19:19 - 1398/06/22

توقف تولید ۵ هزار تن کاغذ به دلیل نبود مواد اولیه

در حالی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سفارش ۵ هزار تنی خود برای تولید کاغذ روزنامه به کارخانه چوب و کاغذ مازندران خبر می‌دهد‌، خط تولید این نوع کاغذ در کارخانه به دلیل نبود مواد اولیه راه نیفتاده است.

توقف تولید ۵ هزار تن کاغذ به دلیل نبود مواد اولیه

به گزارش بخشخبریبازار چاپ ایرانبه نقل از تسنیم , وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تأمین کاغذ مورد نیاز مطبوعات و رسانه‌ها از رئیس جمهوری خواسته است تا بانک ملی را مجاب کند، خط تولید کاغذ روزنامه کارخانه چوب و کاغذ مازندران را که یکسال پیش تاکنون متوقف شده است، راه‌اندازی کرده و در مرحله نخست 5 هزار تن کاغذ روزنامه تولید کند.

این اتفاق در نوع خود اتفاقی قابل توجه است، چرا که به تولید داخلی کاغذ و صنعت کاغذ در ایران کمک خواهد کرد، اما زمانی که پیگیر این اتفاق در کارخانه چوب و کاغذ مازندارن می‌شویم‌، می‌بینیم که به این آسانی‌ها تولید این سفارشات امکان پذیر نیست و هنوز خبری از راه‌اندازی خط تولید نیست،‌ چون اساساً کارخانه مواد اولیه این تولید را در اختیار ندارد. اما چرا؟

شاید بد نباشد برای رسیدن به این چرایی،‌ به این بپردازیم که اساساً چرا در کارخانه چوب و کاغذ مازندران تولید کاغذ روزنامه از یک‌سال پیش تاکنون متوقف شده است؟

مهر ماه سال گذشته بود که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ابلاغیه‌ای از توقف قراردادهای بهره‌برداری صنعتی و تجاری در جنگل‌های شمال طی سال جاری خبر داد. تصمیمی که به گفته رئیس این سازمان یک تصمیم مهم و اساسی در راستای پایداری جنگل است و براساس قانون پنج ساله ششم توسعه انجام می‌شود.

220 هزار هکتار زراعت چوب در سطح کشور وجود دارد که سالانه 4,5 میلیون متر مکعب چوب از این محل استحصال و در صنایع مختلف به مصرف می‌رسد. از مجموع شش میلیون متر مکعب چوب مصرفی سالیانه در کشور 4.5 میلیون متر مکعب از بخش زراعت چوب، 500 هزار متر مکعب از محل ضایعات باغی، 500 هزار متر مکعب از جنگل‌ها و 500 هزار متر مکعب دیگر بصورت واردات تامین می‌شود که با ابلاغیه توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال حجم قابل توجهی از چوب مصرفی نیازمند واردات خواهد شد.

 یکی از زمینه‌های مصرفی چوب زراعتی جنگل‌های شمال کاغذ است،‌ کاغذ به‌عنوان یک کالای فرهنگی و به‌عنوان نماد توسعه‌یافتگی به خودی خود دارای اهمیت فراوانی است. کارخانه کاغذ مازندران حفاظت از 150 هزار هکتار از جنگل‌های مازندران را به‌عهده دارد،‌ که برای تهیه مواد اولیه کاغذ درخت‌های سالخورده و فرتوت قطع شده و به‌جای هر درخت‌،  پنج تا هفت نهال جدید کاشته می‌شد. این کارخانه سالانه 400 هزار تن از جنگل‌های شمال برداشت چوب می‌کرد که با این ابلاغیه عملاً‌ در تأمین چوب مصرفی خود با مشکلاتی مواجه شد،‌ در نتیجه خط تولید کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه متوقف شد.

پس، کارخانه چوب و کاغذ مازندران برای تولید کاغذ چاپ و تحریر و یا کاغذ روزنامه با مشکل جدی نداشتن مواد اولیه روبروست،‌ واردات چوب از کشورهایی چون روسیه و ... نیز مستلزم طی کردن بروکراسی‌های اداری موجود در ساختار های وزارت جهاد و کشاورزی است،‌ سازمان حفط نباتات نیز قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای واردات چوب به کشور دارد که هم برای تولیدکنندگان داخلی هزینه‌بر است و هم زمان‌بر.

ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی در این باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: سازمان حفظ نباتات در زمینه واردات چوب سخت‌گیری‌هایی انجام می‌دهد، به هر حال ممکن است بیماری و باکتری از طریق چوب به کشور وارد شود، همه جای دنیا این دغدغه وجود دارد، اما ما بسیار سختگیرانه کنترل می‌کنیم، برای نمونه روش‌های مختلفی برای گندزدایی چوب وجود دارد، گاز زدن در کشتی‌، در مبدا و مرزها،‌ استفاده از قرنطینه و... گازدهی درکشتی،‌ گازدهی در مبدا،‌ گازدهی در مرزها، قرنطینه و ... به هر حال روش هایی که برای آفت زدایی وجود دارد،‌ در همه جای دنیا متداول است، ولی متأسفانه در ایران ما سطح سخت‌گیرانه‌تری داریم، می‌گویند باید ترکیبی باشد، داخل مبدأ،‌ داخل مقصد، داخل کشتی و....استفاده از همه این روش‌ها در کنار هم  هزینه‌بر است،‌ در نتیجه شرکت‌هایی که نیاز به منابع چوبی دارند،‌ دچار آسیب‌های بزرگی می‌شوند.

کارخانه چوب و کاغذ مازندارن قرار است امروز جلسه مجمع عمومی خود را تشکیل دهد تا در این زمینه تصمیم‌گیری کند،  اما قبل از هر چیز دولت باید تسهیلات لازم برای ورود مواد اولیه جهت تولید این کاغذها به کشور را فراهم کند،‌ سیاست یک بام و دوهوای دولت در این زمینه قطعا جوابگو نیست. اینکه از یک طرف بر طبل حمایت از تولید داخلی بکوبیم و از طرف دیگر موانعی بر سر راه تولید وجود داشته باشد،‌ راه به جایی نخواهد برد.

منبع :tasnimnews

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد