19:59 - 1398/05/14

وقتی کاغذ نایاب تر از دلار شد

وعده‌های اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر قرار دادن کاغذ در فهرست کالاهای اساسی و همچنین تخصیص مبلغ سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای تامین ما به‌ التفاوت نرخ ارز به منظور جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی ـ دارو و کاغذ ـ تلاش‌هایی است که با هدف بیرون آمدن از «بحران کاغذ» اندیشیده شده است؛ اما اینکه این راهکارها تا چه اندازه به بازار کاغذ جانی تازه می‌بخشد، پرسشی است که به نظر می‌رسد در زمانی کوتاه پاسخش را دریافت خواهید کرد.

وقتی کاغذ نایاب تر از دلار شد

در همین راستا، مدیران مسؤول روزنامه‌های «سیاست روز»، «دنیای اقتصاد» و «آرمان امروز» در گفت‌وگوهایی مجزا به راهکار اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تاثیر آن بر وضعیت کاغذ اشاره کرده‌اند و نظراتی را در گفت‌وگو با ایسنا ارائه داده‌اند که در ادامه می‌خوانیم:

تخصیص اعتبار به وضعیت دشوار مطبوعات کمک می‌کند:

محمد پیرعلی ـ مدیرمسؤول روزنامه سیاست روز ـ درباره تخصیص سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای تامین مابه‌التفاوت نرخ ارز برای جلوگیری از افزایش قیمت کاغذ اظهار می‌کند: ما با مطبوعات بسیار رنجوری طرف هستیم؛ یعنی رسانه‌های ما از شرایط مساعدی برخوردار نیستند. شرایط کاغذ هم وضعیت آن‌ها را به مراتب دشوارتر کرده است. این تصمیم اخیر می‌تواند تا اندازه‌ای کمک کند که حداقل شرایط مطبوعات و رسانه‌ها از این وخیم‌تر نشود؛ البته اگر این کار اجرایی شود. در دولت‌های قبل هم این اتفاق می‌افتاد و وعده این چنینی می‌دادند اما در اولویت قرار نمی‌گرفت و از دستور کار خارج می‌شد. شاید این اتفاق مقداری به مطبوعات کمک کند تا شرایط دشوار را سپری کنند.

او ادامه می‌دهد: قیمت ارز افزایش یافته و قطعا قیمت کاغذ هم افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین می‌خواهند مابه التفاوت آن رقمی که به نسبت گذشته افزایش پیدا کرده را در قالب یارانه پرداخت کنند. این یارانه یا به کاغذفروش یا مستقیم به خود مطبوعات تعلق می‌گیرد. اگر یارانه به خود مطبوعات داده شود، شاید بهتر بتوانند کار را مدیریت کنند؛ البته این مساله به تصمیم سیاستگذاران بستگی دارد.

 

تاثیر تخصیص اعتبار در بازار کاغذ زمان می‌برد:

علیرضا بختیاری ـ مدیرمسؤول روزنامه دنیای اقتصاد ـ در این راستا بیان می‌کند: مجموعه وزارت ارشاد و همکاران در این صنف که دولت را برای این کار متقاعد کردند و دولت به این نتیجه رسیده که کاغذ جزو کالاهای ضروری است و می‌خواهند ما به التفاوتش را ۴۲۰۰ پرداخت کنند، کاری ارزشمند است، زیرا آرامشی را به بازار برمی‌گرداند و آینده را روشن‌تر می‌کند. همچنین فعالان این بخش را نسبت به تامین مواد اولیه در سال جاری خوش‌بین و امیدوار خواهد کرد اما اینکه این تصمیم به سرعت بر بازار کاغذ تاثیر می‌گذارد یا نه، مساله دیگری است زیرا عملیاتی شدن تصمیم، واردات کاغذ و گرفتن ارز ۴۲۰۰ و دریافت مابه التفاوت، به پروسه زمانی دارد.

 

کاغذ در بازار موجود نیست:

حسین عبداللهی ـ مدیر مسوول روزنامه آرمان امروز ـ در گفت‌وگو با ایسنا به نبود کاغذ در بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: زمانی که کاغذ کالای اساسی تلقی شود می‌تواند به نیاز ضروری رسانه‌ها کمک کند اما مشکل اینجاست که کاغذ در بازار نیست و افرادی که کاغذ را وارد کرده‌اند به نوعی آن را احتکار می‌کنند. چرا این کالا حالت این چنینی در کشور پیدا می‌کند؟ به دلیل اینکه که دستگاه‌های نظارتی هم آن چنان که باید به این مساله نظارت ندارند و فردی کالایی را پنهان می‌کند و در زمان خود به فروش نمی‌رساند.

او به تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کاغذ اشاره و بیان می‌کند: تصمیم خوبی است در صورتی که در اجرا هم خوب عمل کنند؛ بسیاری از کالاها، کالای اساسی هستند اما به دلیل وضعیت بازار، دست‌های پشت پرده و مسائلی که کالایی را از مسیر اصلی به سمت بازار سیاه می‌برد، نیازمند نظارت قوی هستند تا کار درست انجام شود. چیزی از رسانه و مطبوعات باقی نمانده است و اگر مطبوعاتی که در هزار یا دوهزار نسخه منتشر می‌شوند، با این قیمت کاغذ به دست مخاطب نرسد و مرجوع شود آن رسانه ضرر خواهد کرد. به نظرم دولت باید محکم در برابر تصمیم خود بایستد و کار را اجرایی کند.

عبداللهی در پایان گفت: برخی رسانه‌ها تعطیل شده‌اند و برخی رو به تعطیلی هستند و نسخه الکترونیکی دارند بنابراین باید تصمیم درستی گرفته شود. رییس جمهور که مدام تاکید می‌کند ما باید رسانه‌ها را تقویت کنیم بدانند که رسانه و مطبوعات از شما چیزی نمی‌خواهند جز تامین کاغذی که بتوانند مصرف کنند و پول آن را هم پرداخت می‌کنند. برای دولت ناپسند است که در تامین کاغذ مطبوعات عاجز باشد یا اجازه دهد برخی کاغذ را وارد و احتکار کنند و با قیمت بالا بفروشند یا بگویند در بازار نیست. در صورتی که ما ارتباطات خوبی با کشورهای چین و روسیه داریم و به راحتی می‌توانیم این بخش را تامین کنیم و اجازه ندهیم که یک سری سوء استفاده کننده سر کاغذ این بلا را بیاورند.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد