02:11 - 1398/06/22

فروش کاغذ به ایران تنها با وساطت چینی ها

در حالیکه تولید داخلی کاغذ چاپ و تحریر در کارخانه‌های داخلی متوقف شده است‌، اندونزی و کره برای فروش کاغذ به ایران محدودیت‌هایی را ایجاد کرده‌اند.

فروش کاغذ به ایران تنها با وساطت چینی ها

به گزارش بخش خبریبازار چاپ ایرانبه نقل از پاپنا ، اخیراً واردکنندگان کاغذ در خرید نیز دچار مشکلاتی شده اند، کشورهایی چون چین، کره و اندونزی از جمله کشورهایی هستند که فروش کاغذ به ایران را اخیراً و بدنبال تحریم های جدید علیه ایران با محدودیت مواجه کرده اند.
اندونزی چند ماهی است که ثبت سفارش ها برای خرید کاغذ را نمی پذیرد و می گوید باید از واسطه های چینی استفاده برای ثبت سفارش استفاده کنند، کره ای ها نیز مهلت داده اند تا نهایتاً آبان ماه بتوانیم از آن ها کاغذ تهیه کنیم و تا دو سه ماه آینده باید تسویه حساب کنیم.
در همین راستا نیز نشست هایی با مسئولان وزارت بازرگانی برگزار شده است،میر باقری رییس انجمن وارد کنندگان کاغذ نیز معتقد است: این مسئله چندان نگران کننده نیست، تنها دو کشور کره و اندونزی این مساله را به شکل مشخص مطرح کرده اند، چینی ها هنوز این موضوع را مطرح نکردند، من فکر نمی کنم زیاد بتوانند درباره کاغذ این مسئله تحریم ها را اعمال کنند.
در طول چند سال گذشته پدیده های مختلفی بر بازار کاغذ اثرگذار بوده اند ، نوسانات نرخ ارز، تحریم ها و برخی مشکلات گمرکی از شاخص ترین نمونه هایی است که بازار کاغذ را دچار تلاطم کرده است. این مشکلات ضرورت خودکفایی در حوزه کاغذ را چندبرابر نمایان می کند.
اگرچه تغییرات قیمت ارز در چند ماه گذشته و گران شدن نسبی کاغذ موجب شده تا مصرف کنندگان کاغذ حرکتی هر چند کوچک در جهت استفاده از کاغذهای داخلی داشته باشند، اما برای فرهنگ سازی در این زمینه باید دست به کار شد، به هر حال حمایت از تولید داخلی کاغذ آغاز راه خودکفایی در این زمینه است و هر چقدر هم مسئولان، دولت، سرمایه گذاران خصوصی در این زمینه افدام کنند، باز نیازمند فرهنگ استفاده از تولید داخل در میان ناشران ، چاپخانه داران و سایر مصرف کنندگان حوزه کاغذ هستیم.

منبع :papna

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد