01:33 - 1398/06/19

نوسان بازار کاغذ و تاثیرات آن بر نشر کتاب / کناره گیری خوراک فکری به نفع خوراک شکمی

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به تغییر کاربری برخی کتاب فروشی‌ها به ساندویچی گفت: خوراک فکری و فرهنگی را از دست داده ایم و به نفع خوراک شکمی مغازه می زنیم.

نوسان بازار کاغذ و تاثیرات آن بر  نشر کتاب / کناره گیری خوراک فکری به نفع خوراک شکمی

به گزارش بخش خبریبازار چاپ ایرانبهنقل از فارس ,الهام فخاری، با اشاره به وضعیت برخی از کتاب‌فروشی‌ها گفت: بحران اقتصادی و تغییر سبک زندگی باعث شده برخی از کتاب‌فروشی‌ها به کباب‌فروشی و ساندویجی تبدیل شود.

وی با اشاره به تغییرات فرهنگی در کشور گفت: این تغییرات در حوزه اقتصاد فرهنگ نیز دیده شده و بخشی ناشی از بحران‌ها یا چالش‌های اقتصادی در کل کشور است. بخش دیگر هم کم‌توجهی چه شهروندان، چه مدیران نسبت به تغییرات سبک زندگی است. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه کتاب، کالایی بی‌جایگزین و کتاب‌فروشی خدمتی متفاوت است که به مردم ارائه می‌شود، گفت: این کار نیازمند پشتوانه فکری، فلسفه کاری، دقت و نظر و همکاری جمعی چند نهاد و سازمان است و هر کدام از این نهادها حذف شود یا دیده نشود و یا کم کاری کند ظهور و بروز آن در مصرف کتاب دیده می‌شود.

فخاری به نوسان بازار کاغذ اشاره کرد و گفت: همین موضوع روی تیراژ و کیفیت ارائه کتاب تأثیر می‌گذارد.

وی به توسعه فناوری اشاره کرد و گفت: بررسی‌ها نشان داده که این موضوع در مصرف کتاب تأثیر داشته و کلاً تولید کتاب کاغذی وضعیت ناپایداری دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین کتاب‌ها در حوزه تجاری‌سازی آموزش به‌ویژه کنکور است، گفت: از زمانی که آموزش و پرورش هدفش کنکور شده است کیفیت جامعه‌پذیری فرهنگی در محیط آموزشی کاهش یافته است و حوزه کتاب هم به سمت و سوی کتاب کمک آموزشی کنکور چرخش پیدا کرده است. 

به اعتقاد فخاری کار فرهنگ‌سازی و دوستی با کتاب باید از دوران مدرسه آغاز شود و باید افزایش سواد عمومی رشد پیدا کند اما متأسفانه فقط دانش‌آموزان را به سمت کتاب کمک آموزشی سوق داده‌ایم و آنها را از نهادهایی مانند کانون پرورش فکری جدا کرده ایم و دیگر دوستی با کتاب ندارند.

وی با بیان اینکه آموزش عمومی در این بخش به نوعی حذف شده است، گفت: حال فکر کنیم چطور می‌توانیم به یک بزرگسال در این زمینه آموزش دهیم، کار بسیار سخت است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نوسان‌های اقتصادی در مواد اولیه تهیه کتاب، گفت: البته کمبود تنوع هم در حوزه محتوا داریم.

وی به تغییر کاربری کتاب‌فروشی‌ها به اغذیه‌فروشی‌ها در تهران گفت: البته فقط اغذیه‌فروشی نیست به خیلی از چیزهای دیگر هم تغییر کاربری می‌دهند.

فخاری به جلسه‌ای که با حضور برخی از کتاب‌فروشان راسته انقلاب داشتند اشاره کرد و گفت: بیزینس‌های غیرقانونی کتاب و کپی‌کاری‌ها هم باعث بی‌نظمی‌هایی در زمینه کتاب‌فروشی شده است و باعث صدمه زدن به این حرفه شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها مجبور به تغییر کاربری شده‌‌اند گفت: به لحاظ اقتصادی این افراد دچار مشکل شده‌اند.

به گفته فخاری، خوراک فکری و فرهنگی را از دست داده‌ایم و به نفع خوراک شکمی مغازه می‌زنیم.

وی همچنین در خصوص توزیع وضعیت فیزیکی نامناسب میدان انقلاب که راسته اصلی کتاب‌فروشی‌هاست گفت: این موضوع بسیار مهم است اما تاکنون اصلاحی در مسیر ترددها رخ نداده است و باید در این خصوص برنامه‌ریزی و اقدامات درستی صورت گیرد.

والدین امروزی هم با وجود برخورداری از تحصیلات بالاتر و دسترسی آسان‌تر به منابع فرهنگی متاسفانه پرورش فرهنگی فرزند خود را بیش‌تر وظیفه نهادهای بیرون خانواده، حاکمیت و رسانه می‌دانند. درست است که رسانه و حاکمیت رسمی منابع جامعه‌پذیری مهمی هستند ولی بنیادی‌ترین نهاد برای پدیدآیی سابقه‌ی فرهنگی خانواده است.

منبع :farsnews

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد