17:51 - 1398/05/18
آگهی های مرتبط

مصرف کاغذ ایرانی به نفع ناشران

مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معتقد است اگر کارخانجات تولید کاغذ در کشور بتوانند با بهبود کیفیت و افزایش تولید خود نیاز داخلی را تامین کنند، شاهد استقبال ناشران برای انتشار کتاب با کاغذ ایرانی خواهیم بود.

مصرف کاغذ ایرانی به نفع ناشران

به گزارش بخش خبریبازار چاپ ایرانبه نقل از ایرنا : سید غلامرضا حسینی در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به خبرنگار ایرنا، با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام سال حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: استفاده از تولید ملی و داخلی فرصت مغتننمی است که انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آن را در دستور کار خود دارد. 
وی با ارائه گزارشی از اقدامات این پژوهشگاه برای حمایت از کاغذ تولید داخل،گفت: از زمانی که کارخانه هایی مانند پارس و مازندران کاغذ تولید می کنند، ما نیز همواره تلاش کرده ایم تا از کاغذ ایرانی استفاده کنیم اما مقدار تولید کاغذ ایرانی و کیفیت آن به شکلی نیست که در دستگاه های چاپ بهترین خروجی را داشته باشد. 
حسینی اضافه کرد: دور ریز کاغذهای تولید داخل به طور معمول بسیار زیاد است و کیفیت آن نیز مشکلاتی را برای چاپخانه ها ایجاد می کند با توجه به اینکه امروزه سیستم های نشر به سمت چاپ دیجیتال رفته، امکان استفاده از کاغذ ایرانی به دلیل پائین بودن کیفیت در دستگاه های پیشرفته وجود ندارد. 
حسینی افزود: عمده تولید کاغذ در داخل کشور مربوط به مقواست که در صنایع استفاده می شود و معمولا مقوای درجه دو یا سه می باشد که نمی توان از آن به عنوان گلاسه استفاده کرد.
وی اضافه کرد: ناشران از کاغذ ایرانی که با کیفیت و قابل استفاده باشد، استقبال می کنند و از نظر اقتصادی نیز مصرف کاغذ ایرانی به نفع ناشران خواهد بود چون آن را با ریال خریداری کرده و هزینه کمتری پرداخت می کنند. 
حسینی افزود: مشکل دیگر این است که کاغذ به اندازه کافی و مورد نیاز در داخل کشور تولید نمی شود و ضروری است که با افزایش تولید، فاصله نیاز و تولید را برطرف کنیم که در این صورت ناشران به دلیل قیمت پائین تر کاغذ ایرانی و امکان تهیه راحت تر، از آن استقبال خواهند کرد. 
وی با بیان این که امروزه خمیر کاغذ به خارج صادر می شود، اظهار داشت: ما باید کاری کنیم که این موازنه برعکس شود. یعنی اگر فرایندی در خمیر کاغذ ایجاد کرده و مواد اولیه آن را تغییر دهیم، امکان تولید کاغذ با کیفیت بالا در داخل کشور ممکن خواهد شد.
به گفته حسینی در شرایط فعلی وضعیت کارخانه هایی مانند پارس و مازندران به گونه ای نیست که بتوانند کیفیت کاغذ تولیدی خود را بالا ببرند و برای این اقدام نیازمند کمک و حمایت از سوی دولت هستند. 
مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: باتوجه به میزان مصرف در کشور، امروز چاره ای جز واردات کاغذ از خارج نداریم اما می توان با افزایش تولید کاغذ با کیفیت در داخل به تدریج نیاز به واردات را به صفر رساند و حتی می توانیم کاغذ با کیفیت تولید داخل را به خارج صادر کنیم. 
حسینی افزود: کارخانجات پارس با تفاله های نیشکر خمیر کاغذ تولید می کنند و این اقدام مهمی برای جلوگیری از قطع درختان و حفظ محیط زیست است. در گذشته تفاله های نیشکر را می سوزاندند که منجر به آلودگی هوا می شد ولی امروز کارخانه پارس آن را مستقیم به خمیر کاغذ تبدیل می کند. 
مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به ضرورت بررسی مسائل فنی در فرایند های شیمیایی تولید کاغذ تاکید کرد: بعضی از دستگاه های تولید کاغذ در کشور نیاز به نوسازی دارد و این موضوع از سوی مسئولان و دست اندرکاران نشر قابل پیگیری است. منبع :irna

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد