19:07 - 1398/05/30

تامین نشدن ارز و توقف صدها تن کاغذ بالکی در گمرکات کشور

یک واردکننده کاغذهای بالکی با اشاره به گذشت بیش از ۳ هفته از وعده بانک مرکزی درمورد تأمین ارز برای واردات این نوع کاغذ، از توقف صدها تن از محموله‌های کاغذ در گمرکات کشور خبر داد.

تامین نشدن ارز و توقف صدها تن کاغذ بالکی در گمرکات کشور

به گزارش بخش خبریبازار چاپ ایرانبه نقل ازمهر, علی واضحی مدیر فروش یک شرکت واردکننده کاغذهای بالکی و توزیع این نوع کاغذها در ایران در این باره گفت: پیرو آشفتگی‌های اخیری که به واسطه اختلال در اداره نظارت بر ارز بانک مرکزی پیش آمده است، بیش از ۳ هفته است که پرداخت ارز کاغذ کتاب بالکی نه با نرخ ۳۸۰۰۰ ریالی وعده داده شده و نه حتی با نرخ ۴۲۰۰۰ ریالی از طرف بانک مرکزی انجام نمی‌پذیرد.

وی افزود: همین امر سبب قفل شدن صدها تن از محوله‌های این کاغذ در گمرکات و ایجاد بازار سیاه توسط عرضه‌کنندگان غیرمعتبر شده است.

بر اساس همین گزارش، در همین راستا شرکت یادشده نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته که واضحی یک نسخه از آن را در اختیار مهر قرار داده است. در این نامه خطاب به سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:

پیرو تاکید جنابعالی در مورد تخصیص ارز با نرخ قبلی مبادله‌ای به کاغذ بخش فرهنگ و نظر به استقبال قابل توجه خوانندگان و ناشران کتاب از تنها کاغذی که فقط در چاپ کتاب کاربرد دارد (کاغذ کتاب بالکی) و با توجه تائید مقام معظم رهبری و اهمیت تامین مستمر این کاغذ، به استحضار می‌رساند درخواست‌های تخصیص ارز اخیر مربوط به این نوع از کاغذ با کد تعرفه ۴۸۰۲۶۱۰۰ علی‌رغم تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت، کماکان از طرف بخش نظارت بر ارز بانک مرکزی رد می‌شود و نه تنها تاکنون ارزی با نرخ قبلی به این کاغذ اختصاص پیدا نکرده است، بلکه در موارد اخیر از تخصیص ارز بانکی با نرخ مصوب ۴۲۰۰۰ ریال هم به این نوع از کاغذ خودداری می‌گردد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: این مساله سبب اختلال جدی در ترخیص این محموله‌ها و گرفتار شدن صدها تن از موجودی این کالا در گمرکات را فراهم آورده است و عدم تامین آن موجب ناخشنودی و اعتراض ناشران و واردآمدن خسارت به مجموعه نشر کشور شده است.

یادآوری می‌شود، اواخر فروردین ماه امسال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی اعلام کرد که کاغذ در لیست کالاهای اساسی چون مواد غذایی و دارویی قرار گرفته و از تفاوت ارزی که دولت تامین می‌کند، برخوردار خواهد بود.

اما چند روز بعد سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و عضو کمیته کنترل بحران کاغذ، با اشاره به گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص کالاهای اساسی، گفت: متاسفانه طبق این گزارش کاغذ جزء لیست کالاهای اساسی قرار نمی‌گیرد و اشاره‌ای به کاغذ نشد لذا این ایراد و انتقاد جدی به مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد است چراکه نتوانست از حقوق مولفین و ناشران و اهالی مطبوعات صیانت کند.

منبع :mehrnews

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد