صحافی چسب گرم چیست؟

در صحافی چسب گرم با استفاده از چسب، انواع کتاب ها و مجلات و دفترچه ها و انواع موارد چاپی را میتوان به هم اتصال داد.

صحافی چسب گرم چیست؟

دستگاه صحافی چسب گرم، برای صحافی کتاب ها، آلبوم ها، بروشورها، مجلات، دفترچه های راهنما و موارد مشابه استفاده میشود.

این دستگاه ها با بهره وری بالا برای اتصال انواع صفحات طراحی شده است و از چسب حرارتی(چسب گرمصحافی) برای چسباندن کتاب و انواع صفحات با جلد سخت یا نرم استفاده میکنند.

 

انواع دستگاه چسب گرم

دستگاه های چسب گرمانواع مختلفی دارند از جمله:

  • دستگاه چسب گرم دستی
  • دستگاه چسب گرم برقی رومیزی
  • دستگاه چسب گرم برقی ایستاده
  • دستگاه چسب گرم برقی صنعتی
دستگاه چسب گرم صنعتی AX-S60H

دو نوع اتصال چسب گرم وجود دارد

  • چسب داغ
  • چسب PUR

مطمئناً بین این دو روش تفاوت هایی وجود دارد، حتی اگر در شکل ظاهری مشخص نشود. ولی همه چیز به چسب استفاده شده در طی فرآیند اتصال برمی‌گردد. بزرگترین تفاوت بین PUR و چسب داغ این است که روش سنتی به چسبهای اتیلن وینیل استات (EVA) متکی است، در حالی که PUR از چسب واکنش دهنده پلی اورتان (PUR) استفاده می‌کند.

 

اتصال با چسب داغ یا PUR؟

  • در استفاده ازچسب PUR، مقاومت اتصال به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و پس از تنظیم چسب، درصد کشش صفحه اغلب تا 50 درصد قوی تر از کتابهایی هستند که از چسب EVA استفاده می‌کنند.
  • PUR ثبات پیری بیشتری را ارائه می‌دهد. در برابر مهاجرت روغن جوهر چاپ نفوذ ناپذیر است. علاوه بر این  PUR خصوصاً از این جهت مفید است که بر خلاف اتصال با چسب داغ، در معرض مسائلی که در درجه حرارت شدید به وجود می‌آیند حساس نیست.
  • اتصال چسب داغ در معرض گرمای شدید قادر به ذوب شدن است، در حالی کهاتصال PUR در حالت جامد خود باقی خواهد ماند.
  • دمای بسیار سرد برای اتصال چسب داغ مشکلات ترک خوردگی و شکنندگی ایجاد می‌کند. ولی در PUR خطر ترک خوردگی ندارد.
  • PUR به دلیل سهولت در بازیافت، مورد توجه میباشد . PUR ها در حین بازیافت به راحتی جدا می‌شوند و از الیاف کاغذ پاک می‌شوند. در حالی که چسب ذوب داغ همیشه اجازه بازیافت کاغذ را نمی‌دهد.
  • PUR در مقایسه نسبت به چسب داغ از چسب بسیار نازک تری استفاده می‌کند. این کاربرد نازک تر چسب، همان چیزی است که به PUR انعطاف پذیری می‌بخشد.

آیا مواردی وجود دارد کهچسب PUR به چسب داغ ترجیح داده نشود؟

تقریباً در هر شرایط PUR بهتر از چب داغ سنتی است. یک استثنا وجود دارد: اگر یک مجموعه کتاب صحافی شده یا برای صحافی آماده شده باشد، در صورت استفاده از PUR ستون فقرات کتاب نمی‌تواند در فرآیند پوشش دهی گرد شود. در این شرایط، چسب داغ و روش سنتی کمی قابلیت گرد شدن و انعطاف پذیری بیشتری دارد.

دستگاه چسب گرم مدل Ax-380
دستگاه چسب گرم Ax-380

روش اتصال با چسب داغ چگونه کار می‌کند؟

برگه های چاپی مدنظر تا و به ترتیب درون جلد مدنظر قرار میگیرند و سپس ستون فقرات با یک لایه یا لایه هایی از چسب داغ پوشانده میشود تا صفحات به هم نزدیک شود. پس از چند دقیقه با گرمای دستگاه،چسب به چسب مایع تبدیل می‌شود. پس از گذشت مدت زمان کم، صفحات و جلد به هم میچسبد و چسب به سرعت سفت میشود.

 

روش اتصال PUR چگونه کار می‌کند؟

چسب PUR از یک لایه چسب بسیار ظریف برای اتصال استفاده می‌کند. در فرایند صحافی PUR از سیستم گلدان غلتکی باز استفاده میشود.

 PUR درون گلدان قرار میگیرد، سپس از طریق غلتک ها بر روی سطح مدنظر اعمال می شود. اگرچه این سیستم دارای مزایایی است- از جمله دسترسی بهتر برای اپراتورها و ایجاد سازگاری بیشتر در کاربرد با کتابهای ضخیم تر- ولی از نظر نگهداری و تمیز کردن هزینه بر است.

سیستم یک گلدان نسبت به سیستم های سنتی چسب داغ به فرآیند پاکسازی طولانی تری نیاز دارد. گلدان باید تخلیه شود و قبل از گرم شدن گلدان و از بین بردن چسب باقی مانده، باید یک شب استراحت داده شود.

چون قدرت نهاییاتصال PUR از لحاظ سختی و ظرافت، قابل مقایسه با سایر روش‌ها نیست بدون شک ارزش انتظار را دارد.

این فرآیند کمی کندتر از روش سنتی چسب داغ معمولی است، اما با توجه به نتایجی که ارائه می‌دهد ارزشمند است.

 

لینک‌های پربازدید:

خرید تونر
خرید دستگاه فتوکپی
خرید پرینتر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد