباره تصمیماتی که برای حل این مشکل گرفته شده است، گفت: ما برای اینکه این مرکز را نجات دهیم و دانشجویان بتوانند از امکانات کارگاهی و کاربینی و کارورزی خوبی برخوردار شوند، با هماهنگی دانشگاه جامع علمی و کاربردی و با طی تمامی مراحل قانونی، تصمیم گرفتیم این مرکز را به یک مرکز دانشگاهی مورد تائیدِ موسسه آموزش عالی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر و مورد تائیدِ دانشگاه جامع علمی و کاربردی واگذار کنیم؛ این مرکز جدید همه رشته‌ها را دارد و اساتیدش هم بهتر از اساتید قبلی است و امکاناتش هم از مرکز قبلی، فوق‌العاده بالاتر است. بنابراین دانشجویان مرکز قبلی، هیچ ضرری نمی‌کنند و بلکه به یک وضعیت باثبات‌تری انتقال می‌یابند.

وی با اشاره به سیاست دولت در واگذاری مراکز آموزشی دولتی به بخش خصوصی که به تائید هیئت امنای موسسه متبوعش نیز رسیده است، ادامه داد: جایی که رشته چاپ از این به بعد در آنجا فعالیت خواهد کرد، مرکز شماره ۳۰ موسسه آموزش عالی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر است که دارای امکانات مناسب‌تری در حوزه آموزش چاپ و نشر است. هر کسی هم که ذره‌ای دلش به حال دانشجویان می‌سوزد، باید بگوید که بنای فعلی دانشکده چاپ به درد نمی‌خورد و هم بگوید که جای جدید، جای بهتری است و اساتید بهتری هم دارد.

رئیس موسسه آموزش عالی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر افزود: دانشجویانی که تا پیش از این در مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۵ تهران تحصیل می‌کردند، به مرکز شماره ۳۰ موسسه آموزش عالی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر که ساختمان آن در نزدیکی دانشگاه تهران است، منتقل خواهند شد و هیچ‌کدامشان هم بلاتکلیف نخواهند شد چرا که اساتید و ساختمانِ محل تحصیلشان، مورد تائید وزارت علوم است. تلاش ما هم بر این است که مطابق با آئین‌نامه‌ها و درخواست‌های وزارت علوم و در هماهنگی با دانشگاه جامع علمی و کاربردی، عمل کنیم و ان‌شاءالله مشکلی برای دانشجویان به وجود نخواهد آمد.

در همین حال محمدحسن فکری، رئیس سابق مرکز علمی کاربردی واحد ۵ تهران هم در گفتگو با خبرنگار مهر،  با اظهار تاسف از تعطیلی این مرکز مهم آموزشی صنعت چاپ و نشر کشور گفت: این مرکز تا حدود سال‌های ۹۲ و ۹۳ زیر نظر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود اما چند سالی است که تمامی مراکز علمی، کاربردی فرهنگ و هنر از جمله همین مرکز (دانشکده چاپ) به موسسه آموزش علی علمی و کاربردی انتقال یافته‌اند و زیر نظر این موسسه، فعالیت می‌کنند.

وی افزود: باید بگویم که این تعطیلی، اصلاً اتفاق خوبی نیست چرا که تنها مرکز تخصصی که چاپ و نشر درس می‌داد، همین واحد شماره ۵ بود و بهترین اساتید این رشته را در اختیار داشت. متاسفانه گویا دانشجویان این مرکز را هم به مراکزی که رشته چاپ را دارند اما زمینه اصلی فعالیت آموزشی آنها، چاپ نیست، منتقل کرده‌اند. به عقیده من باید تلاش شود که این مرکز زیر نظر صنف چاپ و اتحادیه‌های مربوطه آن و یا زیر نظر مدرسین مجرب حوزه چاپ، فعال و در واقع احیا شود.

فکری ادامه داد: از آنجا که چاپ و نشر، یک صنعت است، وجود دانشکده چاپ بسیار ضروری بود و هنوز هم ضروری است. بنده تا زمانی که مسئولیت ریاست این مرکز را بر عهده داشتم، خوشبختانه شرایط آموزشی در مرکز به گونه‌ای بود که دانشجویان یا جذب صنعت چاپ می‌شدند یا کسانی بودند که از داخل همین صنعت آمده بودند برای اینکه سطح علمی خود را در حوزه صنعت چاپ، ارتقا دهند. این، بسیار موثر بود چرا که امروز بسیاری از واحدهای چاپی، نیروی مورد نیاز خود را از میان کسانی جذب می‌کنند که فارغ‌التحصیل دانشکده چاپ بودند و یا هستند.

رئیس سابق مرکز علمی کاربردی واحد ۵ تهران گفت: البته مراکز شماره یک و ۳۰ موسسه آموزش عالی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر هم رشته چاپ دارند اما این رشته، رشته اصلی این مراکز نیست و رشته‌های دیگری مانند زبان‌های خارجی، امور فرهنگی، روابط عمومی، در آنجا محوریت دارد و در کنار آنها یکی دو مورد از گرایش‌های رشته چاپ را هم درس می‌دهند. این در حالی است که واحد شماره ۵ (دانشکده چاپ)، یک مرکز تخصصی در حوزه صنعت چاپ بود و تمام گرایش‌ها را در بخش چاپ و نشر، درس می‌داد.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد