13:36 - 1398/05/03

پسرفت صنعت چاپ در اصفهان

یک فعال حوزه نشر کتاب گفت: صنعت نشر و چاپ نه تنها در اصفهان بلکه در کل کشور پیشرفتی نداشته و حتی می توان گفت در اصفهان پسرفت نیز کرده است. البته کسب و کار ناشرهایی که به نسبت نیاز اجتماع کتاب‌هایی همچون کتاب زبان، کمک درسی و کنکور چاپ می کنند، همچنان رونق دارد.

پسرفت صنعت چاپ در اصفهان

به گزارش بخش خبریبازار چاپ ایران، حشمت الله انتخابی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: قطعا گران شدن کاغذ بر قیمت کتاب تاثیر می گذارد، اما این تاثیر چندان زیاد نیست و کتاب باید چاپ شود. تنها 10 تا 20 درصد هزینه کتاب، کاغذ است. البته وقتی تیراژ کتاب بیش تر باشد، این نسبت بیش تر می شود.

وی افزود: کتاب ظرفیت گران شدن را ندارد، اما شاید در سال آینده شاهد تاثیرات بیش تر آن باشیم. زیرا گران شدن کاغذ به مرور زمان بر هزینه لیتوگرافی، صحافی و دیگر مراحل نشر کتاب اثر خواهد داشت.

صنعت نشر و چاپ نه تنها در اصفهان بلکه در کشور پیشرفتی نداشته است

این فعال حوزه نشر کتاب تصریح کرد: صنعت نشر و چاپ نه تنها در اصفهان بلکه در کل کشور پیشرفتی نداشته است و حتی می توان گفت در اصفهان پسرفت کرده است. البته کسب و کار ناشرهایی که به نسبت نیاز اجتماع کتاب‌هایی همچون کتاب زبان و کمک درسی و کنکور چاپ می کنند، همچنان رونق دارد.

انتخابی اظهار کرد: کسانی که کتاب درسی می خوانند «کتابخوان» به حساب نمی آیند. متاسفانه این افراد تا مقطع دکترا پیش می روند، اما فرصت کتاب خواندن ندارند و در این روند روز به روز از تعداد کتابخوان ها کاسته می شود.

والدین به بهانه های کنکور از کتاب خوانی فرزندانشان جلوگیری می کنند

وی گفت: امروزه والدین دانش آموزان به بهانه های گوناگون همچون آزمون تیزهوشان، کنکور و ... از کتاب خواندن فرزندان خود ممانعت می کنند. در حالی که کتاب های درسی و کنکوری را نباید به عنوان کتاب به حساب آورد.

این فعال حوزه نشر کتاب افزود: چند موسسه بزرگ وجود دارد که سالیانه با چاپ کتاب های کنکوری درآمدهای میلیاردی دارند. همچنین ناشرهای اصفهانی که این نوع کتاب ها را چاپ می کنند، اوضاع مالی خوبی خواهند داشت و حتی ممکن است در تهران چندین مغازه داشته باشند. ولی این ها مردم را از کتاب خواندن دور می کنند و فرصتی برای کتاب خواندن باقی نمی ماند.

عادت به مطالعه از کودکی باید ایجاد شود

انتخابی اظهار کرد: فضای مجازی نه تنها در ایران بلکه در جهان تاثیرات بسیاری داشته است، اما عادت به مطالعه از کودکی باید ایجاد شود. زیرا روز به روز از تعداد کتابخوان ها و میزان مطالعه کتاب های غیر درسی کاسته می شود و این خود به خود باعث دشوارتر شدن صنعت نشرو چاپ است.

وی تصریح کرد: دانش آموزان دبستان، بیش از دانش آموزان مقاطع بالاتر کتاب های غیر درسی مطالعه می کنند و اکنون کتاب های مناسب کودکان پیش دبستانی بیش از کتاب های مناسب برای مقاطع بالاتر فروش دارد، زیرا آن ها دغدغه نمره و آزمون کم تری دارند.

این فعال حوزه نشر کتاب افزود: مردم احساس می کنند دیگر نیازی به کتاب خواندن ندارند و گمان می کنند اطلاعاتی که در فضای مجازی است، آنها را اغنا می کند. اما اگر عادت به کتاب خوانی در افراد ایجاد شود، حتی اگر هزاران برنامه دیگر نیز وجود داشته باشد، مردم کتاب را می خوانند.

انتخابی با اشاره به اینکه مسائل اجتماعی بر صنعت نشر و چاپ تاثیر دارد، گفت: در گذشته نگرانی هایی در خصوص ایجاد انحراف سیاسی، اجتماعی و فکری در صورت خواندن برخی کتاب ها در اقشار مختلف جامعه وجود داشته که عاملی تاثیرگذار بر کتابخوانی بوده است.

وی اظهار کرد: بارها جمله "به جای اینکه ده ها کتاب بخوانید، بسته آموزشی ما را بخوانید" را از تلویزیون شنیده اید که این جمله یعنی کتاب نخوانید. این تبلیغات کار خود را می کند، زیرا همیشه افراد اضطراب دارند که در کنکور و آزمون ها رتبه خوبی کسب کنند و این ها بسیار موثر است.

متاسفانه روز به روز میزان مطالعه در کشور کاهش می یابد

این فعال حوزه نشر خاطرنشان کرد: متاسفانه روز به روز میزان مطالعه کتاب با مفهوم درست کتابخوانی و همچنین حضور مردم برای دریافت کتاب از کتابخانه ها کاهش پیدا می کند.

 

منبع:ایسنا 

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد