19:17 - 1398/06/04

تعاونی ناشران از ورشکستگی نجات پیدا میکنند؟

صنف نشر دومین تجربه خود را در مدیریت کمیته تبلیغات نمایشگاه کتاب تهران پشت سر گذاشت و حالا امیدوار است درآمدهای این بخش، دست کم شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران را از ورشکستگی نجات دهد.

تعاونی ناشران از ورشکستگی نجات پیدا میکنند؟

به گزارش بخش خبریبازار چاپ ایرانبه نقل از مهر :  یکی از اتفاقات مهم که در روند واسپاری امور نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به بخش خصوصی در دوره سی و یکم این نمایشگاه صورت گرفت، واگذاری مسئولیت «کمیته تبلیغات و بازرگانی» به صنف نشر بود.

این اتفاق از این جهت که می‌توانست موجبات درآمدزایی برای نمایشگاه کتاب تهران و تزریق درآمد حاصله به زیرساخت‌های حوزه نشر و برطرف کردن برخی چالش‌های اساسی این حوزه را فراهم کند، مهم و مناسب ارزیابی می‌شد.

انتصاب «محمدمهدی داودی‌پور» مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران به عنوان مدیر این کمیته از سوی معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه امسال کتاب تهران، هم نشانه‌ای بود از تمایل وزارت ارشاد برای برون رفت این تعاونی از وضعیت نیمه ورشکسته‌ای که چند سالی است به آن دچار شده است.

 

محمدمهدی داودی‌پور مدیر کمیته تبلیغات و بازرگانی نمایشگاه کتاب

محمد مهدی داودی‌پور مدیر کمیته تبلیغات و بازرگانی نمایشگاه کتاب

شرایط فعلی شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران البته متاثر از اتفاقاتی است که حدود ۵ سال قبل رخ داد؛ زمانی که ۱۵ میلیارد تومان سرمایه جمعیِ یکصد و ۱۰ ناشر عضو این تعاونی برای خرید کاغذ مورد نیاز، دود شد و بر هوا رفت! 

به هر روی، امسال و در آستانه شروع به کار نمایشگاه سی و یکم، مدیر کمیته تبلیغات و بازرگانی نمایشگاه وعده داد که امسال برای نخستین بار درآمدهای این بخش از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به ناشران پرداخت خواهد شد. «محمدمهدی داودی‌پور» ابراز امیدواری کرده بود که با تایید معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درآمدهای خالص این کمیته به حل معضل شرکت تعاونی ناشران تهران اختصاص داده شود.

چند روز مانده به نمایشگاه امسال هم امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگویی از تهاتر ۳.۷ میلیارد تومانی این نمایشگاه با مصلای امام خمینی (ره) بابت واگذاری امتیاز تبلیغات و بازرگانی و نیز مدیریت عرضه مواد غذایی در نمایشگاه، از سوی مصلی به مجریان این نمایشگاه خبر داده بود.

به گفته شهرام‌نیا امسال اولین دوره در تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بود که میزبان این رویداد می‌پذیرفت که کلیه امور مربوط به تبلیغات و اغذیه‌فروشی‌های نمایشگاه را به صورت کامل و انحصاری به «کمیته تبلیغات و بازرگانی» نمایشگاه کتاب واگذار کند که البته درنهایت، مدیریت کمیته مربوطه هم به صنف نشر واگذار شد

 

امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران

                                                                                                     امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران

 

البته آنگونه که قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران گفته، بخشی از کل این مبلغ (یعنی ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان) به عنوان هزینه‌هایی که برپایی این نمایشگاه به مصلی تحمیل می‌کند (از قبیل هزینه استهلاک سازه‌های مصلی، پول آب، برق و گاز مجموعه، اجاره پارکینگ‌ها، هزینه‌های مربوط به استفاده از سرویس‌های بهداشتی و ...)، محاسبه و به مدیریت مجموعه مصلی پرداخت می‌شود.

در واقع به عبارت ساده‌تر، مبلغ یادشده پیشتر (در دوره‌های قبلی میزبانی مصلی از نمایشگاه کتاب) به عنوان «اجاره مکان نمایشگاه» به این مجموعه پرداخت می‌شد اما امسال، بخشی از آن به عنوان «ما به ازاء درآمدهای قبلی مصلی از امور مربوط به تبلیغات و مدیریت مواد غذایی نمایشگاه کتاب» و بخشی هم در قبال «هزینه‌هایی که مصلی برای برپایی نمایشگاه کتاب در این مجموعه متحمل می‌شود» به مصلی پرداخت خواهد شد.

در همین حال معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران به تازگی عنوان کرده که کمیته تبلیغات و بازرگانی نمایشگاه طی قراردادی با وزارت ارشاد و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، متعهد شده بود ۴ میلیارد تومان بابت درآمد بخش تبلیغات نمایشگاه، بپردازد.

به گفته یحیی دهقانی، چکی به مبلغ ۴ میلیارد تومان از سوی مدیر کمیته تبلیغات به موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران تحویل شده که بخش اصلی این مبلغ وصول شده و باقیمانده آن هم با وصول چک‌هایی که بابت سفارش تبلیغات دریافت شده است، محقق می‌شود. در واقع سررسید تعدادی از چک‌ها در خردادماه و تیرماه است و هنوز وصول نشده است.

در همین حال بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اخیراً درباره موضوع تبلیغات نمایشگاه سی و یکم و درآمدهای حاصله از آن توضیحاتی داده است. «عباس حسینی‌نیک» با یادآوری مشکلاتی که ماجرای واردات کاغذ در سال ۹۱ برای شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران به وجود آورد و آن را به مرز ورشکستگی کشانده است، عنوان کرد: در سال ۹۳ که بنده به عنوان بازرس اتحادیه ناشران از طرف صنف انتخاب شدم، پرونده کیفری کلاهبرداری را پیگیری قضایی کرده و البته با همین انگیزه، سمت بازرس تعاونی را نیز قبول کردم و تا تیرماه ۹۶ با تعاونی همکاری داشتم.

 

عباس حسینی‌نیک بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران

                                                                                             عباس حسینی‌نیک بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران

وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال دومین تجربه صنف نشر در مدیریت کمیته مهم تبلیغات و بازرگانی نمایشگاه کتاب تهران بود و مسئولیت این کمیته را هم در هر دو دوره مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران بر عهده داشته است، یادآور شد: در سال گذشته، با کمک اعضای شورای برنامه ریزی و تلاش آقای داودی پور، این واسپاری به‌طور کامل انجام شد و حتی به درخواست و اصرار خود وی، حساب بانکی تبلیغات نیز، حساب شخصی تعیین شد؛ استدلال او هم در این باره، این بود که اگر پول‌ها به حساب مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی واریز شود، برای پرداخت‌هایمان با مشکل مواجه خواهیم شد؛ علی ای حال، شورای برنامه ریزی صنفی کمک کرد تا این امر صورت گیرد.

حسینی‌نیک ادامه داد: در پایان نمایشگاه سی‌ام، البته با اندکی تأخیر، گزارش مالی کمیته تبلیغات اعلام شد (تصویر آن در ذیل این عبارت پیوست شده است) که مبلغ دقیق کارمزد بابت جذب تبلیغات (۳/۳۳۱/۰۷۵/۰۰۰ ریال) بیش از ۳۳۳ میلیون تومان بوده است. این مبلغ با مبلغ هزینه کمیته تبلیغات که توسط موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی اعلام شده، حدود ۴۰ میلیون تومان اختلاف دارد که ممکن است برای حق الزحمه مدیریت کمیته تبلیغات پرداخت شده باشد.

 

گزارش مالی کمیته تبلیغات سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران

 گزارش مالی کمیته تبلیغات سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران

 

بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نسبت به واریز مجموع این دو مبلغ به حساب شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران و پرداخت بخشی از بدهی‌های این تعاونی، از این ناحیه، ابراز امیدواری کرد و همچنین گفت: گزارش هیئت مدیره شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران در مجمع عمومی سالیانه که در تیرماه امسال برگزار خواهد شد، می‌تواند همه ابهامات را برطرف کند.

وی در خصوص وضعیت درآمدی کمیته تبلیغات و بازرگانی نمایشگاه کتاب در سال جاری هم گفت: وضعیت تبلیغات در مصلی و انگیزه‌های رقابتی در بین بعضی از ناشران حکایت از درآمد چندبرابری نسبت به سال گذشته دارد. این تبلیغات شامل تابلوهای داخل مصلی اعم از فضاهای بیرونی و داخل سالن‌ها و تابلوهای سطح شهر و همچنین تبلیغات صوتی در محیط مصلی بوده است. علاوه بر تبلیغات، امسال مدیریت و درآمد واحدهای خدماتی و غذاخوری ها در سطح نمایشگاه نیز به کمیته تبلیغات و بازرگانی واگذار شده بود و واضح است که درآمد این بخش، می‌تواند بسیار بالاتر از تبلیغات باشد.

حسینی‌نیک در عین حال عنوان کرد: البته مدیریت مصلی برای واحدهای خدماتی و تبلیغات، مبلغی را به‌صورت ثابت از مدیریت نمایشگاه کتاب تهران مطالبه کرده که در توافق با کمیته تبلیغات لحاظ شده است. به هرحال درآمد خالص کمیته تبلیغات و بازرگانی قابل مقایسه با سال گذشته نیست و امیدوارم امسال این درآمد بتواند شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران را از ورشکستگی برهاند.

 

منبع :mehrnews

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد