15:20 - 1400/03/26
محصولات مرتبط

هیت بد چیست و چه کاربردی در پرینترهای سه بعدی دارد؟

هیت بد در چاپگر سه بعدی باعث می شود روند خنک سازی مواد چاپ شده سه بعدی کنترل بیشتری داشته باشد تا نتایج بهتری به دست بیاید. هیت بدها از مواردی مانند چسبندگی ضعیف به تخت چاپ، چسبندگی ضعیف بین لایه ها، پیچش و تاب برداشتن جلوگیری می کنند و کیفیت چاپ سه بعدی را بهبود چشمگیری ایجاد میکنند.

هیت بد چیست و چه کاربردی در پرینترهای سه بعدی دارد؟

در اثر خنک شدن پلاستیک در لبه های قطعه در مقایسه با پلاستیک داخل قطعه، به سرعت تاب خوردگی و ناهمواری ایجاد میشود و به دنبال آن گوشه های مدل پیچیده و تغییر شکل میدهد.

 تاب برداشتن باعث می شود چاپ ها خیلی زود از پایه سکوی ساخت جدا شده و منجر به تولید محصولات با کیفیت پایین یا شکست کامل روند شوند.

هیت بد پرینتر 3بعدیبا گرم نگه داشتن قطعه در طول کل مراحل چاپ که مواد را در دمای انحراف حرارت یا بالاتر از آن نگه می دارد (دمایی که در آن قابل انعطاف است). به همین دلیل از پیچش و تاب خوردگی جلوگیری می کند و کیفیت چاپ را بهبود می بخشد.

نگه داشتن قطعات در محدوده انحراف حرارت تضمین می‌کند که قطعه روی هیت بد باقی میماند و همراه با ابزارهای دیگر برای افزایش چسبندگی، با اثرات پیچش و تاب خوردگی مواجه نخواهیم بود.

نتیجه استفاده از یکهیت بدمی تواند دقت بیشتر و اتلاف کمتر با جلوگیری از خنک سازی زودرس یا ناهموار باشد. استفاده از هیت بدها به شما کمک می کند تا شرایط ایده آل برای بهترین نتیجه چاپ، به ویژه در مواردی که شرایط محلی کمتر کنترل شده یا سردتر است، داشته باشید.

هیت بدرا می توان از طرح های (PCB) با پخش کننده های حرارتی ساخته شده از آلومینیوم یا سیلیکون تهیه کرد. گرما توسط یک ترمیستور تا دمای هدف تنظیم می‌شود، به طور کلی حدود 70 درجه. هرچه میزان گرما بالاتر باشد، سطح توان 0.4-.07 وات بر سانتی متر لازم است و با گرم شدن سریعتر روند راه اندازی سریعتر می‌شود. نیازهای برق را میتوان بر اساس اندازه تخت چاپ محاسبه کرد.

هیت بد پرینتر سه بعدی

انواع هیت بد

  • هیت بد PCB: در میان متداول ترین انواعهیت بد، هیت بد ساخته شده از تخته های مدار یا PCB به عنوان عناصر گرمایشی استفاده می کند. اینهیت بدهابه دلیل عملکرد عالی و مقرون به صرفه بودن، توسط بسیاری ازچاپگرهای سه بعدیاستفاده می شوند.

اگر پروژه های چاپ سه بعدی شما پیچیده باشد و به طور مکرر به چاپگرهای سه بعدی نیاز داشته باشید، این هیت بد دوام زیادی نخواهد داشت. آنها برای پروژه های کوچکتر طراحی شده اند که انجام آنها خیلی بیشتر طول نمی کشد.

هیت بدهای PCBاز نوارهای مسی و آلومینیومی ساخته شده اند و اینها در معرض تغییر شکل برای مدت طولانی تری حساس هستند. با گذشت زمان، در انجام وظیفه ای که برای اولین بار برای آن انتخاب شده اند از کار خواهند افتاد.

از دیگر نکات منفی هیت بد  PCB این است که گرم شدن آنها به آرامی صورت می گیرد به خصوص هنگامی که با سطح دیگری مانند شیشه استفاده می شود.

  • هیت بدهای ساخته شده با استفاده از المنت گرمایی کپسول سیلیکون (AC Silicon): یک نوع دیگر از هیت بدها، تختی است که از عناصر گرم شده کپسوله سیلیکون AC استفاده می کند. برای طراحی چیدمان، عنصر گرم شده بین قطعات شیشه و عایق حرارتی پر می شود. این کار برای به حداقل رساندن نشت اضافی گرما و رساندن حداکثر مقدار گرما به سطح چاپ است.

علاوه بر این، مصرف برق نیز در این موارد کمتر است و می‌توانند برای مدت طولانی تر کار کنند بدون اینکه مشکلی برای کاربران ایجاد کنند.

هنگام استفاده از هیت بد با عنصر گرم شده کپسول سیلیکون AC، می‌توانید بدون دردسر پرینت سه بعدی کنید. علاوه بر این، این نوع هیت بدها بسیار قابل حمل هستند.

  • هیت بدهای ساخته شده از پلی آمید Kapton: این هیت بد به دلیل ایجاد مقاومت در برابر حرارت کارآمد و چسبندگی بالا برای چاپ بهتر است با رشته های PLA استفاده شود.

به علاوه، نصب آنها با افزودن چسب به قسمت پشت نیز ساده است و سریع گرم می‌شوند.

علاوه بر این، میتوان آنها را در اشکال و اندازه های مختلف تهیه کرد و  به راحتی قابل حمل هستند. از این رو  یک انتخاب عالی برای بسیاری از کارشناسان چاپ سه بعدی و همچنین مبتدیان است.

  • هیت بدهای ساخته شده از آلومینیوم:اگر به دنبال موثرترین و همچنین راه حل ارزان هستید، این همان چیزی است که باید به دنبال آن باشید. با این حال فراموش نکنید ممکن است مجبور شوید مراحل بیشتری را برای نصب این هیت بدها در چاپگر سه بعدی خود طی کنید.

 

هیت بدها و جلوگیری از تاب خوردگی

هیت بد، اول از همه با افزایش انرژی سطح بستر شیشه باعث میشود چاپ جسم سه بعدی به سطح بچسبد. در نتیجه، از لغزش چاپ به طور کامل جلوگیری می‌کند.

همچنین جلوی تاب خوردن چاپ سه بعدی را با تولید گرما و گرم نگه داشتن مواد در طول چاپ میگیرد.

 

آیا هیت بد مورد نیاز است؟

از آنجا که بسیاری از چاپگرهای سه بعدی هیت بد ندارند، این سوال مطرح می شود: آیا هیت بد مورد نیاز است؟ 

شاید شنیده باشید که برای کار با PLA نیازی به هیت بد نیست یا مواردی این چنینی...ولی واقعیت چیست؟

هنگامچاپ سه بعدیبا مواد ABS به هیت بد نیاز دارید. اما چرا چنین است؟ ویژگی انقباضی ABS بیش از سایر رشته ها است. از این رو هنگام چاپ با ABS، احتمال تاب خوردگی و پیچش بیشتر می شود. با این حال، با قرار دادن یک هیت بد، اتصال مواد به سطح بستر آسان شده و احتمال انقباض کاهش می یابد.

در مورد PLA چطور؟ آیا به هیت بد نیاز داریم یا خیر؟ در مورد PLA، ما همیشه به هیت بد احتیاج نداریم. با این حال، اگر می خواهید چاپ سه بعدی طولانی تر باشد یا سطح پایین آن بزرگتر باشد بهتر است از یک هیت بد استفاده کنید تا احتمال بروز مشکلات احتمالی از بین برود.

نه تنها این، شما همچنین باید درجه حرارت مطلوب را که باید هنگام کار با مواد مختلف حفظ کنید رعایت کنید:

50-60 : PLA درجه سانتیگراد

100-110 : ABS درجه سانتیگراد

هیت بد

نکاتی در مورد کار با هیت بدها

  • هیت بدهادمای بسیار بالایی دارند، بنابراین باید اقدامات احتیاطی لازم را برای کار در اطراف آنها انجام دهیم.
  • هیت بدها، وقتی در تماس با پوست قرار بگیرند می توانند آسیبهای سطحی و عمقی به جای بگذارند بنابراین از تماس مستقیم پوست با سطح چاپ خودداری کنید.
  • اگر در اطراف بچه  ها هستید، هنگام کار باچاپگرهای سه بعدیباید اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.
  • اگرهیت بدبه درستی نصب نشده باشد ممکن است دچار مشکلات دیگری شوید. در صورتی که پایه های تخت به طور یکنواخت قرار نگیرند یا تخت روی سطح یکنواختی قرار نگیرد، این امر منجر به نقص در مدل های سه بعدی می شود.
  • یک هیت بد با اتمام مراحل چاپ به حذف اشیای سه بعدی از تخت چاپ شیشه کمک می کند. بسیاری از چاپگرهای سه بعدی در حذف چاپ از سطح چاپ با چالش روبرو هستند. برخی از افراد به خراشیدن تخت چاپگر با ابزارهای برش متوسل می شوند که این کار خطرناک است، زیرا ممکن است در این روند به طور تصادفی آسیب ببینید . اگر اجازه دهیدهیت بدکاملاً خنک شود ، کمک خواهد کرد و حتی ممکن است چاپ شما از داخل تختخواب چاپی بیرون بیاید بدون اینکه تلاش قابل توجهی از طرف خود انجام دهید.
  • بهتر است چاپگر سه بعدی را با هیت بد خود تهیه کنید که به همراه بسته موجود است. این کار برای اطمینان از همکاری دو ترکیب در کنار هم است. در غیر این صورت، ممکن است به دلیل تفاوت در شیب، دما، متناسب کردن قطعات از فروشندگان مختلف در کنار هم دشوار باشد.
  • چاپگرهای سه بعدی گران هستند و قبل از خرید یکی از آنها، باید بدانیم که بسته به نیاز خود به دنبال چه چیزی بگردیم. حتی اگر به نظر میرسد هیت بد همراه با چاپگر سه بعدی چیزی است که در حال حاضر نیازی به آن نیست، ممکن است بعداً به شما کمک کند. بنابراین، مزایای هیت بد را درک کنید و به دنبال چاپگرهای سه بعدی باشید که از قبل هیت بد دارند.

 

اگر هیت بد ندارم چه کاری می توانم انجام دهم؟

ترفند این است که اطمینان حاصل کنید روی چند لایه اول خود چسبندگی دارید. اگر آنها در طول دوره چاپ بچسبند، مدل شما خوب به نظر می رسد.

فیلامنت ABS به دلیل تاب خوردگی و عدم چسبندگی سخت ترین کار در چاپ را دارد و توصیه نمیشود.

 PLA  و PETG مواد خوبی برای استفاده هستند. ابتدا چاپ را امتحان کنید و ببینید آیا چسبندگی خوبی دارید یا خیر. در غیر این صورت می‌توانید برای کمک به چسبندگی، موادی را به تخت چاپ اضافه کنید.

 

لینک‌های پربازدید:

خرید تونر برای پرینتر
خرید سابلیمیشن چندکاره
خرید دستگاه فتوکپی رنگی

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد