تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری

پرینترهای لیزری و جوهر افشان از نظر اندازه، سرعت، هزینه و بسیاری موارد دیگر باهم تفاوت دارند. به همین دلیل باید قبل از خرید، متناسب با نیازهایتان تحقیقات و بررسی های لازم را داشته باشید.

تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری

دستگاهی که متن و گرافیک را به عنوان ورودی از رایانه می پذیرد و سپس خروجی را به صورت اطلاعات چاپی روی کاغذ می دهد به عنوانپرینترشناخته می شود.

هنگام خرید پرینتر، باید بینپرینتر جوهر افشانوپرینتر لیزرییکی را انتخاب کنید. این اولین و مهمترین تصمیمی است که هنگام انتخاب پرینتر خواهید گرفت. هر دو گزینه مزایا و معایب مختلفی دارند و از نظر اندازه، سرعت، پیچیدگی و هزینه و ... متفاوت هستند. 

اما سوال این است کهتفاوت پرینترهای لیزری و جوهر افشان چیست؟و از همه مهمتر کدام یک متناسب با نیازهای شماست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بابازار چاپ ایراندر این مقاله همراه باشید.

در حالی که ابتدایی ترین تعریف چاپ در پرینترهای لیزری و جوهر افشان یکسان است - قرار دادن حروف و تصاویر روی کاغذ -ولی  این دو پرینتر با روشهای بسیار متفاوتی به این نتیجه می‌رسند.

بزرگترین تفاوت بین پرینترهای جوهرافشان و لیزری این است که پرینترهای جوهر افشان بهجوهر متکی هستند، اما پرینترهای لیزری بهتونرمتکی هستند.

 

خلاصه ای از تفاوتهای پرینترهای جوهر افشان و لیزری

  • فناوری چاپ

یکی از تفاوتهای اساسی بینپرینترهای جوهر افشانوپرینترهای لیزرینحوه عملکرد آنهاست. اگرچه هر دو متن و تصاویر واضح و تمیز تولید می‌کنند، نحوه انجام این کار بسیار متفاوت است.

پرینترهای جوهر افشان،جوهررا از طریق نازل های میکروسکوپی روی کاغذ می‌پاشند.

پرینترهای لیزری دارای یک واحد درام هستند که پودر تونر را با گرما روی کاغذ ذوب می‌کند.

بنابراین در یک نوع پرینتر از جوهر استفاده می‌شود، در نوع دیگر از پودر استفاده می‌شود. پرینترهای جوهر افشان قطرات جوهر را اسپری می‌کنند در حالی که پرینترهای لیزری پودر تونر را روی کاغذ ذوب می‌کنند.

 

  • کیفیت چاپ

اگر شما نیاز به چاپ عکس های زنده با کیفیت دارید، به دنبال یک پرینتر جوهر افشان باشید که تصاویر با وضوح بالا تولید کند. اگر آنچه شما نیاز دارید یک پرینتر قابل اعتماد است که می تواند اسناد واضح را چاپ کند، یک پرینتر لیزری همان چیزی است که شما نیاز دارید.

پیشرفت در تکنولوژی پرینتر بهپرینترهای لیزری رنگیاجازه می‌دهد تا اکنون عکس های رنگی بسیار چشمگیری نیز تولید کنند. اگرچه هنوز پرینترهای جوهر افشان در مورد عکسهایی با وضوح بالا که دارای تنوع و عمق رنگی بالایی هستند برتر هستند، اما پرینترهای لیزری رنگی گزینه ای است برای کسانی که می خواهند تصاویر رنگی با کیفیت متوسط ​​چاپ کنند. 

به طور خلاصه:

• پرینترهای لیزری سیاه سفید: این پرینترها، برای چاپ متن و اسناد بسیار عالی است.

• پرینترهای لیزری رنگی: برای متن ، اسناد بسیار عالی است و می‌تواند تصاویر رنگی با کیفیت متوسط چاپ کند.

• پرینترهای جوهر افشان: برای چاپ عکس‌های با کیفیت بالا با دامنه رنگی گسترده و عمق صدا بسیار مناسب است.

 

  • سرعت چاپ

پرینترهای لیزری و به نوبه خود کارتریج های تونر در مقایسه با پرینتر جوهر افشان سرعت چاپ بیشتری دارند و قادر به تولید اسناد بیشتری در مقایسه با پرینترهای جوهر افشان هستند و بنابراین از حجم چاپ ماهانه بالاتری برخوردار هستند.

 پرینترهای جوهر افشان علاوه بر کندتر بودن ممکن است نیاز به پر کردن مجدد کاغذ داشته باشند که باعث کند شدن روند چاپ شما می‌شود. 

 

  • قیمت

در مقایسه با پرینترهای لیزری، پرینترهای جوهر افشان قیمت کمتری دارند.

عامل مهمتری که هنگام خرید برای پرینتر باید در نظر گرفت، قیمت کارتریج آن است.

به همان روشی که پرینترهای جوهر افشان و لیزری از نظر قیمت بسیار متفاوت هستند. قیمت کارتریج های پرینتر لیزری و جوهر افشان نیز بسیار متفاوت است. 

کارتریج های پرینتر لیزری که به کارتریج های تونر نیز معروف هستند، می‌توانند به طور قابل توجهی بیش از هر کارتریج جوهر افشان صفحاتی را چاپ کنند. بنابراین قیمت آنها عموماً گران تر است و هر صفحه با پرینتر لیزری هزینه کمتری صرف دارد.

 

  • طول عمر

طول عمر پرینترهای جوهر افشان حداقل 3 سال است، در حالی که طول عمرپرینترهای لیزریحداقل 5 سال است. البته به دفعات استفاده بستگی دارد.

 

  • درام

تفاوت دیگر پرینترهای جوهر افشان و لیزری این است که برای پرینترهای جوهر افشان شما فقط به کارتریج جوهر برای چاپ نیاز دارید. در حالی که برای پرینترهای لیزری، شما به یک کارتریج تونر و یک واحد درام نیاز دارید. پرینترهای لیزری همیشه دارای یک واحد درام هستند که پودر تونر را روی کاغذ منتقل می کند. تونر و واحد درام دو ماده مصرفی مورد نیاز برای کار پرینتر لیزری هستند. گاهی اوقات آنها به صورت یک تکه دور هم جمع می شوند و بعضی اوقات مدل هایی وجود دارد که جداگانه ارائه میشوند. 

 

  • کارتریج های تونر و جوهر

کارتریج های تونر یک ماده پودری است که در پرینترهای لیزری استفاده می شود، در حالی که کارتریج های جوهر یک ماده مایع است که در پرینترهای جوهر افشان استفاده می‌شود.

کارتریج های جوهر در طولانی مدت بسیار گران تر هستند زیرا باید با دقت برای قابلیت چاپ با کیفیت بالا ایجاد شوند. علاوه بر این از آنجا که به صورت مایع هستند، قیمت حمل و ذخیره آنها بسیار بیشتر از کارتریج‌های تونر است.

در حالی که کارتریج های تونر  از آنجا که به صورت پودر در می‌آیند، در طولانی مدت ذخیره بهتری دارند. این بدان معناست که سرمایه گذاری پیش رو برای برخی از شرکت ها در مقایسه با کارتریج های جوهر، ارزش بیشتری دارد.

 

  • فضا

اگر فضای محدودی برای نگهداری دستگاه پرینتر خود دارید، بهترین گزینه می‌تواند جوهر افشان باشد. پرینترهای جوهر افشانبه راحتی روی میز یا قفسه ذخیره می‌شوند و  به راحتی قابل حمل هستند. پرینترهای لیزری اغلب بزرگتر هستند و ممکن است به محوطه ای خاص برای نگهداری از آن احتیاج داشته باشند.

 

لینک‌های پربازدید:

خرید تونر
خرید دستگاه فتوکپی
خرید پرینتر

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد